Trenger tips til en god jobbsøknad

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Jeg skal søke på forskjellige jobber og den forrige jobbsøknaden jeg skrev er ikke noe bra og det står veldig lite. Jeg trenger derfor tips til hvordan jeg kan skrive en god jobbsøknad til deltidsstillinger!

Hvordan skriver du din jobbsøknad?

Håper noen kan hjelpe!

Og ja, jeg har sjekket på nettet etter tips, men hadde vært fint å fått noen tips av andre og se litt hvordan andre skriver en søknad. :)
 
En god jobbsøknad mener jeg bør tilpasses stillingen du søker på. Les stillingsannonsen nøye, se etter hva de spør etter av type kvalifikasjoner osv. Søknaden bør ikke være for lang. Skriv litt om deg selv, Få med hvorfor du tror du vil passe til stillingen, og selg deg inn med passende nøkkelkvalifikasjoner som gjerne matcher det de søker etter. Vær kortfattet og ikke ta med for mye av det som allerede står på CV.
 
Jeg skal søke på forskjellige jobber og den forrige jobbsøknaden jeg skrev er ikke noe bra og det står veldig lite. Jeg trenger derfor tips til hvordan jeg kan skrive en god jobbsøknad til deltidsstillinger!

Hvordan skriver du din jobbsøknad?

Håper noen kan hjelpe!

Og ja, jeg har sjekket på nettet etter tips, men hadde vært fint å fått noen tips av andre og se litt hvordan andre skriver en søknad. :)

Mitt beste tips er å være humoristisk og personlig. Mange skriver alt for formelt. Responsen fra arbeidsgivere har desidert vært høyest på de personlige søknadene jeg har sendt ut versus de mer formelle søknadene jeg har sendt ut. Av intervjuinnkallelser har jeg kommet til intervju ca tre ganger så ofte med en personlig og humoristisk søknad. Jeg kaller disse søknadene for "kakebakesøknader", hvor hovedfokus i søknaden er hvordan jeg er som kollega, kommer med kake på jobb, eller at jeg ikke har peiling på det og det, men lærer fort, eller at jeg er livredd for høyder eller slikt noe. Formelle søknader er kjedelige, og der har jeg kun blitt kaldt inn på bakgrunn av min CV, og søknadsbrevet hadde ingenting å si annet enn at det var en formalitet.

Skriv en søknad som du skriver en god skolestil/et kåseri. Humor. Treffende poeng. Utlever deg selv litt. Folk vil vite hvordan du er som kollega. Hva du har av kompetanse står i CV, så det trenger du nesten ikke nevnte. Bare streif innom det du vil dra frem som du mener er viktig for jobben du søker på. Fokus på kakebaking osv istedenfor. Gjerne dra frem kule ting du har gjort eller driver med på fritiden. De vil ansette noen de kan ha det hyggelig med i lunsjpausen, tross alt. Noen de føler passer inn. Er bedriften opptatt av nytenkning, så skriv om nyeskapende ting du driver med/nymotens duppedingser osv. Er de opptatt av golf, så skriv om det. Tilpass "profilen" din etter hva de søker etter, så fremst du ikke lyger på deg noe. Og hold det kort! Helst under en side. Nesten halve arket går med til korrekt adresse/mottaker og overskrift, så selve søknadsteksten må være kort og treffende.

Og skriv en god CV. De aller, aller fleste ser på CV før de ser på søknaden. Fenger du ikke interessen deres i CV, så spiller ikke søknad noen rolle. Ikke ta med alt mellom himmel og jord. Hold det kort og konsist, men utfyll arbeidsoppgaver og ansvar for hver enkelt jobb. Beskriv hva du har kompetanse innenfor, gjør dette i CV og ikke i søknad. Skrive gjerne stikkordsvis nøkkelkompetanse i eget felt. Legg gjerne med bilde i CV.
 
* når jeg skriver "helst under en side" så mener jeg at en søknad helst ikke bør fylle en hel side. Den skal selvsagt aldri gå over en side. Sender du søknaden elektronisk, så tenk på at de printer den ut når de skal gå gjennom og lese/vurdere. Sjekk derfor at alt havner på en side når det printes ut. Det samme med CV, om du legger ved egen CV (som du ofte bør). Sjekk at det ser bra ut når det printes ut.

Og ja, så klart, la noen andre lese over og luke ut skrivefeil. Bommert nummer èn er skrivefeil.
 
Unngå å gå i "jeg-fella," hvor hver setning begynner med "Jeg er...," "Jeg kan..."
Det virker simpelt, men det utgjør en stor forskjell for den som skal lese søknaden. ;)
 
Mottar mange søknader på jobb. Mine tips er:

- skriv søknaden spesifikt rettet mot arbeidsplassen du søker. Jeg har aldri ansatt noen som har kommet inn med en søknad de går rundt og deler ut til alle.
- hold søknaden under en side.
- forklar kort om deg selv og forklar hvorfor du er rett person for jobben og hvorfor de bør ansette nettopp deg.
- sett deg inn i hva de søker etter.
-CVen bør ikke være lengre enn 2 sider og den bør være oversiktlig og ryddig.
- husk at du ikke gjentar det som står på CVen i søknaden. Man kan så klart dra frem ting som er aktuelt for stillingen, men trenger ikke dra inn alt som står i CVen :)
 
Back
Topp