Trenger råd og tips angående permisjon

I 2013 kostet en barnehageplass det offentlige 207 000kr i året (kilde: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/L023R/Okt-kontantstotte-kan-vare-god-butikk-for-staten)

Det vil vel tilsvare i allefall 250 000kr nå. Altså over 20 000 kr i måneden. Å betale ut kontantstøtte på 7500kr i måneden (eller 6000 som det var i 2016 da jeg gikk hjemme i 7 måneder) er derfor vedlig mye billigere for dem. Så det offentlige bruker mye mer penger på et barn født i august (som da «får» 20 000kr i måneden fra det er 12mnd gammelt om det begynner i barnehage) enn på et barn født i desember (som «får» 7500kr i måneden i månedene januar-juli før de endelig får barnehageplass). Men foreldrene må jo betale like mye skatt, og er dermed indirekte med på å subsidiere at andres barn (de som fikk barn på mer «gunstige» tidspunkt) får barnehageplass til en verdi av 20 000 kr i måneden.

Så man yter (betaler inn) like mye, men får ikke det samme. Det er dårlig velferdspolitikk det. Rammer svært urettferdig og vilkårlig. ;)

I tillegg snakker politkerne så varmt om hvor viktig det er at kvinnene går tilbake til jobbene sine og ikke mister rettighetene, og er derfor nå «fryktelig» opptatt av tredeling av permisjonen. Men det er et MYE større problem at kvinner (som meg som fikk barn i desember) ikke har noe valg men blir nødt å gå i ulønnet permisjon og mister alle rettigheter (inkl sykepenger, hadde jeg fått kreft da jeg var i ulønnet permisjon hadde det fått kjempestore konsekvenser økonomisk for jeg hadde da aldri fått lønn igjen). For det er jo i de aller aller fleste tilfeller (også i vårt) slik at kvinner har dårligere lønn enn menn, og da velger man jo at den med lavest inntekt tar ulønna permisjon så man har til smør på maten i det minste :p

Så om man vil gjøre noe med likestilling og gi folk en reell valgmulighet (for det er kjempeflott at man KAN velge å være hjemme å få kontantstøtte, men det Må være et valg), så bør alle barn få tilbud om barnehageplass i det de fyllet ett, eller så må de utvide den betalte foreldrepermisjonen.

Jeg synes helt ærlig man burde fått betalt foreldrepermisjon i halvannet år. Så kan man vente til barnet er halvannet med barnehagestart (og da selvfølgelig barnehageplass til alle på halvannet uavhengig av når på året de er født!). Evt at avdelingene med ettåringer er enda mindre, og har enda flere ansatte. Så de får en rolig og koselig og trygg start.

Å investere i småbarnsfamilier og barn har kjempestore ringvirkninger. Dette er framtidas skattebetalere, framtidas hjelpepleiere på sykehjem, osv osv. å gi dem en god start er uvurdelig.
Takk for så mye utfyllende info!! Dette er nok nytte for flere også :) jeg gikk også hjemme sist med vinterbarn, men min situasjon var annerledes.

Takk for at du tok deg tid til å svare på dette!! <3
 
Vi tok 80 sist og gjør det denne gangen og, rett og slett fordi det er mindre styrete :p
 
Jeg tar nok hele fellesperioden. :) Dette fordi min manns inntekt er mye basert på overtid/vakt/tillegg så han vil tape mer i permisjonsperioden enn det jeg vil.
Har du sendt inn papiret på dette? Jeg og min samboer er så usikre på hvordan vi skal fylle ut papirene riktig. Blir bare sittende i kø på telefon til NAV når vi forsøker å søke hjelp. Han har vært/er student (ferdig i juni)og jobbet noen vakter nå og danpå jobb, så vi tenker at jeg skal ta all permisjonen.
 
Har du sendt inn papiret på dette? Jeg og min samboer er så usikre på hvordan vi skal fylle ut papirene riktig. Blir bare sittende i kø på telefon til NAV når vi forsøker å søke hjelp. Han har vært/er student (ferdig i juni)og jobbet noen vakter nå og danpå jobb, så vi tenker at jeg skal ta all permisjonen.
Han tar jo sine 10 uker, så er ikke noe spesielt med måten å fylle ut papirene på
 
Back
Topp