Trenger råd ang soving

TessAlp

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2016
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Lilleprins på 8 måneder har et noe dårlig sovehjerte. Han sover ca 1,5 time ila dagen, som oftes fordelt på tre kviler. Han våkner alltid etter max 30 min, noen kviler er bare på 15-20 min. Vi prøver å ikke la han sove etter 16:30, og starter kveldsrutiner ca 17:45 slik at han er i seng senest 19:00. Får grøt og mme.
Da kan han sove greit frem til 22:00-23:00. Etter dette våkner han mange ganger, gråter mye og må trøstes. (Vi er ikke sene med å ta han opp for trøst)
Han får seg en flaske melk alt mellom 01:00-04:00, drikker skjeldent opp 150 ml. Tar han inn til oss når jeg er for trøtt til å gå mer i mellom(02:00-04:00)
Når klokken er 05:00 er han klar for dagen, ofte tidligere.

Er det noen som har konkrete råd om hva vi kan gjøre for å hjelpe lillegutten vår? Virker ofte som om han er trøtt og sliten på dagtid, men nekter å sove. Har prøvd vogn ute, senga hans(sover på eget rom), senga vår og at jeg sover sammen med han. Han sovner fort i bæresele, mæn våkner med engang jeg setter meg.
 
Hm... Vær litt mer bestemt kanskje? Bestem deg også for at han ikke skal ha mat om natta, gi heller vann. I senga hans. Ikke ta han opp. Det blir noen tøffe dager først, men det går seg fort til. Vi brukte to-tre dager før han ikke våkna for mat om natta.

Drøy leggetid til halv åtte, og la han ha siste duppen så han våkner klokka fem.

På dagtid legger vi han i senga hans oppe på soverommet, med lystette gardiner. Og legger han rett etter et måltid, så han er døsen.

Det er det vi gjør hvertfall. Er et sted å begynne :)
 
Ja, også kan han bruke litt lenger tid på å finne roen noen ganger. Jeg løper ikke inn med en gang om han ligger og furter. Dvs, hyler han så gjør jeg såklart det, men min har en tendens til å late-gråte når han er feks overtrøtt. Gråter i et par sekunder, snakker litt, hmm-er(hmm! Hm!) haha.

Så bare gå inn, gi smukk/koseklut eller stryk litt på panna, sånn for å vise at du er der. Så gå ut igjen.

Håper dere får det til!

Og her har vi en regel at dagen ikke starter før etter seks. Våkner han før det, er det natta. Da gjør jeg som beskrevet over.
 
Les boken "sove uten gråt" og les om 8 month sleep regression :)

Bestem deg for noen få metoder, og prøv ut hvem som er best, så hold deg til dem.

Hold deg også til én rutine minimum 10 dager, for å se en endring - står mye om dette i sove uten gråt.

Jeg er av den at hvis babyen er sulten på natten, skal h*n få mat så lenge h*n har behov for det. ;-) Men det er min mening. :)

Sørg for å ha sjekket Evtentuell sykdommer/plager.

Siden babyen våker etter 30 min, er det mest sannsynlig når h*n har en "kort oppvåkning" og ikke klarer finne roen selv uten hjelp/stimuli. Hjelp babyen så fort h*n våkner med akkurat samme metode som når h*n sovnet, så skal det gå å forlenge uten etterhvert. :) men kan ta tid. Hold seg til en viss rutine en god stund.

Vår dag ser slik ut:

Morgen mellom 07-07:30
Første dupp 3 t etterpå 10-10:30 (ca 1 1/2 t)
Våken 3 time, sover 15-15:30 (ca 1-1 1/2 time) Aldri senere enn 16:30.
Natta etter ca 3 1/2 time : i seng 19:30- 20:00.

Noen dager er også vanskelige her, men prøver holde meg til den planen over hver dag, rutine gir trygghet og du stiller den indre "sove-klokken"
:)
 
Back
Topp