Trenger hjelp!!

Bkno9193062

Første møte med forumet
Hei, håper du kan gi meg et råd ang. amming og utilpass baby. Han er ca 4 uker gammel nå, og har hele tiden tatt brystet greit. Han er svært effektiv når han spiser, ammingen har stort sett hele tiden vært gjort på 5 min., han får et bryst om gangen. Han var en stor baby (55 cm, 4790 g) og har lagt på seg snart et kilo siden fødselen allerede! Jeg ammer ca hver 2.-3. time, noen ganger oftere, andre ganger sjeldnere (når han sover godt). Problemet er: han begynner å virke svært utilpass like etter hver amming. Klynker, trykker veldig, det er tydelig at han har vondt. Han har mye luft, det kommet en del rap og mye promping. Lite gulping, men det forekommer. Han må bæres og bysses stort sett hele tiden i våken tilstand. Kan skrike voldsomt, men det er egentlig helst denne tydelige utilpassheten/smertene og trykkingen han har like etter måltidene som plager ham, og det varer gjerne en times tid. Vi har lurt på om det er kolikk, og tenker gjerne at det er det, han er jo aldri glad og fornøyd gutten... Men jeg har begynt å lure på om det kan skyldes min melk, evt overproduksjon av denne?? Jeg forsøker å la han få en pause etter at han har slukt i seg melken, før jeg evt legger han til samme brystet igjen hvis han virker mer sulten. Det er sjelden jeg ammer på begge brystene samtidig. Vi har et barn fra før, hun hadde en del kolikk men det var annerledes enn dette; det var det klassiske med skriking om ettermiddager/kveld. Her hos lillebror ser vi ikke noe mønster i det, vel er det en periode på døgnet han stort sett er rolig og finner den dype søvnen så er det faktisk ettermiddag/kveld... Storesøsteren uttrykte heller ikke typisk utilfredshet etter amming. Jeg tør knapt å ta med meg lillebror ut fordi hver gang jeg har ammet så setter han i gang... Han har ellers avføring som ser normal ut (gul babybæsj) og har det flere ganger i uken. Det at han har lagt så godt på seg, sammen med all luften og disse vondtene i forbindelse med amming, kan det ha noe med min melkeproduksjonen å gjøre, evt annet?? Jeg spiser normal mat, kutter ut kullsyre, løk kål osv. Har ikke kuttet ut melk, men tenker at siden plagene hans ikke kom før etter to uker så skyldes det gjerne ikke meljeintoleranse?? Nei jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, får så vondt av han, får veldig skyldfølelse og vurderer å gå over til MME, selv om jeg syns det ville være trist å ikke amme mer!!! Ammet forrige til hun var nesten 2 år og ser virkelig verdien i det,.. På helsestasjonen får jeg overhodet ingen hjelp, helsesøster vår kan ikke svare på noen ting... Er veldig takknemlig for svar her :) Mvh mamma til to
 
Back
Topp