Tredelt foreldre permisjon!?

Jeg vet ikke helt, men mener å ha hørt at en 1/3 er til mor, en 1/3 til far og den siste 1/3 kan man dele som man vil.
 
Hvis jeg har skjønt det rett, så betyr det at foreldrepermisjonen er delt i tre like deler.
15 uker til mor, disse kan kun mor ta ut. 15 uker til far/medmor, som kun han kan ta ut. 15 uker til felles fordeling, som begge sammen kan dele mellom seg etter eget ønske. I tillegg kommer de tre ukene før termin, altså totalt 48 uker. Dette i motsetning til nå, som pappakvoten er 10 uker (den er fortsatt tredelt, men ikke tre like deler).
 
Stortinget har ikke vedtatt det ennå, men det skal opp i løpet av våren. Forslaget er foreløpig slik at mor og far har 15 uker hver, og de resterende 16 ukene fordeles fritt.
 
Jeg regner med den går gjennom, siden det har vært snakk om det lenge :) Det var uansett tenkt at samboer skulle ta 14 uker, han gleder seg veldig til pappaperm :)
 
Jeg blir så forbanna av det tullet om at pappa må ha 15 uker.
Det ødelegger for amming.

Greit nok han trenger ikke ta det ut før ungen er nesten 2år, men de fleste vil ta ut permisjon når mor ikke har mer igjen.
Årsak barnehageplass osv..
Det ødelegger så for den natulige tilknytningen, prossessen det tar flr mors kropp er tilbake til start, for ikke snakke om anmingen.

All nyere forskning roper det jeg sier og at ettårungen ikke blr være i barnehage (man gjør det man må).
Men neida. Skynd deg å bli slave av staten, tilbake i jobb for å betale mibst 75% av lønna di i skatt (det meste er avgifter).

Jeg blir så frustrert. [emoji31] Det er sånn at jeg vil gå å kjefte på naboen min som sitter i regjering.

Men ja, dere har fortsått rett. 15 uker hver pluss 15 å dele er foreslått og vil høyst sansynlug bli vedtatt.
Ring Gro Nylander noen, vær så snill... :(
 
Stortinget vedtok vel i høst en 14/14/18 deling mellom mor/far/felles, om jeg ikke har bommet helt. Nå jobber de på spreng for at denne skal tre i kraft for barn født etter 1. juli 2018. I tillegg har de nå også ute på høring at det i stedet for den 14/14/18 skal det nå bli en tredeling hvor 15/15/16 + 3 uker til mor før termin (som tidligere). For oss er dette helt ok, for jeg ønsker å komme raskt tilbake i jobb gradert (gjorde samme sist), eneste kjipe er at far taper feriepenger på dette sånn at blir et kjipt ferieår i 2020 :p
 
Jeg er enig i at mor bør ha mer permisjon, men ikke på bekostning av far sin. Jeg skulle gjerne hatt permisjon til barnet er 8 mnd, også at far får 3-4 måneder etter det.

For oss fungerer det uansett fint med min +hans permisjon +ferie + ammefri, hvis barnet kommer til termin så får far vært hjemme i ca 3-4 uker etter at barnet er ett år og barnet kan derfor få en litt rolig barnehagestart. Ellers tenker vi begge jobbe 80% første året etter permisjon, så da tenker jeg det går veldig fint :)

Det er jo mulig å ta 80% lønn til permisjonen også, for å få mer tid hjemme .
 
Dette måtte jeg undersøke, og ser dere har rett. Kjenner jeg blir forbannet og redd. Det går jo ikke. Hvordan skal det passe med amming? De sier det er et skritt i likestillingen, men så lenge menn ikke kan amme, er det ikke noe man kan likestille. Det blir vanskelig nok å begynne i jobb igjen med nåværende ordning. Spesielt for meg som jobber tredelt turnus. Baaaaaaah!
Er det bare jeg som blir så forbanna?
 
Dette måtte jeg undersøke, og ser dere har rett. Kjenner jeg blir forbannet og redd. Det går jo ikke. Hvordan skal det passe med amming? De sier det er et skritt i likestillingen, men så lenge menn ikke kan amme, er det ikke noe man kan likestille. Det blir vanskelig nok å begynne i jobb igjen med nåværende ordning. Spesielt for meg som jobber tredelt turnus. Baaaaaaah!
Er det bare jeg som blir så forbanna?
Er ikke bare du som blir forbanna.
Nå er det mor som går gravid, mor som føder, mor som ammer og også får alle de psykiske fysiske utfordringene med å bære frem et barn.

Den dagen menn kan gå gravid kan de heller begynne å snakke om likestilling ang dette feltet.
 
Er ikke bare du som blir forbanna.
Nå er det mor som går gravid, mor som føder, mor som ammer og også får alle de psykiske fysiske utfordringene med å bære frem et barn.

Den dagen menn kan gå gravid kan de heller begynne å snakke om likestilling ang dette feltet.
Så veldig enig. Vi er heldige i dette landet og i utlandet skrytes det av permisjonstiden og barselomsorgen vi har i drtte landet. Hvorfor føkke opp det som er så bra.
 
Burde hvert opp til en hver familie og bestemme selv hvordan dette skal ordnes.. Vi får store problemer da min permisjonstiden er over og han går inn i eksamenstiden. Jeg kan ikke få hans permisjon siden han har rett til permisjon. Vi har ikke råd til at jeg går ulønnet hjemme.. Da hans inntekt er minimal og han må få lest og tatt eksamen. Kan ikke ha permisjon da. I tillegg funker ikke ammefri i min jobb.. Blir så forbannet!
 
Jeg syntes dette er å ta noen skritt o feil retning. Ja kjempe flott at far også får være hjemme med barnet. Men med tanke på at barnet har levd i mors mage og naturlig har mer tilknytning til mor syntes jeg dette er synd. Det er også ødeleggende for amming. Ja jobben skal tilrettelegge, men i flere tilfeller er det tungvint.
Det er også slik at det kan være at det tar tid å komme seg igjen fysisk og psykisk etter svangerskap og fødsel.
 
Burde hvert opp til en hver familie og bestemme selv hvordan dette skal ordnes.. Vi får store problemer da min permisjonstiden er over og han går inn i eksamenstiden. Jeg kan ikke få hans permisjon siden han har rett til permisjon. Vi har ikke råd til at jeg går ulønnet hjemme.. Da hans inntekt er minimal og han må få lest og tatt eksamen. Kan ikke ha permisjon da. I tillegg funker ikke ammefri i min jobb.. Blir så forbannet!

Hvis mannen din ikke har rett på permisjon så skal du ha den! [emoji1303]
 
Hvis mannen din ikke har rett på permisjon så skal du ha den! [emoji1303]
Problemet er at han jobber vedsiden studie og jobber fult frem til august. Håper bare vi klare akkurat unngå at han får rett på permisjon. Helt tåpelig måtte holde på slikt. Vi vil jo gjerne at han skal ha litt perm. Men vi får ta det som det kommer.
 
Syns det er feil av politikerene å skulle prøve å likestille noe som overhode ikke kan likestilles. Menn går ikke gravid, de føder ikke, hvorfor i Helvette skal de ha RETT på like mye permisjon som mor? Det er trossalt hun som har gjort hele jobben de siste 9mnd, og trossalt hun som stortsett må gjøre mye av grov jobben når barnet er nyfødt nettopp på grunn av at det kun er mor som kan gjøre de tingene...

Her hadde nok far fått 15uker alikavell, men jeg blir forbannet på vegne av alle de som ikke passer inn under denne modellen.. man kan ikke fortelle og bestemme for en familie hva som passer for dem, det burde dem få finne ut av selv! Naturligvis med retningslinjer å forholde seg til, men dette blir rett og slett for dumt..
 
Når det blir aktuelt at far skal kunne gå gravid, føde og amme, ja da skal jeg si meg enig i at dette skal likestilles!!
 
Har det ikke vært slik lenge? Var slik i 2014 i alle fall.
De forandrer dette ofte.
I 2014 mptte far ta 10 eller 12 uker tror jeg. Husker ikke.
I dag må far ta 10. Etter 1 juli i år må han trolug ta 15.

15 til mor og 15 til far, resten kan deles.
 
Back
Topp