Travelt eller stille på fødeavdelingene?

Jeg hører ikke til i denne tråden, men svarer for det.

Da jeg fødte var det kun vår sønn som ble født det døgnet, og vi hadde 2 jordmødre å forholde oss til (og nattevakten) de 67 timene jeg brukte på å føde.
De byttet til og med vakter seg i mellom på føden for at vi skulle slippe å forholde oss til flere enn nødvendig.
Vi hadde jordmødrene tilgjengelig gjennom hele fødselen, men var jo mye alene fordi det ikke var bruk for dem.
De sjekket med jevne mellomrom, og vi kunne hele tiden bare ringe på dem, og de var aldri langt unna. :)
Det lønner seg å velge små sykehus om man kan, eller hjemmefødsel om mulig. :)
 
På Haugesund sykehus var det opptatt på alle fødestuene for 3 uker siden når jeg fikk sønnen min. Vi fikk den siste ledige. :) likevel tror jeg kanskje vi var først ut igjen :p
De hadde det travelt, men merket ikke noe til det. De har nok jordmødre :)
Etterpå var det de samme folka på rotasjon hele tiden.. noen biskere enn andre, for å si det sånn :p
 
Burde jeg også kanskje be om en slik lovnad. Blir sykt stressa av dette. Ser for meg akkurat samme forløp som sist [emoji17]

Ja nå ble ting litt vanskelig her kjenner jeg. Folk trenger jo ikke holde det de lover :(
 
På Haugesund sykehus var det opptatt på alle fødestuene for 3 uker siden når jeg fikk sønnen min. Vi fikk den siste ledige. :) likevel tror jeg kanskje vi var først ut igjen :p
De hadde det travelt, men merket ikke noe til det. De har nok jordmødre :)
Etterpå var det de samme folka på rotasjon hele tiden.. noen biskere enn andre, for å si det sånn :p


Var det på føden de var biske ? Jeg skal føde på Haugesund i løpet av 10 dagers tid ca, har barn fra før, men hørte til et annet sykehus som var heilt fantastiske jordmødre på. Har du noen erfaring med legene der oppe og ?
 
Men hva med når de har lovet meg en jordmor da? Pga fødselsangst.
Jeg vil tro at du blir prioritert:)
Var ikke meningen å skremme deg, det kan jo være helt annerledes når du skal hit..
 
Ja nå ble ting litt vanskelig her kjenner jeg. Folk trenger jo ikke holde det de lover :(

Det er jo egentlig veldig dumt av dem å love noe sånt, for medisinsk har de jo ikke lov til det, da det er graden av alvorlighet som avgjør hvem de hjelper først.
Ikke at fødeangst ikke er alvorlig for kvinnen det gjelder, men det er jo ikke noe som setter helsen i direkte fare, som kan være tilfelle hos andre, som automatisk vil få hjelp først.
Det samme gjelder jo om man er førstegangsfødende eller ikke, og hvor langt man har kommet i prosessen.

Synes du skal levere inn en klage, og sjekke hva muligheten er for å ha med deg en egen jordmor i verste fall.
 
Det er jo egentlig veldig dumt av dem å love noe sånt, for medisinsk har de jo ikke lov til det, da det er graden av alvorlighet som avgjør hvem de hjelper først.
Ikke at fødeangst ikke er alvorlig for kvinnen det gjelder, men det er jo ikke noe som setter helsen i direkte fare, som kan være tilfelle hos andre, som automatisk vil få hjelp først.
Det samme gjelder jo om man er førstegangsfødende eller ikke, og hvor langt man har kommet i prosessen.

Synes du skal levere inn en klage, og sjekke hva muligheten er for å ha med deg en egen jordmor i verste fall.

Jeg har ikke mulighet til å finne en egen jordmor nå, jeg er 1 dag over termin. Jeg kan ikke gå igjennom en slik fødsel en gang til, da kaster jeg meg heller ut av vinduet! Jeg kan prøve å kontakte dem, og be om et raskt møte og eventuelt prøve å kreve kjeisersnitt. Det var jo dette jeg ville unngå :(
 
Jeg har ikke mulighet til å finne en egen jordmor nå, jeg er 1 dag over termin. Jeg kan ikke gå igjennom en slik fødsel en gang til, da kaster jeg meg heller ut av vinduet! Jeg kan prøve å kontakte dem, og be om et raskt møte og eventuelt prøve å kreve kjeisersnitt. Det var jo dette jeg ville unngå :(

Huff, det høres ikke bra ut.
Spørs om de har noe mer tid til et elektivt keisersnitt, og særlig i tiden etterpå, men det kan jo være verdt et forsøk. <3
 
Det er jo egentlig veldig dumt av dem å love noe sånt, for medisinsk har de jo ikke lov til det, da det er graden av alvorlighet som avgjør hvem de hjelper først.
Ikke at fødeangst ikke er alvorlig for kvinnen det gjelder, men det er jo ikke noe som setter helsen i direkte fare, som kan være tilfelle hos andre, som automatisk vil få hjelp først.
Det samme gjelder jo om man er førstegangsfødende eller ikke, og hvor langt man har kommet i prosessen.

Synes du skal levere inn en klage, og sjekke hva muligheten er for å ha med deg en egen jordmor i verste fall.
Jeg tror bare de prioriterer de raske fødslene (av forståelige grunner). Jeg var førstegangsfødende sist og måtte mase meg til at jordmor kom innom av og til (ellers kun hver 3. time). Selv om jeg dro i alarmen tok det evigheter før de gadd gå inn til meg [emoji17]
 
Jeg har ikke mulighet til å finne en egen jordmor nå, jeg er 1 dag over termin. Jeg kan ikke gå igjennom en slik fødsel en gang til, da kaster jeg meg heller ut av vinduet! Jeg kan prøve å kontakte dem, og be om et raskt møte og eventuelt prøve å kreve kjeisersnitt. Det var jo dette jeg ville unngå :(
Be om et nytt møte på sykehuset. Jeg vurderer det samme..
 
Huff, det høres ikke bra ut.
Spørs om de har noe mer tid til et elektivt keisersnitt, og særlig i tiden etterpå, men det kan jo være verdt et forsøk. <3

Ja, selv om det blir galt det og. Får så lett infeksjoner o.l. så typisk min flaks så vil keisersnitt gjøre stor skade. Men jeg tenker ikke helt klart akkurat nå. Det blir bare verre og verre mot fødsel nå. Vil bare komme i gang slik at jeg i det minste slipper å bruke energi på å Grue meg. Jeg gjør meg selv sprø ><
 
Noen som har født i Skien og vet hvordan det er der?

Skal dit i juni/juli, men kan svare for forrige gang jeg var der[emoji5]
Satt i gang pga overtid fredag 28februar 2014, var rolig da jeg kom inn. Fikk fødestue på kvelden og jordmor fulgte meg hele natta,fødte kl 5 på morningen.
MEn da jeg kom på Barsel var det kaos[emoji15]. Det hadde visst vært ekstremt mange fødsler den helga, og noen måtte ligge på gangen. Jordmødre hadde ikke tid til å hjelpe til med amming, bare "festa" han på og løp videre.
Dette skulle egentlig vært en rolig periode å føde på, det sa de også, men er ikke alltid lett å spå uforutsette ting på en føde/barsel avdeling.
Tror man kan oppleve rolige perioder i høysesong og motsatt[emoji4]
Alle både jordmødre, barnepleiere og leger var veldig hyggelige til tross for at det var travelt. Håper du får en bedre opplevelse i Skien enn det jeg fikk første gang!
 
Var det på føden de var biske ? Jeg skal føde på Haugesund i løpet av 10 dagers tid ca, har barn fra før, men hørte til et annet sykehus som var heilt fantastiske jordmødre på. Har du noen erfaring med legene der oppe og ?
Er vel der en havner etterpå noen er litt mer spesielle enn andre. :p de har litt dårlig rykte på seg for akkurat det her i Haugesund. Men de fleste er jo hyggelige :)
Får håpe du får ei jordmor som heter Reidun. Da er du heldig. Jeg snakket en del med henne i dagene etter fødselen. Fantastisk dame. Hadde kun med en lege å gjøre der denne gangen da morkaken ikke ville slippe.. måtte ha litt hjelp der. Var en dame.. vet ikke mer enn det...
Det går nok helt fint. Jeg har født der to ganger nå, og kan ikke si jeg er misfornøyd :)
Masse lykke til :D
 
Jeg tror bare de prioriterer de raske fødslene (av forståelige grunner). Jeg var førstegangsfødende sist og måtte mase meg til at jordmor kom innom av og til (ellers kun hver 3. time). Selv om jeg dro i alarmen tok det evigheter før de gadd gå inn til meg [emoji17]

Ja, de gjør det jo i en gitt rekkefølge, hvor de ukompliserte kommer til sist, uavhengig av hvilken fødsel i rekken det er.
Det føles jo fort sånn at en blir prioritert bort med vilje også, selv om det kanskje ikke er sånn.
Jeg er veldig glad for at jeg har et lite sykehus som nærmeste fødested. Det skulle vært likt for alle, uavhengig av hvor man bor og hvor stort belegg det er på føden.
 
Hva lover st.olavs? Kan jeg spørre om hva du opplevde der sist?

Jeg har vært på samtaler der pga fødselsangst, og har blitt lovet å ha en jordmor hos seg. Hadde fullstendig panikk under fødselen, og trodde jeg skulle dø. Jeg presset kun fordi jeg visste jeg måtte for at babyen min skulle få leve. Men jeg selv skulle jo dø, så det var grusomt å tvinge kroppen til å gjøre noe den absolutt ikke ville. Det er jo ikke sykehusets feil at jeg fikk det slik heldigvis, men jeg ble enda mer redd hver gang jordmor forlot rommet. Jeg har jobbet masse på vei fram mot fødsel, og håper at jeg klarer å snu det hele. Men jeg er 100% avhengig av å bli tatt på alvor og ikke måtte få en slik fødsel igjen. Det blir 5 år mellom mine barn, og jeg kan fremdeles ikke se en fødsel på tv. Dessverre tåler jeg ikke den typen smerter i det hele tatt, jeg får panikk ved mensen også :(
 
Selv i travle tider/høysesong , er det dager hvor det ikke er travelt men heller rolig på avdelingen. Jeg har snakket med svigerinna mi mye om dette som jobber på fødeavdelingen. Det kan være masse folk den ene dagen, og nesten ingen den andre dagen.. så jeg ville ikke gruet meg eller bekymret meg for dette på forhånd, da man aldri kan vite hvordan den dagen du kommer kan være.
Det som imidlertid er veldig lurt er å enten snakke med dem, og/eller skrive alle dine tanker og bekymringer om dette i et fødebrev, eller få til en samtale med dem på fødeavdelingen (da skriver de det som regel direkte inn i journalen din elektronisk hva dere har snakket om). Forteller du om fødselsangsten din og alle dine bekymringer og hva som skal til for at du skal få en ålreit Fødselsopplevelse, tar de hensyn til dette og tilrettelegger på best mulig måte[emoji4]
 
Jeg har vært på samtaler der pga fødselsangst, og har blitt lovet å ha en jordmor hos seg. Hadde fullstendig panikk under fødselen, og trodde jeg skulle dø. Jeg presset kun fordi jeg visste jeg måtte for at babyen min skulle få leve. Men jeg selv skulle jo dø, så det var grusomt å tvinge kroppen til å gjøre noe den absolutt ikke ville. Det er jo ikke sykehusets feil at jeg fikk det slik heldigvis, men jeg ble enda mer redd hver gang jordmor forlot rommet. Jeg har jobbet masse på vei fram mot fødsel, og håper at jeg klarer å snu det hele. Men jeg er 100% avhengig av å bli tatt på alvor og ikke måtte få en slik fødsel igjen. Det blir 5 år mellom mine barn, og jeg kan fremdeles ikke se en fødsel på tv. Dessverre tåler jeg ikke den typen smerter i det hele tatt, jeg får panikk ved mensen også :(
Jeg hadde besøk av jm i går kveld som tok imot lisja på fredag, i går hadde det vært rolig på føden så det virker ikke som det er slik hele tiden som før helga..
Å som jeg skrev lengre opp, jeg tror nok du blir prioritert..er jo en grunn til den samtalen dere har hatt..
Sender en klem for det høres ikke ut som du har det noe godt:(
 
Jeg hadde besøk av jm i går kveld som tok imot lisja på fredag, i går hadde det vært rolig på føden så det virker ikke som det er slik hele tiden som før helga..
Å som jeg skrev lengre opp, jeg tror nok du blir prioritert..er jo en grunn til den samtalen dere har hatt..
Sender en klem for det høres ikke ut som du har det noe godt:(

Ja jeg får sikkert panikk for ingenting. Er bare så mye lenger reisevei denne gangen, og det skremmer meg så mye at jeg ser alt som et problem. Prøver å snu tankene da. Det er jo ikke sånn at det ser ut til å bli fødsel her med det første uansett ><
 
Back
Topp