Trass vs adferdsproblemer

Sweetheart85

Elsker forumet
Jeg vet at trass er en naturlig del av utviklingen til våre små, men hvordan skal en klare å skille mellom trass og adferdsproblemer?
Jeg har til tider tenkt tanken, "Herregud, 2,5 åringen min må vel være den eneste som oppfører seg slik", men har skjønt at det er det ikke.

Så lurer jeg også på hvordan vi foreldre skal greie å holde roen og ikke bli urasjonelle og urimelige i trass-situasjoner? Dette synes jeg er svært vanskelig, spesielt siden jeg selv har kort lunte og akkurat nå er gravid i tillegg.
 
Hei
Trassperioden går over etter noen 6-12 måneder i aldersgruppen 1 1/2 til 3 år. Atferdsproblemer varer over lengre tid og er betrydelig mer intense enn normal trass. Det viktigste for foreldre til barn i denne perioden er å vite hvorfor barnet tgrasser og at det går over. På den måten kan man roe seg. Har du mistanke om at det er noe mer enn vanlig trass, bør du kontakte hjelpeapparatet. Lag "selvinstruksjoner" der du sier til deg selv positive ting om barnet. Si han er aktiv og utholden, sterk vilje osv og at du greier fint å holde dette ut og hjelpe ham til å komme gjennom perioden.
 
Back
Topp