Tråden om alt som spirer og gror 2018

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Det har vel ikke kommet en slik enda :)

Hva skal dere plante I år? Eller har dere kommet godt igang?

Jeg skal snart så gulrøtter inne. Tenker at det blir få sorter her i år. Vurderer fremdeles sukkererter og kanskje noe annet smått, og så har jeg lyst til å kjøpe meg blåbærbusker :D
 
Trodde jeg hadde laget en, men muligens ikke.

Minimalt her enda i år.

Jeg sådde karse med ungene siden jeg har tre barn i bhg/sfo og ingen kom hjem med karse til påske i år!!!

Også har jeg kjøpt to stiklinger av busktomat og to av agurk på Plantasjen. Siden jeg ikke roter meg til å så og agurk får jeg aldri til...
 
Skal så litt krydderurter, bl.a. storbladet basilikum, til helga.
Hele kjøkkenhagen skal gjøres om på, så i år går jeg bare for sånt som går fort og/eller kan sås direkte der sent i sesongen, som reddiker, vintersalat, svartrot og grønnkål.

Mulig jeg sår balsamin og setter noen begoniaknoller til fordriving, får se... sånn ellers satser jeg på direktesåing av sommerblomster også, valmuer, kornblomster og blomkarse. Dette er året da jeg endelig skal få ryddet og organisert litt i bedene, så jeg orker ikke å så særlig mye for utplanting før jeg har funnet ut av hvordan jeg vil ha ting.
 
Det har vel ikke kommet en slik enda :)

Hva skal dere plante I år? Eller har dere kommet godt igang?

Jeg skal snart så gulrøtter inne. Tenker at det blir få sorter her i år. Vurderer fremdeles sukkererter og kanskje noe annet smått, og så har jeg lyst til å kjøpe meg blåbærbusker :D
Blåbærbusker er gøy! Skal ut i skogen og skrape med meg litt skogbunn til mine så snart snøen er borte :)
 
Skrape med skogbunn? Forklar :)
Jeg kan ikke noe om blåbærplanter :)
De liker sur jord best, sånn som rhododendron. Mye kalk i grunnen her, som egentlig er fint for de fleste planter, bortsett fra de som liker sur jord. Bor i nærheten av barskog, så da drar jeg bare og henter litt gamle furunåler og sånt, så får blåbærbuskene mine vokse i forholdene de trives best med :)
 
De liker sur jord best, sånn som rhododendron. Mye kalk i grunnen her, som egentlig er fint for de fleste planter, bortsett fra de som liker sur jord. Bor i nærheten av barskog, så da drar jeg bare og henter litt gamle furunåler og sånt, så får blåbærbuskene mine vokse i forholdene de trives best med :)

Aha. Det var lurt :)
 
Aha. Det var lurt :)
Man kan vel kjøpe spesialjord også, men jeg driver og eksperimenterer litt med å mikse min egen jord, sånn som Monty Don :p
Neste prosjekt blir løvkompost.
 
Man kan vel kjøpe spesialjord også, men jeg driver og eksperimenterer litt med å mikse min egen jord, sånn som Monty Don :p
Neste prosjekt blir løvkompost.

Smart! Vet du hva blåbær trenger ellers?
 
Smart! Vet du hva blåbær trenger ellers?
Synes de er ganske lettstelte, i grunnen. Men de liker sol, selvfølgelig, og så trenger de en kompis for pollinering.
 
Siden vi flytter er jeg usikker på hva som er der, og hva som må plantes. Regner ikke med at det er så mye spiselig der enda, dessverre. (Typisk, siden jeg har ordnet en godt utstyrt fruktdisk i hagen her...)

I år kommer jeg til å prioritere bærbusker og frukttrær, siden enkelte trenger veldig god tid før etablering. (Plommetreet her kom først med frukt i fjor - 6 år gammelt!)

Rips og solbær tar jeg med meg stiklinger herfra på. Takk og lov for at de er hardføre, for jeg kommer meg ikke ned til buskene enda pga snø, og tiden flyr.
Bjørnebær, stikkelsbær, blåbær, rabarbra og bringebær må i jorda.
Må ordne en liten jordbæråker, og håpe på bær i år likevel.

Av trær blir plomme, eple og morell prioritert. Finner jeg et pæretre med god frukt er det en stor bonus.

Noe jeg har glemt da? Jo, må finne ut hvor drivhuset skal stå, og gjøre klart til grønnsaker igjen til neste år.

Hvis noen har tips til gode sorter av eple og pære, kom gjerne med de! :)
 
Men altså, tomat-stiklingrne og agurk-stiklingrne ble satt i kjøkkenvinduet, ganske kaldt og bra med lys .og en plan om større potter når jeg fikk tid. Det har jeg glemt .Men de blomstrer!
I april!
 
Litt ute av fokus. Men, likevel! _20180407_105904.JPG _20180407_105831.JPG
 
Det må jo gå galt. Det er for tidlig. For kaldt. For lite sol. Og jeg har ikke drivhus

Jeg ønsker meg drivhus
 
Har ikke blitt noe såing i år, men har lyst på et lite drivhusskap på verandaen til små tomater og miniagurker, og urter. Kanskje litt plukksalat også, vi har en kortende på verandaen som ikke kan brukes til noe annet på grunn av terrassedøra, tenker det kan være ok vindskjerming også hvis det er litt høyde på det. Lyst til å ha sånne hengende markjordbær også, er så digg å bare kunne spise rett fra planten :)
 
Da har jeg satt poteter og sådd gulrøtter, og i dag kjøpte jeg meg basilikum. Må bare kjøpe mer jord nå. Har dere noen anbefalinger til hvor stor plass basilikum trenger? En vanlig potte, eller noe større? Skal ha den inne tenkte jeg. Kanskje flytte ut til sommeren.
Hvor dyp bør det være?
 
Da har jeg satt poteter og sådd gulrøtter, og i dag kjøpte jeg meg basilikum. Må bare kjøpe mer jord nå. Har dere noen anbefalinger til hvor stor plass basilikum trenger? En vanlig potte, eller noe større? Skal ha den inne tenkte jeg. Kanskje flytte ut til sommeren.
Hvor dyp bør det være?

Tja, 15-20 cm i diameter? Og ca 15 cm dyp kanskje. Skal du ha flere stilker med basilikum eller tenker du kun én plante? Basilikum du kjøper i matbutikk for eksempel står altfor tett og vokser dårlig om den ikke blir potta om i en større potte.
Bare et eksempel :)

Jag har sådd vårløk, basilikum, persille og koriander som spirer som bare tusan. Sådde helga for en uke siden ca. Blomstene lar vente på seg.
Idag kjøpte jeg frø til agurk og solsikker.
 
Jeg har med hell hatt 3-4 stilker basilikum, klippet så den forgrenet seg bra, i en 10 cm potte om jeg husker rett.

Men en kjøpt plante bør tynnes, deles og for all den knipes så den deler seg.

Klipp eller knip like over et bladfeste så deler den seg der. La det vokse 2-3 blader og gjenta. Så blir det en plante. Ikke bare en stilk.
 
Tja, 15-20 cm i diameter? Og ca 15 cm dyp kanskje. Skal du ha flere stilker med basilikum eller tenker du kun én plante? Basilikum du kjøper i matbutikk for eksempel står altfor tett og vokser dårlig om den ikke blir potta om i en større potte.
Bare et eksempel :)

Jag har sådd vårløk, basilikum, persille og koriander som spirer som bare tusan. Sådde helga for en uke siden ca. Blomstene lar vente på seg.
Idag kjøpte jeg frø til agurk og solsikker.

Jeg har bare erfaring med de fra butikken, så jeg visste ikke at det var dumt. Jeg får vel kjøpe inn flere Potter eller noe da. Litt usikker på om jeg skal vente til gulrøttene flytter ut eller ikke.

Jeg har sådd stemor og oregano også, men der skjer det lite enda. Gulrøttene har begynt å spire da :D
 
Back
Topp