Tråden for oss som har hatt EXU (svangerskap utenfor livmor)

Dahlia

Gift med forumet
Sensommerbarna 2019
JuniJubel2021
Hei!
Jeg kjenner at jeg stadig har masse spørsmål om kroppen og hvordan den oppfører seg etter EXU. Jeg vet det er flere her som har mistet pga dette, så tenkte det kan være allright å dele litt erfaringer.

Jeg mistet i uke 7 (6+2) og ble operert 12. juni 2018. Det ble en dramatisk dag, og jeg hadde 1 liter blod i buken da jeg ble operert. Jeg har akkurat hatt min andre EL og første PP etter inngrepet.

Jeg har hatt så sjukt vondt på den siden der egglederen ble fjernet (høyre) denne syklusen. Hva er dere andres erfaringer med det? Er jo redd for at eggløsningen bare kommer på «feil» side, siden det er der det er mest vondt.

Del gjerne deres historier og erfaringer!

Jeg ser dessverre stadig tråder her inne og på andre forum der folk spør «hva kan være galt med meg», der jeg kjenner igjen symptomene på EXU og blir innmari lei meg på deres vegne. Det føles nesten som en kampsak å drive folkeopplysning om tema. Kanskje dere som har hatt EXU kan skrive ned punkter som var tegn på at noe var galt med dere, sånn til senere læring og erfaring?

Mine eksempler - EXU CD28:

- Negativ test ved IKM, men kortere blødninger enn vanlig mens
- Positiv g-test på CD26, men den viste 2-3, selv om den burde vist 3+.
- Positiv EL-test på CD26
- Ekstreme smerter i magen en natt (CD26), med påfølgende spotting
- Følelsen av at livmor var tung og skulle «falle ut»
- Ingen øvrige graviditetssymptomer
- Nedsatt allmenntilstand i dagene før operasjon
- EXU ble oppdaget på IUL av privat gyn

Bidra gjerne :)
 
-Smerter på venstre side av magen(der ex.u var)
- Slapp, fikk diarè pga jeg hadde fri væske i buken som presset på tarmene.
- Fikk positiv gr.test 5(!!!!) dager før forventet mens.
- press i underlivet, ubehagelig å gå og sitte.

Jeg fjernet på venstre side og det tok ca 2 mnd før jeg fikk mens igjen, og det var den kraftigste mensen jeg noen gang har hatt. Og jeg fikk mer stikkende smerter høyre side. har nettopp hatt mens nr.2 siden operasjon og den var også langvarig.
 
-Smerter på venstre side av magen(der ex.u var)
- Slapp, fikk diarè pga jeg hadde fri væske i buken som presset på tarmene.
- Fikk positiv gr.test 5(!!!!) dager før forventet mens.
- press i underlivet, ubehagelig å gå og sitte.

Jeg fjernet på venstre side og det tok ca 2 mnd før jeg fikk mens igjen, og det var den kraftigste mensen jeg noen gang har hatt. Og jeg fikk mer stikkende smerter høyre side. har nettopp hatt mens nr.2 siden operasjon og den var også langvarig.

Æsj, så kjedelig at du også har hatt EXU...
Jeg har hatt to blødninger siden min EXU. Den ene kom ca. to uker etter operasjonen, og den andre kom 20. juli. Den siste var i alle fall en skikkelig mens med blødning i 5 dager. Alt føles så mye sterkere nå - menssmertene er verre, eggløsningen er vond og generelt føles jeg at jeg kjenner mye mer av det som skjer i kroppen nå. Det kan jo hende det er pga arrvev eller noe sånt.
 
Fant frem noen ikke så alt for gamle tråder du kan titte på om du vil det :)
 
Hei!
Jeg kjenner at jeg stadig har masse spørsmål om kroppen og hvordan den oppfører seg etter EXU. Jeg vet det er flere her som har mistet pga dette, så tenkte det kan være allright å dele litt erfaringer.

Jeg mistet i uke 7 (6+2) og ble operert 12. juni 2018. Det ble en dramatisk dag, og jeg hadde 1 liter blod i buken da jeg ble operert. Jeg har akkurat hatt min andre EL og første PP etter inngrepet.

Jeg har hatt så sjukt vondt på den siden der egglederen ble fjernet (høyre) denne syklusen. Hva er dere andres erfaringer med det? Er jo redd for at eggløsningen bare kommer på «feil» side, siden det er der det er mest vondt.

Del gjerne deres historier og erfaringer!

Jeg ser dessverre stadig tråder her inne og på andre forum der folk spør «hva kan være galt med meg», der jeg kjenner igjen symptomene på EXU og blir innmari lei meg på deres vegne. Det føles nesten som en kampsak å drive folkeopplysning om tema. Kanskje dere som har hatt EXU kan skrive ned punkter som var tegn på at noe var galt med dere, sånn til senere læring og erfaring?

Mine eksempler - EXU CD28:

- Negativ test ved IKM, men kortere blødninger enn vanlig mens
- Positiv g-test på CD26, men den viste 2-3, selv om den burde vist 3+.
- Positiv EL-test på CD26
- Ekstreme smerter i magen en natt (CD26), med påfølgende spotting
- Følelsen av at livmor var tung og skulle «falle ut»
- Ingen øvrige graviditetssymptomer
- Nedsatt allmenntilstand i dagene før operasjon
- EXU ble oppdaget på IUL av privat gyn

Bidra gjerne :)

Hva slags symptomer er det du særlig reagerer på?
 
Hva slags symptomer er det du særlig reagerer på?

For min del var det «mens» som varte i bare to dager som antakelig ville vært første faresignal - jeg har alltid 5 dagers mens til vanlig. Jeg burde tatt en g-test etter denne «mensen» - den ville trolig vært positiv, og da hadde jeg iaf visst at jeg var gravid.
 
For min del var det «mens» som varte i bare to dager som antakelig ville vært første faresignal - jeg har alltid 5 dagers mens til vanlig. Jeg burde tatt en g-test etter denne «mensen» - den ville trolig vært positiv, og da hadde jeg iaf visst at jeg var gravid.

Jeg skal på UL på onsdag for å utelukke at noe er galt. Hadde g-tester som ikke ble sterkere fra 14-20 dpo og fikk litt smerter i ene siden i går så legevakta ba meg komme inn. Kunne ikke kjenne noe ved vanlig GU på legevakta så fikk henvisning. Om jeg hadde kjent smerter ved undersøkelsen hadde jeg blitt sendt rett til sykehuset da. Jeg tror nå at jeg har hatt en kjemisk graviditet, mens er iallfall som den pleier virker det som. Tusen takk for at du laget denne tråden :)
 
Hadde smerter på høyre side en søndag i juni 2014. Gikk til legevakta med ekstreme smerter mandag, men ble sendt hjem UTEN ultralyd. Tirsdagen lå jeg hjemme med smerter, men ville ikke forstyrre helsevesenet igjen fordi legevakta sa mer eller mindre at jeg overdrev. Onsdagen hadde jeg så vondt at jeg måtte krype på toalettet når jeg våknet. Lå på baderomsgulvet og sendte en melding til en kamerat som jobber på AMK i en annen by. Skrev symptomene og svaret hans var: « skal du eller jeg ringe ambulanse?» så da ble det ambulanse. Egglederen hadde sprukket og det var fri væske i buksen. Fosteret var 7+3.

Visste jeg var gravid og hadde såre bryster og ekstrem kvalme. Så det hele forløp seg som et vanlig svangerskap frem til smertene begynte.

I ettertid merker jeg mer mensensmerter enn tidligere og lenger og kraftigere mens.
 
Back
Topp