Toxoplasmose i utlandet

gledestilnovember

Blir kjent med forumet
Hei! Er nå på ferie i Tyrkia og skal være her i 2 uker og stresser ekstremt mye angåande toxoplasmose. Tar selvsagt forhåndsregler som å ikke spise salater, ikke ha isbiter i drinkene, drikke bare vann på flaske, spise godt gjennomstekt kjøtt osv. Føler det jeg lever av her nede er chips, stekt pizza og vann. Her en dag spiste jeg en baquette som hadde salami, ost og tomater på seg, tok selvfølgelig av alt sammen men spiste selve baquetten. Hvordan hadde dere gjort det ? Vet ikke om det var så lurt, eller om jeg eg helt hysterisk.. og tenkte først og la osten være igjen, er vel greit å spise ost på baquette eller var det smart og ta det bort? Har dere sjekket dere for toxoplasmose når dere har kommet hjem, eller har dere bare tatt forhåndsregler og tenkte alt gikk fint ?
 
Har sett at mange får tatt toxoplasmose-status før og etter tur, men tror ikke det er rutine på det
 
Hei! Er nå på ferie i Tyrkia og skal være her i 2 uker og stresser ekstremt mye angåande toxoplasmose. Tar selvsagt forhåndsregler som å ikke spise salater, ikke ha isbiter i drinkene, drikke bare vann på flaske, spise godt gjennomstekt kjøtt osv. Føler det jeg lever av her nede er chips, stekt pizza og vann. Her en dag spiste jeg en baquette som hadde salami, ost og tomater på seg, tok selvfølgelig av alt sammen men spiste selve baquetten. Hvordan hadde dere gjort det ? Vet ikke om det var så lurt, eller om jeg eg helt hysterisk.. og tenkte først og la osten være igjen, er vel greit å spise ost på baquette eller var det smart og ta det bort? Har dere sjekket dere for toxoplasmose når dere har kommet hjem, eller har dere bare tatt forhåndsregler og tenkte alt gikk fint ?

Var i Egypt 20uker gravid i fjor. Gikk helt fint, holdt meg til mat som var kokt, stekt eller skrelt - evt steder eg visste var trygge (besøkte et sted eg har bodd tidligere der eg kjenner rutiner osv så der spiste eg alt).
Fikk likevel tatt toksoplasmose-prøve da eg kom hjem siden eg var litt rar i magen, men den var negativ [emoji106]
Så slapp av og nyt ferien! Var baguetten kald? Isåfall ville eg gjort det samme/fått noe annet, men varmebehandlet ("panini") hadde eg spist [emoji4]
 
Jeg ble sjekket for toxoplasma på 12 ukers kontrollen som rutine. Var immun, så trenger ikke tenke på det når jeg skal på ferie. Anbefaler å ta toxoplasma-blodprøve før og evnt etter!
 
Nei, jeg ville spist som normalt, med de ytterst få forholdsreglene som bør tas.
Jeg hadde spist både grønnsaker og pasteurisert ost.
Sjansen er ikke automatisk mye større bare fordi man er på ferie. ;)
 
Back
Topp