Toxo

Bolle3

Flørter med forumet
Smittes man bare ved å ta på kattebæsjen? Eg fikk bæsj(mulig fra katt) på meg idag men vasket meg godt etterpå...
 
Smittes man bare ved å ta på kattebæsjen? Eg fikk bæsj(mulig fra katt) på meg idag men vasket meg godt etterpå...

Nei. Altså. Svææææært få katter har toxoplasmose i Norge. Noen leger sier at for å bli smittet må man "slikke franske katter bak". Så. Skal nok mer til enn litt bæsj fra en norsk katt på seg ;)
 
Nei. Altså. Svææææært få katter har toxoplasmose i Norge. Noen leger sier at for å bli smittet må man "slikke franske katter bak". Så. Skal nok mer til enn litt bæsj fra en norsk katt på seg ;)

Puh.. blir helt hysterisk eg[emoji85]
 
Med mindre du spiser bæsjen til en smittet katt er du trygg.
Normal håndhygiene og mathygiene holder lenge.
 
Hvis ikke du har åpent sår der du fikk katte avføring på deg så er det ikke farlig. Har du et bittelite sår eller noe, så hadde eg sjekket. Ei venninne av meg fikk nettopp beskjed om at hu har fått blodforgiftning etter at hu måtte ta katten sin i dusjen for å vaske etter den hadde fått masse katte avføring på seg. Og hu fikk litt av avføringa akkurat der hu hadde et bittelite kloremerke. Noen dager etterpå endte hu opp på sykehuset i flere dager.

Ikke for å skremme deg, men bare for at du skal vite at dette kan skje.
 
Back
Topp