Tomt bryst?

Smurfie

Forelsket i forumet
Baby er en uke. Jeg har amma og melka var på god veg på begge bryst. Da jeg dusja i gårkveld, merka jeg at venstre bryst har blitt slapt. I natt kava baby ved brystet og var ikke tilfreds. Kan jeg ha mista melka på det allerede?? Får heller ikke håndmelka ut noe. Har passa på at begge bryst har blitt ammet regelmessig. Er slaget om amming alt tapt? [emoji22]
 
Sannsynligvis har melka stabilisert seg. Puppene blir smarte og produserer ikke mer enn de må og lagrer melka bedre, man skal og bør ikke ha spreng hele ammeperioden (ubehagelig, fare for tette melkeganger, fare for brystbetennelse og risikerer nedgang i produksjonen). Hvis mini har 5-6 våte bleier i døgnet, jevnlig avføring og følger kurven sin er alt bra. La mini die når hen vil og ikke tenk på hvordan puppene kjennes ut, det er masse god melk i slappe lefser :) Mange babyer har perioder hvor de er utålmodige ved brystet i perioder uten at det er melka det er noe galt med og, pga utviklingssprang, sykdom, for mye flaske eksempelvis :)

Hvis det er tørre bleier etc så få hjelp til å vurdere sugetak, hvis mini ikke tømmer godt nok kan produksjonen bli dårlig på sikt, men der skjer over tid, ikke fra en dag til neste. Stress/sykdom kan derimot påvirke utskrivingen, og det kan skje fra en amming til neste, så pass på å slappe av, spise godt, og bare la babyen styre denne amminga. Ikke tenk så mye på hva hen får ut, for det kan bli en ond sirkel :) Om utskrivingen er treg kan baby og bli utålmodig, det er forskjellig hvor tålmodige de små er og, hehe. Men er du usikker anbefaler jeg å kontakte ammehjelpen for en gjennomgang, de er supre!

Ammer enda min på 15 måneder, og har kun hatt spreng et par ganger :) Selv jobbstart og perioder uten nattamming gir ikke spreng, men det er masse melk :)
 
Det går ikke an å "miste melka". Det er nok økedøgn eller redusert produksjon pga feks stress el
 
Beklager seint svar, men har problem med å logge inn på appen

Men ting ordna seg av seg selv. Melka kom tilbake og babyen har nok mat.
 
Back
Topp