tips til urolig baby!?!

Mitos

Glad i forumet
Hellu!!

Lillegutt er 5 uker gammel, og nekter å ligge for seg selv. Han sover kjempe dårlig på dagtid. Sove bare korte intervaller på 10-15 min, og gryler i det han blir lagt ned for seg selv. Har prøvd svøping, vogn, vogge, kos opp mot ansiktet, legges ned rett etter mating osv. Begynner bli rimelig sliten i armene. På kveldene er det stort sett grining fra rundt 20-24 for da er han så overtrøtt etter dårlig med søvn på dagtid. Storesøster var akkurat lik, så forstår ikke hva vi gjør galt :p
 
Hellu!!

Lillegutt er 5 uker gammel, og nekter å ligge for seg selv. Han sover kjempe dårlig på dagtid. Sove bare korte intervaller på 10-15 min, og gryler i det han blir lagt ned for seg selv. Har prøvd svøping, vogn, vogge, kos opp mot ansiktet, legges ned rett etter mating osv. Begynner bli rimelig sliten i armene. På kveldene er det stort sett grining fra rundt 20-24 for da er han så overtrøtt etter dårlig med søvn på dagtid. Storesøster var akkurat lik, så forstår ikke hva vi gjør galt :p

Sniker.. han har ikke noen plager da? Melkeprotein/reflux/låsning?
 
Dette har vi gjort:

Jeg delammer. Har forsøkt nan og Hipp, ingen endring. Holle geitmelk erstatning, hjalp litt. Byttet til Nutramigen. Hjalp mye.
Manuell terapeut, hadde noen låsninger og ble litt bedre.
Fikk tips om minifom, hjalp MYE. For 10 dråper fra annethvert måltid. Gått fra å være urolig 16 timer i døgnet til ca 2 timer.

Hvis babyen har melkeprotein reaksjon må også du kutte melkeprodukter om du ammer for å se forskjellen.
 
Sniker. Jeg hadde en såkalt «grinerunge» de første ukene, nektet å sove, alltid misfornøgd. Ingenting hjalp og var ikke snakk om å sove i vogn eller babynest. Sov han 2 timer i vugga var det helt utrolig. Snakket også med kiropraktor, tenkte det kunne være han hadde vondt.
Tilslutt fant jeg ut at han hadde et stort behov for fysisk kontakt, så bysset han i søvn på brystet mitt og lot han sove på meg. Etter det var det som jeg fikk en helt annen baby. Sluttet å gråte og sov nesten hele dagene, MEN funket kun hvis han sov på brystet mitt. Hvis han nekter å sove for seg selv så prøv å ha han inntil deg (hvis du ikke allerede har prøvd da). Husk de kommer fra en kjempetrygg tilværelse til en stor og skremmende verden, kan bli litt mye for somme babyer :)

Jeg var temmelig sliten av å være senga til sønnen min men det var verdt det når jeg ser hvor glad han ble. Da han var 2 måneder begynte jeg å merke forandring at han ble mer selvsikker og nå er han snart 6 måneder og kan sovne uten byssing i sin egen seng så lenge jeg er sammen med han. Lykke til og håper det blir bedre snart
 
Signerer det Mrs. B skriver. Min nr 1 måtte rett og slett bæres og sove oppå meg et par måneder. Det går over! Invester i godt bæretøy og bær ham rundt når han er urolig. Da sparer du armene for mye slit.
 
Sniker.. han har ikke noen plager da? Melkeprotein/reflux/låsning?

det virker ikke som det er noe som gjør ondt. Merkes ganske godt når han har mageknip. Da gryler han, og trekker bena godt oppunder deg. samtidig så kommer gråten da plutselig, og stopper like plutselig.
 
Sniker. Jeg hadde en såkalt «grinerunge» de første ukene, nektet å sove, alltid misfornøgd. Ingenting hjalp og var ikke snakk om å sove i vogn eller babynest. Sov han 2 timer i vugga var det helt utrolig. Snakket også med kiropraktor, tenkte det kunne være han hadde vondt.
Tilslutt fant jeg ut at han hadde et stort behov for fysisk kontakt, så bysset han i søvn på brystet mitt og lot han sove på meg. Etter det var det som jeg fikk en helt annen baby. Sluttet å gråte og sov nesten hele dagene, MEN funket kun hvis han sov på brystet mitt. Hvis han nekter å sove for seg selv så prøv å ha han inntil deg (hvis du ikke allerede har prøvd da). Husk de kommer fra en kjempetrygg tilværelse til en stor og skremmende verden, kan bli litt mye for somme babyer :)

Jeg var temmelig sliten av å være senga til sønnen min men det var verdt det når jeg ser hvor glad han ble. Da han var 2 måneder begynte jeg å merke forandring at han ble mer selvsikker og nå er han snart 6 måneder og kan sovne uten byssing i sin egen seng så lenge jeg er sammen med han. Lykke til og håper det blir bedre snart

Høres egentlig veldig ut som her dette. han kan sove kjempe lenge så lenge han får sove på brystet mitt. uansett hvor tungt jeg tror han sover våkner han etter et par minutter om jeg legger han i fra meg.
Må kanskje bare godta at det er sån, og håpe at det forandrer seg snart. er veldig koselig å ha han sovende på brystet, men blir litt sliten også av å være så veldig bundet.
 
Bæresjal!! Eller bæresele, men bæresjal (vevd) er mye mer behagelig når du bruker det mye.

❤️

Er sånn her også

Kjøpe bæresele når vi skulle i kongeparken med storesøster. Burde kanskje heller ha investert i bæresjal da. Syns egentlig bæreselen er litt stor og varm å ha på seg inne. Har prøvd et par ganger.
 
Kjøpe bæresele når vi skulle i kongeparken med storesøster. Burde kanskje heller ha investert i bæresjal da. Syns egentlig bæreselen er litt stor og varm å ha på seg inne. Har prøvd et par ganger.
Enig med deg! Orker ikke bruke bæresela...
 
Høres egentlig veldig ut som her dette. han kan sove kjempe lenge så lenge han får sove på brystet mitt. uansett hvor tungt jeg tror han sover våkner han etter et par minutter om jeg legger han i fra meg.
Må kanskje bare godta at det er sån, og håpe at det forandrer seg snart. er veldig koselig å ha han sovende på brystet, men blir litt sliten også av å være så veldig bundet.

Følte det akkurat slik som deg. Jeg var svett og klam hele tiden og var fastbunden til en stol så og si hele dagen. Ikke ville han være i bæreselen engang. Hvis jeg la han ned våkna han etter bare noen minutter.
Hvis det er det som er «problemet» til ungen din så lover jeg at det går over og nå savner jeg det faktisk. Heldigvis er han ganske kosete enda så jeg får likevel masse kos fra han selv om han ikke trenger å sove på meg lenger. Han ville ikke sove noe særlig på natta heller i vugga si, det greidde jeg å løse ved å la han sovne på meg for så å legge både meg og han i senga mi. Da fikk jeg også sove og han fikk nærheten han trengte. Sakte men sikkert sov han lenger og lenger og nå sover han i sin egen seng fra 7-8 om kvelden til 6-7 om morgenen uten å våkne [emoji1]
Jeg husker jeg var veldig fortvila for dette var en situasjon som aldri hadde vært i tankene mine, førstegangsmor og regna med alle barn sover i senga si uten problem, så feil kan man ta [emoji23]
Jeg fikk det bedre med meg selv bare ved å godta at det er slik han er, og drite i hva alle andre sa jeg burde gjøre. Fikk en del kommentarer på at jeg skjemte han bort etc men det bare overså jeg. Han har dette behovet så da er det min jobb å sørge for at han får dekket det.
Så hvis ungen er frisk og fin og ikke har noen vondter en eller annen plass så bare hold ut, det blir bedre [emoji1303]
 
Hellu!!

Lillegutt er 5 uker gammel, og nekter å ligge for seg selv. Han sover kjempe dårlig på dagtid. Sove bare korte intervaller på 10-15 min, og gryler i det han blir lagt ned for seg selv. Har prøvd svøping, vogn, vogge, kos opp mot ansiktet, legges ned rett etter mating osv. Begynner bli rimelig sliten i armene. På kveldene er det stort sett grining fra rundt 20-24 for da er han så overtrøtt etter dårlig med søvn på dagtid. Storesøster var akkurat lik, så forstår ikke hva vi gjør galt :p
Prøvd bæresjal eller sele? Er gjerne litt protest først da.
Søv avler søvn, sånn ble/blir begge mine. Sover hun korte lurer. Blir alt bare vondt værre før vi får til et mønster på lange lurer.
Hva med å ligge i senga å amme. Sovner han Da? Sett på ei vifte ha gjerne rispute rundt ham når du forlater han. Dem støtter godt rundt.

Men så kan det være mme eller mm han reagerer på. Du kan prøve å slutte å drikke/spise ting med melk. Og da ha melkefri mme.

Kan være en låsning i rygg/nakke.
 
Mi jente var sånn frem til hun ble 4 uker. Da tok hun smokken og kunne mer og mer legges for seg selv. Koser seg med smokk og koseklut nå :) er 8 uker og sover for seg selv dag og natt. Vi begynte også konsekvent å legge henne i vogna i et kaldt rom eller ute på dagtid, nå etter hun begynte å finne roen selv, og da sover hun lengre :) nå ligger hun også i egen seng om natta.
 
Kjøpe bæresele når vi skulle i kongeparken med storesøster. Burde kanskje heller ha investert i bæresjal da. Syns egentlig bæreselen er litt stor og varm å ha på seg inne. Har prøvd et par ganger.
Du får sikkert god bruk for den etter hvert :) jeg brukte det masse til eldstemann fra 3 måneder, gikk lange turer i skogen og brukte den også på reiser lenge (flyplass etc). Men de første månedene kan sjal være lettere. Hvis du skal kjøpe sjal ville jeg sjekket finn.no :)
 
Prøvd bæresjal eller sele? Er gjerne litt protest først da.
Søv avler søvn, sånn ble/blir begge mine. Sover hun korte lurer. Blir alt bare vondt værre før vi får til et mønster på lange lurer.
Hva med å ligge i senga å amme. Sovner han Da? Sett på ei vifte ha gjerne rispute rundt ham når du forlater han. Dem støtter godt rundt.

Men så kan det være mme eller mm han reagerer på. Du kan prøve å slutte å drikke/spise ting med melk. Og da ha melkefri mme.

Kan være en låsning i rygg/nakke.

Ja, han sovner når jeg ammer men våkner i det jeg prøver å ta han fra puppen og legge han for seg selv. eneste på natten han sover videre.

Drikker eller spiser ikke meieriprodukter. :-/
 
Mi jente var sånn frem til hun ble 4 uker. Da tok hun smokken og kunne mer og mer legges for seg selv. Koser seg med smokk og koseklut nå :) er 8 uker og sover for seg selv dag og natt. Vi begynte også konsekvent å legge henne i vogna i et kaldt rom eller ute på dagtid, nå etter hun begynte å finne roen selv, og da sover hun lengre :) nå ligger hun også i egen seng om natta.

Prøver iherdig å ta smokk. Har prøvd 3 forskjellige merker men han vil ikke ta den. det virker som han vil ha den, men han klarer ikke å stokke tungen riktig siden han blir ammet. egentlig litt merkelig siden han tar flasken litt innimellom. Pumper meg og gir et flaskfmåltid for dagen for at han skal kunne ta den også. Det går ganske greit, så merkelig at han bare ikke klarer å ta smokken. Selv ikke nå når han er 6 uker....
 
Prøver iherdig å ta smokk. Har prøvd 3 forskjellige merker men han vil ikke ta den. det virker som han vil ha den, men han klarer ikke å stokke tungen riktig siden han blir ammet. egentlig litt merkelig siden han tar flasken litt innimellom. Pumper meg og gir et flaskfmåltid for dagen for at han skal kunne ta den også. Det går ganske greit, så merkelig at han bare ikke klarer å ta smokken. Selv ikke nå når han er 6 uker....

Vi prøvde sikkert 10 ulike smokker og flere ganger daglig før hun til slutt tok en latexsmokk fra merket chicco. Vi lagde smattelyder til henne og lot henne «suge» inn smokken selv. Kan også hjelpe å holde litt under kjeven så babyen ikke gaper så høyt. Tok den bare innimellom i starten, så oftere og oftere. Tok den også bare når hun lå for seg selv, ikke i armene. Og hun tok den oftere viss pappaen eller svigermor ga den, sikkert fordi jeg lukter melk! Etterhvert byttet vi til en latexsmokk fra NUK (fordi den var litt finere, hehe) og etter en stund igjen byttet vi til Avent silikon fordi det er mer praktisk og man kan få tak i den hvor som helst :) håper noe av dette kan hjelpe dere! Smokken endret mye for oss altså. Nå tar hun den uansett og vil heller ha smokk enn pupp når hun ikke er sulten :)
 
Back
Topp