Tips til nye mødre?

Bkno8529562

Flørter med forumet
Dere som er godt trent og har erfaring, hva anbefaler dere at man gjør i forhold til amming for at det skal være en suksess? Er det noe man bør gjøre ekstra nøye? Noe man bør kreve på sykehuset eller noe de pleier å glemme å nevne?
 
Sjekke tungebånd hos babyen, få riktig sugetak.
Annet enn det er det "bare" å amme ofte nok som gjelder. :)
Ikke la dem fortelle deg at du blir "brukt som smokk," eller at du "bare trenger å amme hver 3 time." ;)
 
Hvis det er mer enn ubehagelig, så er ikke sugetaket bra samme hvor fint de på barsel/helsestasjonen sier det ser ut, noe er feil! Sjekk tungebånd, for låsninger og jobb med gode ammestillinger. Er det barberblader på brystvortene dine så er ikke sugetaket bra altså. Men ømt kan det jo bli, det er rimelig ny aktivitet. Men den ømheten skal ikke være intense smerter eller vare i mange måneder! Sopp kan og være en grunn til smerter :)

DU er aldri smokk, smokk erstatter deg. At en baby vil henge i puppen særlig de første ukene er 100% normalt, og de bør få lov (selvsagt skal du få ta deg en dusj og spise mat også altså). For det første er den første måneden etter fødselen en nogenlunde kontinuerlig økeperiode (hvor babyen går fra å drikke dråper ved fødselen til fulle måltider som ikke endrer seg så lenge babyen fullammes), så det å begrense amming her kan ødelegge mulighetene for fullamming - men det kan fikses i ettertid om man får en vanskelig start (vi delammet i 8 uker og kunne fullamme etterpå, men det krevde jo sin innsats, og jeg satt jo med puppene på vift mer enn halve tida av et døgn liksom). I tillegg til det med produksjon og næringsbehov er jo puppen så mye mer enn mat, det er det tryggeste en baby veit, trøst, smertestillende og sovemedisin. Om sugetaket er bra vil du ikke bli sår kun av mye amming alene, men mye amming + dårlig sugetak kan være forferdelig smertefullt.

Les deg opp på fenomener som kveldsuro, brystvegring etc. Ikke alle opplever det, men det er heller ikke uvanlig. Og at babyen i perioder endrer ammemønster til å die lengre, kortere, mest på natt etc, er heller ikke noe uvanlig. Babyene er jo i en enorm endring første leveåret :) Det er sjeldent noe galt med melka di, så lenge baby har 5-6 våte bleier per døgn (sånn at du kjenner de er tissa i) og følger vekstkurvene sine over tid (litt opp og ned på målinger er innafor), så er melka di god nok og i nok mengde - uansett om baby dier hyppig, sjeldent, er urolig, promper masse, våkner hyppig etc. Og næringsfattig er melka di aldri, det går faktisk ikke an, det er bare en gammel myte, melka di er alltid bra, men mengden kan iblant være feil, og både for mye og for lite melk kan gi ammeproblemer og dårlig vektoppgang :) Melka kan heller ikke forsvinne over natta - en etablert melkeproduksjon kan ta måneder å stoppe, er flere som har dråper med melk flere år etter avsluttet amming. Men, utdrivinga di, mekanismen som slipper melka ut av brystet kan bli forstyrret av stress, smerter etc, så om den blir hindret "kommer ikke", melka ut, og det kan jo på sikt føre til reduksjon om dette blir et varig problem. Og og, sprengte pupper er ikke noe must for at det er melk der, det er masse god mat i slappe lefser, så ikke bli stressa noen uker/måneder etter fødselen når sprengen roer seg (for det gjør den hos de fleste), puppene blir bare smartere på å lagre melka og på å tilpasse seg produksjonen. Jeg har gått halvannet døgn uten amming nå som poden er stor, og puppene ble ikke antydning til sprengt engang, men melka er der :)

Ikke vær redd for å kontakte ammehjelpen på telefon/mail eller på Ammehjelpsgruppen på facebook :) Ammehjelpen kombinert med ammepoliklinikken på sykehuset reddet vår amming, vi trøblet masse av flere årsaker i starten, men kunne fullamme, og ammer tilogmed enda, poden er over to år! Hadde jeg aldri trodd for to år siden når jeg satt og gråt over pupper som ikke virket :)

Og husk - amming er en jobb, for noen en lett jobb, for noen en forferdelig vanskelig jobb, og for noen en umulig jobb. Men det er lov å la husarbeid, matlaging etc ligge - få hjelp! Hvis folk spør om å få mate babyen din og du helst vil amme, så kan de jo heller sørge for å få i deg mat, for da blir det babymat :)

Og fra en forhenværende delammer - flaske går også bra, men amming er kjekt :)
 
Last edited:
Ja, du bør lese deg opp om amming, se videoer om ammeteknikker, snakke med andre som har ammet, og vær så godt forberedt som du bare kan :)
 
Jeg følte at jeg fikk god informasjon og hjelp til det rent tekniske ved ammingen da jeg var førstegangs, men det jeg gjerne skulle ha blitt fortalt var hvor sinnsykt mye TID man bruker på å amme i starten. Begge mine barn har hengt i puppen absolutt HELE tiden de første ukene. Spiste litt, sovnet ved puppen, måtte vekkes, spiste litt til, sovnet, vekket igjen, fikk omsider tømt det ene brystet, og så var det samme greia på andre siden. Spesielt på kvelden kunne jeg fint amme 5-6 timer i strekk.
 
Alle babyer er ulike og alle mødre er ulike. Hver baby og hver mor trenger å finne sin rytme. Det krever noe av både baby og moren for at ammingen skal kunne fungere.

Utdaterte råd som det fortelles om overfor, vil du nok høre. Det er ikke vits i å følge disse rådene. Det vil si råd som 3. hver time osv. Babyer forholder seg ikke til klokken. Selvregulering for en frisk og våken baby uten plager er det beste.

Ammekurv er fint. Fjernkontroll, mat, vannflaske, ukeblad...

Viktig med masse drikke og masse mat. Havreavkok stimulerer melkeproduksjonen og er fint å få av noen besøkende allerede på sykehuset. La gjerne andre varte deg opp. Smøre niste er lurt. Mammavitaminer er bra.

Amming er en jobb som tar mye tid og krefter. Derfor er det godt å slappe av mellom slagene.
 
Ville dere vekket babyen på natta hvis h*n ikke våknet av seg selv? Eller mener dere at barnet skal få si ifra selv når det er sulten og ikke ødelegge nattesøvnen? Ser det er delte meninger om dette. Jeg tenker at hvis barnet er sulten så vil det våknet selv og gråte.
 
Ville dere vekket babyen på natta hvis h*n ikke våknet av seg selv? Eller mener dere at barnet skal få si ifra selv når det er sulten og ikke ødelegge nattesøvnen? Ser det er delte meninger om dette. Jeg tenker at hvis barnet er sulten så vil det våknet selv og gråte.

Det kommer an på om baby legger på seg eller ikke, babyer som ikke legger på seg nok blir ofte søvnige og sløve og må vekkes. Min brukte lang tid på å legge på seg, og måtte vekkes i starten til vekstkurven snudde om. Men min fikk ikke i seg nok grunnet stramt tungebånd, og vi har måtte delamme enn så lenge.
 
Ville dere vekket babyen på natta hvis h*n ikke våknet av seg selv? Eller mener dere at barnet skal få si ifra selv når det er sulten og ikke ødelegge nattesøvnen? Ser det er delte meninger om dette. Jeg tenker at hvis barnet er sulten så vil det våknet selv og gråte.

Nyfødte kan bli sløve og gå i «døs» om de ikke får i seg næring, så noen må absolutt vekkes. Men man må se an totalsituasjonen. Men «krevende» nyfødte som henger i puppen er ikke noe feil, det kan være skumlere med snille sovebabyer de første ukene :)

Min måtte vekkes første uka ca, etter det kunne han styre det selv.
 
Ville dere vekket babyen på natta hvis h*n ikke våknet av seg selv? Eller mener dere at barnet skal få si ifra selv når det er sulten og ikke ødelegge nattesøvnen? Ser det er delte meninger om dette. Jeg tenker at hvis barnet er sulten så vil det våknet selv og gråte.

Ja, hvis babyen er sløv/undervektig/har gulsott/ ellers ikke er frisk. Ellers er det ingen vits i å vekke, med mindre du har dårlig produksjon, og ikke får til å pumpe deg til økt melkemengde. :)
 
I tillegg er det ofte at babyer ikke sover lenge om natten de første månedene +++, så ikke bli overrasket over at "døgrytme" plutselig får en ny/mister all betydning. ;)
 
Her var det mange fine tips [emoji4] kanskje det er håp for amming på nr 2 [emoji4]
 
Back
Topp