Tips til melkehemmende?

Shio

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Jeg skal planlagt rett på mme etter fødsel, og lurer på om noen her har tips til tilskudd /te etch som vil redusere melkeproduksjonen min? Både som kan tas før og etter fødselen. Har sett at salvie og mynte (?)te feks brukes ved nedtrapping av amming.
 
Aner ikke. Men er du heldig så får du ikke særlig melk i det hele tatt, ettersom barnet ikke blir lagt til brystet og at du ikke prøver å amme fra første stund :)

Planen min var at jeg skulle amme. Barnet ble lagt til brystet 15-20 minutter etter at han kom ut. Prøvde å amme, men melkeproduksjonen gikk aldri opp(prøvde å få den opp i 6 uker uten at det skjedde noe). Så her ble det flaskebarn. Den lille melka jeg hadde forsvant helt etter 2 uker.
 
Det er håpet ja at jeg ikke er noe særlig til melkeku, har jo minipupper som i åttende mnd fortsatt ikke viser tegn til å bli storprodusenter :)
 
Det er håpet ja at jeg ikke er noe særlig til melkeku, har jo minipupper som i åttende mnd fortsatt ikke viser tegn til å bli storprodusenter :)
Det har ingenting å si. Alle kvinner har ca like mye brystvev, det som er forskjellen på store og små bryster er mengden fettvev. Ikke alle bryster vokser eller produserer melk under svangerskapet, uten at det har noe å si.

Melkeproduksjonen er styrt av hormoner (de kommer etter fødsel uansett) og stimulering. Det anbefales å ha noe stramt over brystene. Det frarådes å bruke medisiner for å stoppe melken, jeg tror alle sykehus i Norge har sluttet å gi de. Vær obs på brystbetennelse, det kan være lurt å tømme brystene hvis du har spreng (altså etter at sprengen pga hovne melkekjertler påvirket av hormonene har gått over). Be om råd og hjelp på barsel. Man skal alltid rådføre seg med helsepersonell før man gir mme. Skriv i papirene dine til føden at du ikke skal amme.

Salvie er melkehemmende. Skal ikke taes av gravide - så du må vente til babyen er født. Timian er også melkehemmende.

Her er en liste over urter man ikke bør spise mens man ammer. Men om det er pga at de er melkehemmende eller fordi babyen ikke skal ha det (via morsmelk) vet jeg ikke. Men du kan jo sjekke ut disse og se om du finner info om det :)
ImageUploadedByBV Forum1470686961.004604.jpg
 
Jeg vil bare skyte inn at jeg håper du har fått tilbud om hjelp og støtte til amming hvis det er noe du ønsker, og har du ikke det, må du klage på helsestasjonen din.
Hjelpen er der ute!

(Jeg regner med at det er medisinske årsaker til at du ikke kan amme, men jeg skriver det uansett.)
 
Jeg vil bare skyte inn at jeg håper du har fått tilbud om hjelp og støtte til amming hvis det er noe du ønsker, og har du ikke det, må du klage på helsestasjonen din.
Hjelpen er der ute!

(Jeg regner med at det er medisinske årsaker til at du ikke kan amme, men jeg skriver det uansett.)

Har veldig god hjelp i jordmor og lege, men det er medisinsk ja :) sykehus er informert via fødebrev og skal på samtale der snart for å ta opp min helse vs fødselsforløp osv. Synes de gjør en veldig god jobb med å hjelpe meg, all ære til dem:)
 
Jeg fikk medisiner av lege for å miste melka mi da jeg ammet forrige gang. Jeg hadde et barn som ikke la på seg, enda hun drakk mye og ofte, og det var alltid mer melk etter hun var ferdig. Jeg fikk flere brystbetennelser, og ble anbefalt av legen å slutte av ammingen.

Husker ikke hva medisinen het, men tror der var samme medisin som blir brukt mot parkinson (?).
 
Jeg fikk medisiner av lege for å miste melka mi da jeg ammet forrige gang. Jeg hadde et barn som ikke la på seg, enda hun drakk mye og ofte, og det var alltid mer melk etter hun var ferdig. Jeg fikk flere brystbetennelser, og ble anbefalt av legen å slutte av ammingen.

Husker ikke hva medisinen het, men tror der var samme medisin som blir brukt mot parkinson (?).
Dette anbefales ikke pga bivirkninger. De første, hvis ikke alle, norske sykehus har sluttet å gi dette.

Høres ut som babyen din ikke fikk i seg nok, for du hadde jo nok melk. Drakk hun mye som i at dere måltidsveide? Eller bare at hun lå mye ved puppen? Fikk du hjelp av ammehjelper? Ikke meningen å kuppe tråd :p
 
Dette anbefales ikke pga bivirkninger. De første, hvis ikke alle, norske sykehus har sluttet å gi dette.

Høres ut som babyen din ikke fikk i seg nok, for du hadde jo nok melk. Drakk hun mye som i at dere måltidsveide? Eller bare at hun lå mye ved puppen? Fikk du hjelp av ammehjelper? Ikke meningen å kuppe tråd :p
Melka mi var nok ikke næringsrik nok, "fettet" satt igjen i brystet - derav flere brystbetennelser og tette melkeganger.
Jeg har i ettertid også fått påvist pcos, så dette kan nok også være årsaken. Jeg fikk aldri brystsprengen "alle" får etter fødsel, og måtte pumpe i gang produksjonen.

Jeg ammet i 3,5 mnd, og var et ekstra døgn til oppfølging på sykehuset da hun ble født. Måtte ha nesespray for å få i gang utdrivningen, og brukte skjold under hele ammeperioden. Hadde tett oppfølging med helsestasjon og var ofte på vektkontroll i starten der vi veide før og etter amming.
Så mye styr orker jeg ikke neste gang, da det nok førte til mer stress enn jeg tenkte over mens det stod på.

Det var barnelegen på helsestasjonen som skrev ut medisinen, ikke sykehuset.
 
Melka mi var nok ikke næringsrik nok, "fettet" satt igjen i brystet - derav flere brystbetennelser og tette melkeganger.
Jeg har i ettertid også fått påvist pcos, så dette kan nok også være årsaken. Jeg fikk aldri brystsprengen "alle" får etter fødsel, og måtte pumpe i gang produksjonen.

Jeg ammet i 3,5 mnd, og var et ekstra døgn til oppfølging på sykehuset da hun ble født. Måtte ha nesespray for å få i gang utdrivningen, og brukte skjold under hele ammeperioden. Hadde tett oppfølging med helsestasjon og var ofte på vektkontroll i starten der vi veide før og etter amming.
Så mye styr orker jeg ikke neste gang, da det nok førte til mer stress enn jeg tenkte over mens det stod på.

Det var barnelegen på helsestasjonen som skrev ut medisinen, ikke sykehuset.
Så kjipt.
Ja skjold kan redusere utdrivingsrefleksen og å få tømt brystet ordentlig.

Fikk hun i seg nok mengde melk, men kun formell? For mye melk/for mye formelk er et kjent problem:( Du fikk ikke pumpet ut bunnmelken heller?
 
Oppdaterer i tilfelle noen har erfaring og kan komme med tips, og tilfelle noen kan ha nytte av min erfaring. Fødte for fem dager siden og fikk ungen på brystkassa rett etter fødsel og hadde han der en par timer. Brukte bh og ingen stimuli av brystene.
Desverre hadde ingen noe info eller råd å komme med på føden eller hotellet for hvordan gå frem videre. Tredje dagen våknet jeg med svære betongpupper, som ble verre utover dagen. På kvelden var det vondt å puste av sprengen i brystet, og brystene var hovne helt opp til kravebeinet. Da kom ei eldre jordmor på vakt og jeg fikk smertestillende så jeg kunne røre armene igjen samt få sove. Hun hjalp meg å få bandasjert brystkassen stramt og fikk i varmeposer og la på. Våknet dagen etter til mye mindre smerter og i full vigør igjen. Dette er to dager siden og puppene er like store og harde men smertene er kun der ved berøring og brå bevegelser.bandasjerer fortsatt. Håper hevelsen snart slipper.... det er vel ikke melkespreng, men brystspreng. Fikk beskjed om å ikke prøve å tømme de da det ville føre til melk. Huff.... men noen som vet hvor lenge jeg kan forvente å gå slik før ting mykner?
 
Oppdaterer i tilfelle noen har erfaring og kan komme med tips, og tilfelle noen kan ha nytte av min erfaring. Fødte for fem dager siden og fikk ungen på brystkassa rett etter fødsel og hadde han der en par timer. Brukte bh og ingen stimuli av brystene.
Desverre hadde ingen noe info eller råd å komme med på føden eller hotellet for hvordan gå frem videre. Tredje dagen våknet jeg med svære betongpupper, som ble verre utover dagen. På kvelden var det vondt å puste av sprengen i brystet, og brystene var hovne helt opp til kravebeinet. Da kom ei eldre jordmor på vakt og jeg fikk smertestillende så jeg kunne røre armene igjen samt få sove. Hun hjalp meg å få bandasjert brystkassen stramt og fikk i varmeposer og la på. Våknet dagen etter til mye mindre smerter og i full vigør igjen. Dette er to dager siden og puppene er like store og harde men smertene er kun der ved berøring og brå bevegelser.bandasjerer fortsatt. Håper hevelsen snart slipper.... det er vel ikke melkespreng, men brystspreng. Fikk beskjed om å ikke prøve å tømme de da det ville føre til melk. Huff.... men noen som vet hvor lenge jeg kan forvente å gå slik før ting mykner?
Da jeg måtte slutte å amme i sommer tok det ca 1 uke. Jeg hadde riktignok ammet en stund, så vet ikke helt om det blir det samme... Ta smertestillende og pass på å holde deg varm, så går det seg nok til! :)
 
Oh sier bare.... Tigerbalsam, type mild!!:) etter å ha marinert puppene i det og lagt utenpå bandasjen var jeg i himmelen i mange timer. Anbefaler virkelig det for de som kan bruke det. Har og begynt å bøtte innpå te som inneholder salvie og mynte, samt tar smertestillende, så håper jeg at betongblokkene smelter litt etter litt :)
 
Hva med å melke ut verste sprengen? Eller det som er der nå er jo ikke spreng. Det er ødem. Prøv tulipangrep/cottermans.
 
Hva med å melke ut verste sprengen? Eller det som er der nå er jo ikke spreng. Det er ødem. Prøv tulipangrep/cottermans.
Jeg var fryktelig nært å gjøre det i ren desperasjon flere ganger, men fikk beskjed om at det kunne sette i gang melkeproduksjon. Men nå er det mye bedre i dag, tre runder med tigerbalsam har om ikke annet hjulpet veldig på kløen og smerten, og muligens hjalp det å få vekk ødemen litt. Den er på retur nå, ser ikke ut som jeg har to mursteiner implantert i brystkassa lenger.
Det har lekket litt når jeg har dusjet da, var egentlig veldig herlig å lindrende med dusjing og :)
 
Back
Topp