Tips til melkefri mat?

Isenbel

Glad i forumet
Julibaluba 2017
Smånissene 2022
Jeg har en åtte uker gammel baby med melkeallergi. Jeg ammer og må derfor ha et kosthold uten melkeprodukter.

Synes det er litt vanskelig å finne på middagsmat uten melk. Er det noen som har noen tips eller oppskrifter å dele? Gjerne noe som ikke krever all verdens, da jeg er mye alene. Det gjør ikke noe om det tar lang tid hvis maten "gjør seg selv", for eksempel i ovnen. :)
 
Mitt beste tips er å lage mat du pleier å ha, bare bytt ut smør og andre melkeprodukter med melkefrie alternativer. Oatly har veldig mye bra; "melk", "matfløte", "rømme".

Du finner melkefri pølser, karbonader, kjøttkaker. Det som er vrient å finne er melkefri farseprodukter av fisk.

Det fins posesauser uten melk, bare vær nøye med å lese ingredienslista. Skal man tilsette melk, er oatlys imat fantastisk.

Konkret middagstips:
Skrell og skjær i tynne skiver: poteter, gulrøtter, sopp, løk og hva du enn måtte ha og like av grønnsaker. Legg i ildfast skål og krydre med litt salt og pepper. Brun koteletter i olje på stekepanna, med litt salt og pepper. Legg over grønnsakene i den ildfaste skåla. Kok ut stekepanna med en desiliter vann, og tøm over resten. Dekk med alufolie og stek ca en time i ovnen på 180-200 grader. Blir møre og gode koteletter, og du trenger ikke saus fordi poteter og grønnsaker er full av god kraft fra steikinga [emoji4] Dersom du allikevel ønsker saus, kan jeg anbefale toros glutenfrie brunsaus. Melkefri, og skal kun blandes ut med vann.
 
Du kan bruke kokosmelk i mye :)

Vi hadde en meget rask og enkel torskecurry i går:
Surr løk, paprika og gulrot sammen med rød (eller grønn) curry paste. Tilsett kokosmelk (en halv stor boks pleier være nok), en sprut sitron, og litt buljongpulver. La koke litt. Tilsett torsk i terninger, og la trekke. Server med ris.

I dag skal vi ha søtpotetsuppe med kylling:
Stek løk og hvitløk med litt rød curry paste, tilsett søtpotet og gulrot i terninger, og røde linser. Ha i vann nok til å dekke grønnsakene, samt litt buljong, og la koke i ca 20 min, til grønnsakene er møre. Mos med stavmikser. Tilsett kokosmelk, en sprut sitron, og litt fish sauce (kan utelates, men gir litt ekstra smak). Tilsett stekte kyllingbiter, og server, gjerne med godt brød til.


Annet:

Bakt laks med couscous, soyasaus og salat

Bakt laks med byggris, soyasaus og diverse kokte grønnsaker (man tager hva man haver av frossenpose..)

Bak laks sammen med epler, sjalottløk, reddiker og potetbåter, med masse dill på.

Kyllingwok med det du måtte ønske av grønnsaker, gjerne med litt kokosmelk så den blir kremet og god. (tips: du kan fryse kokosmelk ned i terninger om du ikke bruker hele boksen, så har du lett tilgjengelig neste gang du bare trenger litt)

Kyllingwok med nudler: Stek kylling, løk, hvitløk, paprika, gulrot og gjerne sopp. Lag woksaus av soyasaus, honning, ingefær og kanskje litt chili om du ønsker. Ha over wokblandingen, og server med nudler.

Kjøttdeig og spaghetti er jo en annen enkel klassiker, hvor du kan lage stor porsjon kjøttsaus og fryse ned til travle dager.

Chili con carne, enten med karbonadedeig eller strimlet svin: Stek løk, hvitløk, grønn og rød paprika, tilsett hermetiske tomater, og la koke. Tilsett bønner av ønsket sort (vi liker godt chilibønner på boks, eller vi bruker bare kidneybønner eller tomatbønner), og kanskje litt mais. Server gjerne med avokado eller guacamole.

Svinecurry: Stek strimlet svin. Stek så masse rødløk sammen med rød currypaste. Ha i kokosmelk og kok opp. Tilsett sukkererter og epler i biter så det blir varmt men ikke mykt, og ha i svinekjøttet. Server med ris.
 
Tusen takk for gode tips, begge to!! Nå ble jeg inspirert...og sulten [emoji1]
 
Middagsmat er jo det letteste å lage melkefritt. I forhold til frokost.
Rene råvarer. Rent kjøtt/fisk. Grønnsaker eller salat.

Her hjemme bruker vi så og si aldri melk i middagsmat. Litt fløte, rømme eller smør forekommer jo, men dette kan du lett lurte ut eller erstatte.
 
Back
Topp