Tips til hvordan få barn til å sove..

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Hei. Jeg skulle veldig gjerne hatt tips til hvordan man kan få ungene til å sove, på generell basis. 2-åringen her surver om natta, kommer inn flere ganger å vil kose. Jeg følger henne inn i seng igjen, alltid(!!!), uten å si noe som helst. Noen ganger sier jeg at det er natta, du må sove.
Om morgenen begynner de i 05.00-tiden, uavhengig om det er ukedag eller helg. Nå har vi hatt en travel periode med lamming her, så nå vil jeg gjerne at ungene sover så lenge som mulig [emoji28]
Har prøvd ganske mye, det nytter ikke å ha de lenger oppe om kvelden, det har motsatt effekt så de begynner enda tidligere da. Ingen av de sover på dagen (den andre er snart 5), de er trøtte og slitne etter barnehage men allikevel begynner de grytidlig.

Tar gjerne imot tips, om noen har.

Hilsen sliten mamma.
 
Jeg ville latt hun sove i min seng i travle perioder jeg [emoji16] Men nå er ikke jeg så nøye på det heller da [emoji16]
 
har du prøvd sånn nattklokke? så de ser at det er natta, også får dem ikke stå opp av senga før kaninen står opp (eller åssen dyr som er på klokka) ?

har også hørt at søvn avler søvn, kanskje de kunne tatt 15minutter på sofaen etter bhg før middag?
 
Her er de også morgenfugler og ingenting kan snu på det. Noen er bare våkne tidlig av genetikk.
Men eldsta på 3 har også en vane å komme inn på rommet våres om natta og da lar vi henne bare sove med oss.
 
I vårt tilfelle så har søvn avlet søvn. Han har sovet i bhg fram til for 2 uker siden, 3,5 år. Det virker som barna dine får for lite søvn og derfor sover så dårlig.
 
En 2 åring skal ha masse søvn i løpet av døgnet. Når barn ikke får den søvnen så blir overtrøtte og får ett dårlig sovemønster. Men barn er også forskjellige. Når legger barnet seg? I dag sov mine barn til 09.30, de la seg begge senere og vi er på campingtur. Yngste på 16 mnd la seg vel kun 1 time senere og eldste flere timer. Men eldste har altid sovi like lenge om natta uavhengig av når hu har blitt lagt. Hu sov ca 14 timer pr natt når hu var 2 år uansett når hu la seg. Men yngste trenger mer struktur på legging osv siden han våkner til samme tid som regel. Han våkner ca 07 hver dag men i dag var han nok ekstra sliten og det skjer utrolig sjeldent at han sover lengre enn 07. Han legger seg ca 18.45 og sover 2 timer på dagen. Så blir 14 timer til sammen. Eldste måtte slutte med dupp tidlig siden hu sover så lenge om natta. Ble bare tull ang legging.
 
Erfaringsmessig er at søvn avler søvn. Mange lar barna sove mindre i bhg fordi de ikke sovner på kvelden. Det er motsatt.. barna blir overtrøtte og de sliter med å sove.
 
Må bare nevne her at barn er forskjellige. Eldstemann sov godt som ingenting om natta hele første leveår. Vi har hatt stålrutine hele tiden og gjort alt etter boka. Vi har jevnlig snakket med helsesøster for å være sikker på at vi gjorde alt vi kunne. Likevel ville han ikke sove. Han er nå inne i en god periode. Han et to og et halvt. Yngste på fire måneder er kjempeflink. Hun sover godt og er lett å legge. Vi gjør akkurat det samme, og har samme rutiner som vi hadde med eldstemann, men barna et forskjellige som natt og dag!
 
Back
Topp