Tips til førstegangsfødende

Mars2017<3

September 2014 <3
Tilgangsansvarlig
VIP
Septembermødre <3
Det å få barn for første gang kan være både skummelt og spennende :)
Hva er ditt beste tips?
Merker selv at jeg er litt "uviten" selv om jeg har en på 2,5 år fra før, man glemmer så fort :p

Det jeg elsket var omslagsbodyer, sånn at jeg slapp å dra bodyen over hodet på babyen :)
 
myke nye håndkler.. til baby og mor med kjempesåre og ømme brystvorter. og purelan til å smøre på :) kommer sikkert på noe mer etterhvert :)
 
Sniker litt fra oktober 2013 :p
Smart å lage opp middager i forkant av fødsel, så en har til de første dagene. Men uten løk dersom en skal amme! Jeg hadde lagd masse mat som jeg skulle ha klart i fryseren, og endte opp med å ikke kunne spise noe av det, ettersom ALT hadde løk i seg.. :-( Det var skikkelig surt!

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Sniker litt fra oktober 2013 :p
Smart å lage opp middager i forkant av fødsel, så en har til de første dagene. Men uten løk dersom en skal amme! Jeg hadde lagd masse mat som jeg skulle ha klart i fryseren, og endte opp med å ikke kunne spise noe av det, ettersom ALT hadde løk i seg.. :-( Det var skikkelig surt!

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Ja kjempesmart :) men noen tåler løk også da... Jeg kunne spise alt da jeg amma sist, så absolutt bra å teste hva babyen tåler!


---—–-
 
Og lag opp boller, iskake osv til gjester som kommer! Gull verdt!
Flanellkluter fra name it! Heilt supre.
Ullammeinnlegg
Saueskinn, ligg gjerne med det før fødselen så det kommer mammalukt på
 
Engangsvaskekluter fra apoteket...mesoft tror jeg de het
Brystpumpe...
Vanntett kladd I senga både før og ette fødsel...før pga vannet som kan gå, etter pga amming!
 
Vaske gulpekluter sånn omtrent 10 ganger på forhånd, slik at de blir gode og myke og faktisk har oppsugingsevne. Vannet preller jo omtrent bare av på nye.

Omslagsbodyer er supre. Og hvis man har pysjer med fot, ta på sokker slik at babyen ikke bare blir en ball inni :p


DryNites i senga er lurt! (Hvis man jobber på sykehjem/sykehus, kan man sikkert klare å lure med seg noen kladder hjem) Både pga lekke pupper før og etter fødsel og mulig vannavgang. (for ikke å snakke om det å tisse seg ut.....)


myke vaskekluter fra feks ikea eller hansen og dysvik. IKKE hard frotté. Evnt Mesoft fra apoteket som engangs. First Price våtservietter er både svanemerket og billige. Og godkjent av grønn hverdag.
 
Mitt beste tips til førstegangsfødende, basert på min erfaring fra tidligere:

IKKE SE FØDSELSFILMER!

og da spesielt de som går galt.
Jeg fikk så sterk fødselsangst på grunn av alt jeg leste og hørte folk sa kunne gå galt, at jeg hadde et forferdelig svangerskap.
Fødselen ble likevel en drømmefødsel, og jeg var overasket over hvor bra det gikk, i forhold til det jeg forentet!
 
Sniker. Ta med flere truser på sykehuset enn du tror du får bruk for. Og invester i en ammesinglet, og ikke bruk bh under. Greit å lufte og fore når det trengs ;) og en god bok trenger du IKKE! Får aldri åpnet den likevel :p ikke ha med hettejakke med glidelås på, for når du holder babyen får den glidelåsen i ansiktet..fant jeg ut av. Kjøp en ekstra bleiepakke. Utrolig hvor mange bleier man skifter i løpet av de første døgnene.
 
unik sensitive tørre vaskekluter er like myke som mesoft fra apotek :)
 
Lypsyl og hårstrikk i fødebagen! Og vannflaske (som du godtar å ha sterk saft oppi, væske og næring er viktigere enn man tror under fødsel)
 
Sniker. Ta med flere truser på sykehuset enn du tror du får bruk for. Og invester i en ammesinglet, og ikke bruk bh under. Greit å lufte og fore når det trengs ;) og en god bok trenger du IKKE! Får aldri åpnet den likevel :p ikke ha med hettejakke med glidelås på, for når du holder babyen får den glidelåsen i ansiktet..fant jeg ut av. Kjøp en ekstra bleiepakke. Utrolig hvor mange bleier man skifter i løpet av de første døgnene.
Bleier får man på sykehuset
 
Jeg har ikke så masse tips. Men dette med truser med på sykehuset etter fødselen.. Brukte ikke mine egne truser før jeg kom hjem eg! Faktisk fantastisk med de netting trusene du får på sykehuset. Kjempe myke, og om d blør igjennom så skal den jo i bosset likevel ;)
 
Ha baggen klar noen uker før fødsel. Purelan til å smøre på såre pupper og mange gode, mye og STORE nok bher er viktig. Og behagelige myke klær.
Og husk og hvil deg nok før fødsel! Det er en hard treningsøkt man må igjenom!!!
 
Kom på en ting jeg var veldig fornøyd med at jeg husket å ta med. Og det er en vannflaske med sugerør i!! Veldig greit for den er med på fødselen din og bare holde den klar mellom riene så du får tatt en sup. Blir så tørst av å føde ;)
 
Kom på en ting jeg var veldig fornøyd med at jeg husket å ta med. Og det er en vannflaske med sugerør i!! Veldig greit for den er med på fødselen din og bare holde den klar mellom riene så du får tatt en sup. Blir så tørst av å føde ;)

Husker jeg og ble kjempetørst av og føde, følte meg dehydrert i flere dager etterpå.
 
Gode klær til etter fødselen. ...Helst litt mørke sånn at om det skulle lekke noe så syns det ikke så godt...gode bh. Sko /tøfler som er enkle å trø oppi.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Kjøpte litt ulike amme-BH'er. Favoritten fant eg på Lindex. Den var så god at eg gikk med den ganske lenge etter at eg slutta å amme! Den er ganske tjukk, så dersom du går uten ammeinnlegg så syns ikkje brystvorta, pluss at det skal litt til å lekke gjennom. Ingen spiler i cup'en, men stødig på sidene. Mjuk og fin passform!

http://www.lindex.com/no/undertoey/bh/amme/6159195/Amme-BH/?styleId=2489403


Ingen fan av Lambi ellers, men etter fødselen var eg glad eg hadde tatt med mjukt dopapir. Det føden hadde var ikkje mjukt, tre-lags papir akkurat.
 
Back
Topp