Tips til bæresjal?

Lykkemamma93

Forelsket i forumet
Junilykke2018
Har ingen erfaring med bæresjal. Brukte det ikke sist og syns det var slitsomt å ikke ha armene frie mens han sov.

Noen tips til bæresjal som kan brukes fra babyen er nyfødt?

Tar imot alt av råd og tips!
 
Jeg var på Bæreglede og fikk masse hjelp og tips og opplæring :)

Kjøpte et fra Didymos: prima. Kjempefornøyd! Det er bra for nybegynnere, og supert for nyfødte. Du bør velge et sjal på 240gsm eller mindre, det er både best for babyer og bra for nybegynnere.

Jeg anbefaler vevd og ikke elastisk. Elastisk prøvde vi sist (Moby) og var ikke fornøyd.. endte med å bare bruke ergobaby-sela. Men jeg har lært meg flere knyttinger med det vevde sjalet, som faktisk kan brukes i 3 år :D

Behagelig og føles mer solid enn elastisk. Som en myk og god bæresele.

Anbefaler deg å lese på bereglede.no , sjalala.no og bloggen til Bærehjelpen.

Og bli med i en lokal bæregrippe på Facebook og gå på et bæretreff :)
 
Jeg synes elastisk stjal var helt fantastisk i starten! Bæreselen føltes stiv og ubehagelig, så jeg trivdes veldig mye bedre med sjalet de første månedene. De fleste synes det er enklere å ta i bruk elastisk enn et vevd sjal, siden du knyter det på kroppen før du stapper ungen oppi.

Siden et elastisk sjal egentlig bare er et langt og elastisk tøystykke, og man kun bruker der noen måneder, tror jeg ikke det er så viktig hvilket du går for. Et vevd sjal derimot, er en hel liten vitenskap i stoffkvaliteter, lengder og vevingsmåter, så om du skal gå for det vil jeg også anbefale deg å søke kyndig hjelp.:)
 
Jeg synes elastisk stjal var helt fantastisk i starten! Bæreselen føltes stiv og ubehagelig, så jeg trivdes veldig mye bedre med sjalet de første månedene. De fleste synes det er enklere å ta i bruk elastisk enn et vevd sjal, siden du knyter det på kroppen før du stapper ungen oppi.

Siden et elastisk sjal egentlig bare er et langt og elastisk tøystykke, og man kun bruker der noen måneder, tror jeg ikke det er så viktig hvilket du går for. Et vevd sjal derimot, er en hel liten vitenskap i stoffkvaliteter, lengder og vevingsmåter, så om du skal gå for det vil jeg også anbefale deg å søke kyndig hjelp.:)
For oss ble det litt bortkasta med elastisk. Babyen likte seg ikke i det, og vi følte at hun ikke var godt støttet i det. Det brukes jo mest når de er nyfødte, men er vedlig klamt så jeg tror det kan være litt ubehagelig med sommerbaby. Jeg brukte Moby-sjalet 3-4 ganger eller noe så ga jeg opp.

Det vevde bomullsjalet jeg har kjøpt nå er ikke klamt i det hele tatt. Blir mer som en sele sånnsett, bare ikke like stivt og ubehagelig. Med kangaroo -knytting blir det veldig svalt :)

Lurt å kjøpe mens man er gravid, så har man tid å mykgjøre sjalet (vaske, tromle, og «flette» det) og å øve seg på knyttinger foran speilet med bamse/dukke.

Jeg tenkte at det måtte være kjempekomplisert og for spesielt interesserte sist, men er veldig positivt overrasket. Anbefaler dog som deg at man får litt hjelp, på bæretreff eller på bæresjalbutikk (Bæreglede for eksempel). Også mye fine videoer på YouTube, og Bærehjelpen har en del :)

Men elastisk sjal er jo såpass billig at det ikke er noen krise om man ikke får brukt det. Hadde jeg skulle hatt det nå ville jeg gått for varianten close Caboo tror jeg. Men tror det blir veldig klamt om sommeren, ikke så ideelt for sommerbaby
 
Back
Topp