Tips mottas med takk :)

Hildemor:)

Blir kjent med forumet
Mini var 6 mnd nå midt i mars, har fullamma han hele tiden og er fortsatt veldig glad i puppen og det er koselig det altså, men.. :) begynte forsiktig med smaksprøver fra ca 4 mnd. I førsten var det stas og var i en periode sånn at vi spiste grøt både morgen og kveld (Max 7-8 ts) og frukt og det meste var godt og han gapa etter mer, men nå siste to-tre ukene bare snurper han igjen munnen helt.. kommer jeg med grøt, fruktmos, grønnsaksmos, varmt/kaldt, med klumper, uten klumper - ingenting går inn.. tran er godt, leverpostei rett av skje gaper han etter, vann i tutekopp funker greit.. prøvd smoothie ferdig sånn at han kan sutte rett fra posen og da vil han kanskje ha en munnfull eller to, men ikke mer.. noen som har noe tips til hvordan jeg kan få mini interessert i mat igjen? Han har hatt fin kurve, men begynner jo å trenge mer enn det melka mi kan gi han nå..
Takk :) hilsen litt småfrustrert førstegangsmamma ;)
 
Vi har det litt på samme måte, bortsett fra at han ikke har vært noe særlig interessert i det hele tatt. Gutten min er 6 måneder gammel og han spiser maks 5 ts grøt per måltid. Han kan gjerne gnage litt på brødskive med leverpostei og få litt ekstra leverpostei på skje. Hirsepinner sutter han også litt på.

Jeg tenker at det er helt ok at de ikke får i seg så mye i starten, det er vel ganske normalt at det går sakte men sikkert oppover når det kommer til mengde mat. Morsmelk er jo fortsatt det beste for de små, men når de runder 6 måneder er de medfødte jernlagrene oppbrukte. Derfor tenker jeg at det lille jeg får i han av annen mat enn MM, bør være jernrike matvarer - babygrøt med tilsatt jern og grovt brød med leverpostei er jo helt supert :) Og så prøver jeg å ikke stresse han med maten, gir heller flere smakeprøver ila dagen enn å forvente at han skal spise et eller to hele måltider. På min gutt virker det som at han ikke har tålmodigheten til å spise så mye og lenge av gangen enda, men det er spennende å smake litt!

Det er jo også lurt å tilsette litt fruktmos i grøten, da C-vitamin øker opptaket av jern fra tarmen :)
 
Back
Topp