Tilkallings-/sommervikar og delvis sykemelding

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Hei!
Jeg er til vanlig tilkallingsvikar i hjemmesykepleien, men begynner nå i sommerturnus. Jeg vet hvordan det fungerer med 100% sykemelding at de første 16 (?) dager av sykemelding betaler arbeidssted, men så overtar nav og regner ut gjennomsnitt. Men hvordan fungerer det med delvis sykemelding?

Sjefen er veldig opptatt av at jeg IKKE skal sykemeldes, men både jeg og lege ser at 100% ikke går for meg pga bekken (sjefen sier at hun skal tilrettelegge, men det er sjeldent det går som planlagt). Så jeg vurderer delvis sykemelding og prøve ut tilretteleggingen som sjefen lover meg. Men så er det dette med opparbeiding av foreldrepenger da! Jeg må vite at jeg ikke taper på å hjelpe ut sjefen i dette tilfellet. (jeg er gravid uke 17, og hatt problemer i 4uker allerede. Ble fullt sykemeldt i uke 20 i forrige svangerskap)

Jeg tenkte å ta en tlf til nav imorgen for å høre, men ville bare høre om noen har noe erfaring med dette :)
 
Hei!

Det fungerer på akkurat samme måte med delvis sykemelding, så arbeidsgiver har det samme ansvaret.

Sykepenger er lønn, så det påvirker ikke foreldrepengene dine, det tjener du deg opp rett til hvis du tjener en viss sum over en viss tid, og det spiller ingen rolle om du får sykepenger. :)

Husk at det ikke er noen som takker en for å slite seg ut, og at sjefen din garantert ikke gjør det heller..
Tenk på deg selv og barnet nå! Selv om du så i verste fall får sparken, vil du få sykepenger fordi du ikke kan jobbe, så du blir sykemeldt fra jobbsøking og tjener deg opp rett til foreldrepenger.

Lykke til med resten av svangerskapet og situasjonen din! <3

(Husk folat.)
 
Back
Topp