Tidspunkt for sex for å bli gravid

E-40449055

Flørter med forumet
Hei sann!

Jeg (23 år) og typen (25år) prøver å bli gravid og er i 2 pp. Denne perioden har jeg vært flinkere med å se etter eggløsning, og vi har hatt sex så ofte som mulig. Jeg har hørt at det er bra å ha sex dagene før eggløsning og på eggløsningsdagen, er dette sant?

Appen jeg bruker mener at jeg hadde fruktbar periode fra ca 22-28 desember, dette stemmer også med testene jeg har tatt. Vi hadde sex 19,21,23,24, 26 og to gang 27 (ble litt revet med etter fylla). Hadde eggløsning (ifølge test) 25.des, men da var vi for opptatt til å ha sex. Er sjansen borte siden vi ikke hadde sex på eggløsningsdagen, eller kan jeg fortsatt bli gravid?

Og evt når kan jeg begynne å teste? (Mensen skal komme mellom 5-7. Jan)

Beklager hvis innlegge virker litt rotete. Må prøve å få med alt :laughing002 håper dere har noen svar til meg:)
 
Hei sann!

Jeg (23 år) og typen (25år) prøver å bli gravid og er i 2 pp. Denne perioden har jeg vært flinkere med å se etter eggløsning, og vi har hatt sex så ofte som mulig. Jeg har hørt at det er bra å ha sex dagene før eggløsning og på eggløsningsdagen, er dette sant?

Appen jeg bruker mener at jeg hadde fruktbar periode fra ca 22-28 desember, dette stemmer også med testene jeg har tatt. Vi hadde sex 19,21,23,24, 26 og to gang 27 (ble litt revet med etter fylla). Hadde eggløsning (ifølge test) 25.des, men da var vi for opptatt til å ha sex. Er sjansen borte siden vi ikke hadde sex på eggløsningsdagen, eller kan jeg fortsatt bli gravid?

Og evt når kan jeg begynne å teste? (Mensen skal komme mellom 5-7. Jan)

Beklager hvis innlegge virker litt rotete. Må prøve å få med alt :laughing002 håper dere har noen svar til meg:)

Beste er å ha sex i dagene føre eggløsning så det ligger noen sædceller klare, men også selve dagen og dagen etter da egget kan leve i 24-36 t, men sædceller kan leve i flere dager! Så dere er helt innafor i forhold til npr eggløsning var :happy:
Hadde selv eggløsning 2-3 dager etter siste mulighet for å sex, men ble jaggu gravid og er 18+3 idag :love017
Kan teste fra ca 10 dager etter eggløsning, jo nærmere du skulle fått mensen, jo klarer svar vil man få! :)
Håper det ga litt svar!
 
Beste er å ha sex i dagene føre eggløsning så det ligger noen sædceller klare, men også selve dagen og dagen etter da egget kan leve i 24-36 t, men sædceller kan leve i flere dager! Så dere er helt innafor i forhold til npr eggløsning var :happy:
Hadde selv eggløsning 2-3 dager etter siste mulighet for å sex, men ble jaggu gravid og er 18+3 idag :love017
Kan teste fra ca 10 dager etter eggløsning, jo nærmere du skulle fått mensen, jo klarer svar vil man få! :)
Håper det ga litt svar!
Takk for svar setter veldig pris på det. Blir så masse info når man søker på nette, og vet ikke helt hav som er riktig bestandig.
Gratulerer så masse med graviditeten
 
For meg er jeg sikker på at det var veeeeldig tilfeldig. Tar eggløsningstester og medisin for eggløsning. Ender opp med å ikke få noen positiv test, reiser på ferie, en dag eller to etter har jeg sex i dusjen for jeg har gitt opp, bestemt meg for å søke ivf når vi kommer hjem fra ferie. Er vel borte i ti dager, en ukes tid etter så mangler jeg fortsatt mensen. Så jeg tar eggløsningstester kanskje den er ekstremt forsinka? Positiv og fortsetter å være positiv i 3-4 dager. Da hadde jeg tiss i en kopp fra før av for jeg gjorde det alltid i en kopp, så jeg dyppet en graviditetstest oppi. Og den var jammen positiv. Har en jente på 4,5 nå :)
 
Sjansen er absolutt ikke borte, selv om man misset én dag. I BEST CASE scenario, kan sædceller leve mot 7 dager og egget leve opp mot 48 timer etter slipp. Så man har da nesten omtrent dager hvor det er MULIGHETER (selv om sæd typisk lever mer 3-5 dager, alt etter miljø og kvalitet, og egget mer typisk ca 24t.). Så neida, én dag er ikke noe å stresse med. :)

Ideelt sett er vel omtrent 1-2 dager før eggløsning beste tidspunktet, for da ligger spermiene godt klare til eggslipp.. men om det blir samme dag, eller tre dager før, så er sjansene gode likevel.
 
Det beste er som sagt over å kose deg rett før eggløsning. Spermier kan leve et par dager, er ikke sånn at egget slippes på 10 min, og hvis man ikke har sex akkkkkkurat når eggløsning skjer er det forseint. Vi ble gravide på første «forsøk» (var ikke engang et egentlig forsøk), hadde sex dagen før jeg regnet med å ha eggløsning (har aldri målt eggløsning bare telte dager fra sist mens), og dagen etter etter, og ikke noen ting selve dagen. Er noe forskning som viser man ikke burde ha sex «for ofte» fordi mannen trenger litt tid på å få igang produksjonen igjen. Altså, er ikke noe i veien med flere runder per dag, men er ikke nødvendigvis sånn at det øker sjansene.
 
Det med å spare seg er visst ikke så viktig å. For oss som har vært igjennom IVF så har beskjeden vært at det er bedre med regelmessig sædavgang da sæden da er ferskere. Sex/sædavgang hver dag, burde gå helt fint.

Lykke til!
Du kan sikkert begynne å teste noen dager før forventet mens, men det sikreste er å vente til den dagen du forventer mens.
 
Takk for svar alle sammen begynner å nærme seg forventet mens nå, så bare håper den holder seg unna og at jeg får en positiv test istede
 
Hei :) jeg er ny med eggløsningstester som ikke er cb digital med dobbel indikator. Prøver å bli gravid igjen etter ma (begynnelsen av september), og stoler ikke helt på den digitale lenger da syklusen min er uregelmessig. Ville derfor prøve test strimler fra smile. Bruker appen smilereader. Forsøkt å sette meg inn i hvordan man leser av strimlene, og gir ikke mening i forhold til hva jeg ser og hva appen tolker. Den sa første strimmel at jeg hadde LH-topp, andre test dagen etter også. I dag sier den at eggløsning har vært. Men sånn jeg ser det, er alle tre dager negativ. Den digitale CB ga blinkende smilefjes i dag og i går, altså sier den at eggløsning er nær, men ikke har vært enda. Føler meg forvirret. Noen som vil dele tanker rundt dette med meg? tenker å ha sex annhver dag uansett, men snart så skal mannen min bort i to uker‍
 

Vedlegg

  • IMG_0027.png
    IMG_0027.png
    176,5 KB · Visninger: 6
Hei :) jeg er ny med eggløsningstester som ikke er cb digital med dobbel indikator. Prøver å bli gravid igjen etter ma (begynnelsen av september), og stoler ikke helt på den digitale lenger da syklusen min er uregelmessig. Ville derfor prøve test strimler fra smile. Bruker appen smilereader. Forsøkt å sette meg inn i hvordan man leser av strimlene, og gir ikke mening i forhold til hva jeg ser og hva appen tolker. Den sa første strimmel at jeg hadde LH-topp, andre test dagen etter også. I dag sier den at eggløsning har vært. Men sånn jeg ser det, er alle tre dager negativ. Den digitale CB ga blinkende smilefjes i dag og i går, altså sier den at eggløsning er nær, men ikke har vært enda. Føler meg forvirret. Noen som vil dele tanker rundt dette med meg? tenker å ha sex annhver dag uansett, men snart så skal mannen min bort i to uker‍
Negativ, ja. Ikke erfaring med smile sine tester da, kan anbefale babyplan sine EL tester. :) noen tester er så dårlig at de aldri vil gi helt positive heller :p (det har jeg opplevd selv med bl.a normal sine og ebay tester).

Men jeg ville ikke tolket dem som positive uansett.
 
  • Liker
Reactions: BMH
Back
Topp