Tidlige symptomer på ADHD

Wish43

Forelsket i forumet
Jeg spør her i håp om at dere vil dele noen erfaringer med meg.
Dere som har barn med ADHD, hvor tidlig startet symptomene på dette, og hva var disse symptomene?
Jeg spør fordi jeg har en gutt i barnehage hvor barnehagen mener han er utagerende ved at han slår og ikke har empati. Men hjemme er han helt anderledes. Han raser rundt i høyt tempo, men er ikke slem med de rundt seg.
Det er så utrolig tungt å vite at hverdagen hans er slik i barnehagen, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre, spesielt siden han ikke er slik hjemme.
Jeg vet barnehagen mener det er ADHD, men ppt har observert og mente ikke det var grunn for å utrede for det ennå.
Hvordan fattet dere mistanke om ADHD hos deres barn?
 
Helsestasjonen har et skjema som kan fylles ut for å se hva de mener. Min er også mer rampete i BHG, jeg vet at han mangler venner(få gutter, og forskjellige interesser). Han kjeder seg, og blir da destruktiv tror jeg....
 
Hvilke tiltak har bhg satt i gang?
 
Takk for svar, jeg tror også at mye bunner ut i at han er utrygg, og har ingen han er skikkelig god venn med der.
Føler barnehagens tiltak har gått mer på at han må overvåkes for ikke å skade andre, enn å hjelpe han inn i leken..
Jeg er nok ikke enig i at han har noen diagnose, men det er greit å undersøke.
 
Jeg er med i denne båten! Møter på møter med bhg. Har en gutt som er ganske fysisk av seg. Utrolig utålmodig og temperamentsfull. Syntes det er vanskelig å takle raseriet hans enkelte ganger. Jeg har tenkt ADHD men han kan sitte leeenge å se tv også. Han må ofte "overvåkes" i bhg. Skal høre om kursing fra helsestasjon. Humør og søvn henger ofte sammen. Må være slitsomt med alle følelsene som herjer i kroppen. Vi har ofte gode og dårlige perioder. Har dere det?
 
Jeg er med i denne båten! Møter på møter med bhg. Har en gutt som er ganske fysisk av seg. Utrolig utålmodig og temperamentsfull. Syntes det er vanskelig å takle raseriet hans enkelte ganger. Jeg har tenkt ADHD men han kan sitte leeenge å se tv også. Han må ofte "overvåkes" i bhg. Skal høre om kursing fra helsestasjon. Humør og søvn henger ofte sammen. Må være slitsomt med alle følelsene som herjer i kroppen. Vi har ofte gode og dårlige perioder. Har dere det?

Du vet godt hvordan vi har det ser jeg :) det er litt slitsomt med så mye møter. Og daglige kommentarer på hvordan dagen i bhg har vært.
Søvn er absolutt et nøkkelord! Merker godt de dagene han har sover dårlig, da er han ofte utagerende i bhg. Han sliter veldig med å sette ord på det han føler og han blir ofte sint. Men hjemme er han mye roligere, og tryggere virker det som. Noen perioder er vanskeligere enn andre, men ppt mente at dersom det er ADHD så legger ikke barnet vekk adferdsproblemene. Da er de der konstant.
 
Hei.
Jeg tenkte jeg kunne gi dere som lurer litt førstehåndsinformasjon. Jeg har selv ADHD, og slik var jeg som barn :
Veldig aktiv, oppfinnsom, ødela mye (både med og uten vilje), når jeg først ble sint så ble jeg fryktelig sint og kunne være voldelig, veldig distre, glemte hva jeg holdt på med mens jeg var midt oppi det, veldig smart, kunne fint konsentrere meg lenge om ting jeg var intressert i, gråt lett, lo lett, ble lett frustrert, taklet forandringer dårlig.
En fin pekepinn er å se på barnet når de for eksempel ser på tv; fikler de med hendene, rister på foten? Det er et klassisk tegn på utløp for rastløshet. Så følg med på kroppen når du mener barnet er interressert i noe og hvor andre barn sitter rolig og følger med.

Alle disse symptomene individuelt kan godt være barnets egen personlighelt :)
 
Jeg kan også legge til at min mamma og lege begynte å tenke at jeg kunne ha ADHD allerede i 1 års alder. Da jeg var ekstremt aktiv og sov lite. Jeg var anderledes enn mine to eldre søksken som bare var veldig aktive barn. Aktiv ++. :)
 
Jobber selv i bhg. Og synes det virker rart at bhg har uttalt seg om at de mener det kan være adhd. Bhg har ikke kompetanse til å sette noe diagnose. For å få ei adhd diagnose må barnet inn på bup for utredning og mange ulike tester. Om et barn har adhd så har de symptomer både på bhg/ skole og hjemme. Ikke bare en av delene. Snakk med fastlegen så kan han henvise dere til evt bup. Kun fastlege som kan henvise til bup
 
Etter mange år i bhg har jeg ofte hatt unger som har vært som du beskriver, og alltid har en eller annen kollega uttalt seg om at det måtte være ADHD. Det har jeg aldri vært enig i, og det er helt feil å basere en slik uttalelse på at barnet er aktivt og/eller utagerende.

Først må man få på plass faste rutiner og rammer, og sørge for nok hvile, og mulighet for utløp for all energi. Så må det være stabilt lenge før man i det hele tatt skal gå videre med en utredning, altså be om hjelp. Før det er det mest sannsynlig omgivelsene som forårsaker problemene, enten det skjer hjemme eller i bhg.

Syns du skal gå videre til styrer i bhg med dette, de som jobber med barnet ditt kan trenge mer kompetanse og et annet synspunkt på saken
 
Back
Topp