Tidlig fødsel og lav fødselsvekt med ivf?

Lil-17

Forumet er livet
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Dere som har ivf/icsi-barn, hvordan var vekten til babyen og fødte dere før termin?
Leser at ved ivf er det risiko for tidlig fødsel og lav fødselsvekt..stemmer dette?

Jeg har et (hjemmelaget)barn som ble født 13 dager over termin og var 4,6 kg. Er sannsynligheten for å få et lite barn denne gangen stor?
 
Nei,her var hun 4240 da hun kom til verden :) God og rund[emoji175]
Ble keisersnitt en uke før her pga seteleie.
 
Nei det er ikke helt sånn. Mitt første barn IVF satt i gang fødsel 2 dager etter termin da han var estimert til 4.9 kg. Han var bare 4.6 [emoji14]

Fødsels vekt er basert på den genetiske delen og hva du putter i deg av ekstra kalorier gjennom svangerskapet. Fosteret tar det h*n trenger av mor som regel + det ekstra du putter i deg * smile*

Kan ikke forvente at barn nr to blir noe mindre en nr 1 da nr 2 pleier å bli større eller på samme str som den første:)

Jeg kan ikke føde små barn siden jeg er genetisk høy og gubben er mye større en meg igjen. ...

Jeg er nå i uke 35 med fryst. Denne krabaten ligger på samme fødsels helt ( ca) som sin storebror. Men spiren ligger i seteleie så vi venter å ser om krabaten har tenkt å snu seg igjen eller om det blir slik...:/ [emoji14]


Men hvor for dere det fra at barnet skal kunne forandre seg på et genetisk nivå med IVF? Det lurer jeg på. For legene forandrer ikke genetikken til mor eller barn ved ivf/ og andre behandlinger.
 
Last edited:
Jeg puttet masse ekstra i meg under forrige graviditet, men fikk en veldig slank krabat. Han var 54 cm og 3950 g.
Ligner veldig på faren, høy og tynn. Han var 4700 g da han ble født som nr 3 i rekka ( faren altså)

Veldig spent på nr to.
Er basert på genetikk ikke på befruktningsmåte. Har aldri hørt at vekt/ lengde og ivf har noen sammenheng.

Men ivf/ icsi og litt ( marginalt) forhøyet risiko for misdannelser har jeg riktignok lest om. Det er så lite det er snakk om at jeg ikke tenker på det en gang.
 
Gutten min (IVF) ble født en uke før termin og var helt normal i størrelse, 3,6 kilo :)
 
Nei det er ikke helt sånn. Mitt første barn IVF satt i gang fødsel 2 dager etter termin da han var estimert til 4.9 kg. Han var bare 4.6 [emoji14]

Fødsels vekt er basert på den genetiske delen og hva du putter i deg av ekstra kalorier gjennom svangerskapet. Fosteret tar det h*n trenger av mor som regel + det ekstra du putter i deg * smile*

Kan ikke forvente at barn nr to blir noe mindre en nr 1 da nr 2 pleier å bli større eller på samme str som den første:)

Jeg kan ikke føde små barn siden jeg er genetisk høy og gubben er mye større en meg igjen. ...

Jeg er nå i uke 35 med fryst. Denne krabaten ligger på samme fødsels helt ( ca) som sin storebror. Men spiren ligger i seteleie så vi venter å ser om krabaten har tenkt å snu seg igjen eller om det blir slik...:/ [emoji14]


Men hvor for dere det fra at barnet skal kunne forandre seg på et genetisk nivå med IVF? Det lurer jeg på. For legene forandrer ikke genetikken til mor eller barn ved ivf/ og andre behandlinger.

Kom over denne, «Barn født etter prøverørsmetoden har litt økt risiko for tidlig fødsel og lav fødselsvekt. Dette er sannsynligvis på grunn av det økte antallet tvillingfødsler og at flere eldre kvinner tar IVF, snarere enn på grunn av IVF i seg selv.»
http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/gynekologi/nedsatt-fruktbarhet-behandling

Så da kan jeg forventet meg en stor nr.2 også :)
 
Min første var 3kg premature, så e spent hvordan d går med neste.. Termin i slutten av august. Men har en grunnsykdom som gir fare for for tidlig fødsel også, så flere ting som spiller inn her.
 
Fødte i uke 40+0 med begge.

Eldste var 3600 g, så helt gjennomsnittlig.
Yngste hadde tegn på at morkaken begynte å bli dårlig, og veide 2795.
 
Fødte 6 dager før termin og han var 3 kg. Men både jeg og mannen var små. Tror heller det går på gener enn hvordan de er befruktet.
 
Jeg fødte ei jente i uke 36+3 på 2370 gram.
Jeg er lav selv om det har noe å si, 157 cm. Blir fulgt opp denne gangen for vekstkontroll
 
Fødte 2 dager over termin, 3090 g.
 
Fødte 15 dager før termin, han var 4170 gram. Faren var over 4 kg da han ble født, jeg var bare 2950 gram, men til gjengjeld ble jeg født 5 uker før tiden, så jeg hadde nok vært en stor unge hadde jeg kommet til termin[emoji12]
 
Dere som har ivf/icsi-barn, hvordan var vekten til babyen og fødte dere før termin?
Leser at ved ivf er det risiko for tidlig fødsel og lav fødselsvekt..stemmer dette?

Jeg har et (hjemmelaget)barn som ble født 13 dager over termin og var 4,6 kg. Er sannsynligheten for å få et lite barn denne gangen stor?
Tror noe av det er eldre forskning som henger sammen med at det før oftere ble satt inn flere egg og dermed oftere var tvillinger. Som igjen gjerne gir mindre størrelse på barna enn om det bare er en samt økt risiko for å føde tidligere.
Men akkurat som forskningen som gir overskrifter om økt risiko for misdannelser ved IVF/ICSI så har det også mye å si hva som er årsaken.
 
Tror noe av det er eldre forskning som henger sammen med at det før oftere ble satt inn flere egg og dermed oftere var tvillinger. Som igjen gjerne gir mindre størrelse på barna enn om det bare er en samt økt risiko for å føde tidligere.
Men akkurat som forskningen som gir overskrifter om økt risiko for misdannelser ved IVF/ICSI så har det også mye å si hva som er årsaken.
Det gir jo mening :) Takk for at du delte :)
 
Det gir jo mening :) Takk for at du delte :)
Ingen årsak.
Litt viktig å huske på hvor mye som har skjedd siden de første IVF-forsøkene ble gjort i verden.
I Norge ble man i starten lagt inn på sykehus i to uker etter innsetting og nå er det ikke alltid man får ligge i en seng etterpå en gang.
 
Ingen årsak.
Litt viktig å huske på hvor mye som har skjedd siden de første IVF-forsøkene ble gjort i verden.
I Norge ble man i starten lagt inn på sykehus i to uker etter innsetting og nå er det ikke alltid man får ligge i en seng etterpå en gang.
Ligge i en seng etter innsetting av egg?
 
Back
Topp