Tidlig barnehagestart!

Muffin88

Blir kjent med forumet
Hei!
Sønnen min skal starte i barnehage til høsten, og da er han bare 10,5 måneder. Jeg har egentlig ikke reflektert noe særlig over dette før nå, men nå som det nærmer seg kjenner jeg at jeg gruer meg, og tenker på hvordan det skal gå - han er jo bitteliten!
Det skal sies at jeg bor i Danmark, hvor permisjonsordningene er veldig annerledes og på ingen måte så fordelaktige som i Norge. De fleste barn starter i barnehage mellom 8 - 10 måneder, og jeg trøster meg med at det går greit med de fleste danske barn:p

Jeg begynner å jobbe når han er 8,5 måneder, og så skal mannen min ha 8 ukers permisjon. Gleder meg til å komme tilbake i jobb igjen, men det er tanken på at han skal "etterlates" i barnehagen 8 - 16 hver dag når han er så liten, som plager meg. Jeg har jo kommet over flere artikler fra fagpersoner om de skadelige virkningene av tidlig barnehagestart, og dette gir meg jo verdens mørkeste samvittighet.
Jeg har flere venninner som har barn i samme barnehage som startet ca ved samme alder, som er utrolig fornøyde - pedagogene er visstnok veldig flinke, velutdannede og kjærlige, og de er flinke til å skjerme de minste barna fra de eldre. Bemanningen er også god.

Dette ble en lang smøre, men det jeg egentlig lurer på er om det er andre her inne som har erfaring med tidlig start, og i så fall hvordan det gikk? Noen tips til mykest mulig overgang?

Jeg jobber som lege, og går mye i vakt. Mange av vaktene er så lange at det er dager hvor jeg ikke vil få sett sønnen min i det hele tatt, det er enkelte obligatoriske kurs til høsten hvor jeg er borte to hele dager og en natt, og jeg tror det er summen av alt dette som gjør meg veldig bekymret.
På en annen side har jeg minst en fridag i uka, samt nattevakter som ikke begynner før 15.30. Disse dagene tenker jeg å holde ham hjemme, og jeg planlegger også å ta ut to uker ferie under innkjøringen.

Noen tanker/trøst/solskinnshistorier til et frynsete mammahjerte?:cat:
 
Junior her startet når han var 10,5 mnd. Slo ikke meg heller før et par uker før at det kanskje var i tidligste laget og mammapolitiet her synes det er helt fyfy å sende ungen så tidlig i bhg. Helst skal man være hjemme lengst mulig, men det er vel sånn holdningene blir med veldig gode permisjonsordninger. Men det gikk så fint så! :) De som jobber i bhg jobber der fordi de elsker barn, og vår erfaring var at gutten vår på 10,5mnd (som absolutt ikke var i nærheten av å gå) ble fort alles maskott og tatt så godt vare på av både de voksne og de større barna. Masse sofakos og tilrettelegging for at han ikke skulle føle seg utenfor rundt alle de andre som kunne gå/springe. Tilvenningen var egentlig satt til en uke, vi var der noen timer sammen dag 1. Dag 2 gikk jeg meg en tur mens jeg sa hadet til han og han forstod han skulle være der alene. Det gikk så bra at dag 3 ble en "normal" men kortere dag for han med levering og henting,. Nå har vi en gutt som er veldig glad i mamman og pappan sin og veldig vanskelig å sette bort til andre, selv nær familie, men bhg er faktisk eneste plassen hvor han aldri har skreket når vi har forlatt han. En god del skyldes nok en fantastisk bhg og bra personale, men tror det har mye og si at du heller ikke viser noe tvil eller betenkeligheter til han. Vi pratet mye om bhg i dagene før start -bare i lystige ordlag og som om det var verdens kuleste ting :)

Man kan diskutere i åresvis om tilknytningproblematikk osvosv ift å sende barn i bhg for tidlig, og ingen vil noen gang bli enige. Men realiteten er at det kun er norge som har slike ordninger som faktisk muliggjør at barn kan være hjemme til de er langt over året. Andre land, som i danmark, er det helt andre ordninger og det blir jo faktisk folk av de fleste dansker også ;) Broren min bor i usa og med mammapermisjon i 3mnd sier det seg selv at det blir helt feil å anklage foreldre for omsorgssvikt når man må levere barna på nursery når de er 3-4mnd gamle - noe som hadde kommet til å skjedd her.

Forstår uroen din, men strengt tatt så er det ikke mye du kan gjøre med det. Det kommer til å gå kjempebra!:) Og ikke minst, slutt og tenkt på hvordan andre gjør det/synes/mener. Dette er ordningen som funker for dere, og med skiftarbeid er det bare slik det er. Sønnen din vet ikke om noe annet og er fornøyd med ting som det er så lenge mamman og pappan er fornøyd :) Masse lykke til.
 
Min begynte da han var 10,5 mnd. Jeg syntes det var helt forferdelig, men det gikk veldig fint. Vi hadde korte dager de første to ukene, men han storkoste seg og har trivdes veldig godt hele dette første året :)
 
Min begynte når han var 10 mnd, det gikk helt fint!
Han har trivdes siden dag 1, og gjør det enda. Gått der siden august i fjor :)
Han hadde noen fordeler da ved at farmoren og tanten jobber der + begynte på avdeling med søskenbarnet sitt :)
Jeg tok 1 uke ferie når han begynte, samboeren min hadde fortsatt pappaperm, så vi hadde 1 uke tilvenning :) Glad for det.
 
At du jobber turnus er bare en fordel. Da kan du levere senere og hente tidlig. Kanskje mannen din har mulighet til å jobbe motsatt av deg, så det blir kortest mulig dager. Så lenge pappaen er sammen med han så tåler han at du er borte et døgn og to. Kjempefint at du tar to uker ferie ifm tilvenningen [emoji1360]

Virkningen av fulle dager fra så tidlig alder vet ingen enda... jeg tror det er veldig individuelt. Noen barn har større behov for trygghet og nær relasjon. Noen barn tåler mer enn andre. Og alle familier og foreldre er forskjellige. Og alle barnehager er forskjellige.
 
Min begynte da han var 10.mnd og selv om "alle" andre reagerte på hvor tidlig det var, så var det riktig for oss. Han likte seg fra dag 1 og storkoste seg der. Hadde noen å leke med og slapp å kjede seg hjemme. Han gikk 60% den første tiden da, så han var vel nesten 1,5 før han begynte fullt. Jeg har aldri angret eller hatt noe problemer med det. Det må skje noe rundt han hele tiden, noe det ikke gjør her hjemme, så bhg er tingen:)
 
Hei! Først og fremst vil jeg bare si at det er helt normalt å ha slike tanker og bekymringer når man skal sende sitt kjæreste i Bhg for første gang.

Min gutt begynner 15. August og er da 11 mnd. Jeg har jobbet siden slutten av mai, og samboer har ferie når hans per slutter den 10. August. Jeg jobber i Bhg selv,der jeg skal ta i mot nye barn på hans alder [emoji16]

Heldigvis blir det en myk start for vår lille,med korte dager. Sambo jobbet også turnus, og jeg jobber aldri senere en 16.30,så han får heldigvis aldri lange dager.

Men, fordelen med å begynne i Bhg i den alderen er større en man tror. Erfaringsmessig er det de minste barna som trenger kortest tilvenning. Det er de dom finner seg til rette og trives, og å komme i Bhg om morgenen er sjeldent et problem.

De dom begynner når de er typ 1,5-2 år, de sliter mest med tilvenningen og trenger lang tid på å bli trygg, og før det er greit at mamma/ pappa drar om morgenen. [emoji16][emoji1303]

Husk at om du selv er rolig og trygg, så er barnet det også [emoji12]

Det kommer til å gå kjempefint!
 
Disse tankene kommer nok for de fleste uansett hvor tidlig eller sent de begynner i barnehage. Og det at normalen er at barna begynner ved den alderen gjør jo også at det er noe personalet kan og er vant med. Det å jobbe turnus er en stor fordel, da blir det kortere dager i barnehagen! Lykke til :)
 
For noen barn går det helt fint, for andre ikke, umulig å si på forhånd.
Men når du jobber turnus så kan di gi fri/ha kortere dager å det er en fordel.


Lykke til
 
Tenk så heldig han er som har en mamma som kan være hjemme på dagtid med ham noen dager. Når du skal på kurs vil han få utbetaling viktig tid med faren sin. Jeg tror det er så viktig at partneren også får tid alene med de uten vi henger over...

Her startet han da han var 1,5 år og det føltes også for tidlig og feil ut så tror nesten uansett føles det for tidlig fordi det er en overgang.

Lykke til:)
 
Min begynte også da han var 10 mnd og stortrivdes fra aller første dag. Noen dager har han nesten ikke tid til å være med hjem for han koser seg sånn. [emoji4]
 
10, 5 mnd her og, trivdes veldig godt fra starten av. Hadde en rolig oppkjøring, hvor vi bare var en time første dagen. Litt lenger andre dag, 3 dag gikk vi en tur på 15 min mens hun var der, dagen etter var vi lenger borte, osv. Kun hatt problemer med gråt 2 dager i løpet av et år. Men nå går hun i en familiebarnehage med bare 3 barn. Synes det er en fin og rolig start for henne.
 
Min var 11 mnd når han startet i bhg. Nå er han 2 1/2 år og stortrives!! Han har elsket barnehagen fra første stund. Eneste jeg vil forberede deg på. Mitt barn ble så sinnsykt sliten av alle inntrykkene. Mye gråt hjemme pga dette. <3
 
Tusen takk for svar alle sammen! Nå er jeg mye roligere og trygg på at dette skal gå helt fint :) Gutten min er trygg og sosial, og virker som et veldig "robust" barn men ting kan jo selvfølgelig endre seg de neste månedene da det er mye som skjer i utviklingen. Jeg velger inntil videre å tro at det skal gå bra, vi har jo ikke noe annet valg :)

Han er veldig knyttet til far da han har vært mye hjemme med oss, så at jeg skal på kurs med diverse overnattinger blir nok verst for meg:smiley-ashamed004
 
Back
Topp