Teppe over vogn

Oktoberjenta

Elsker forumet
Når dere ser noen som har teppe over vogn åpningen, sier dere alltid ifra? Hvordan går dere frem?

I går da vi gikk i byen så jeg et par vogner som var tildekket. Ene hadde helseteppet over, men var åpen på sidene. Sånn som jeg har skjønt det skal man uansett ikke ha noe teppe foran vogn åpningen, selvom man ikke dekker til alt, men Samboeren min mente at det ikke var noe problem siden den ikke var heldekket:/ er så pinglete av mer at jeg ikke turde å gå bort å si fra.
 
Jeg blander meg ikke, da jeg selv har hengt en tynn gulpeklut over kalosjen på soldager, ikke sånn at åpningen er dekket, men halve, så barnet ikke får sol på seg(har kort kalosje på min vogn) og det var selvfølgelig en dame som kom bort, hun skulle akkurat til å si noe når hun sa at det fortsatt var stor åpning, men jeg kjente jeg ble litt provosert når hun stormet frem med en sint mine. Så jeg har ofte tenkt når jeg ser at noen har noe foran at det kan se ut som det dekker, men gjerne det er åpning man ikke ser med en gang. Tenker selv at folk ikke er så dumme at de dekker hele åpningen, men siden det diskuteres og observeres hele tiden så er det vel fortsatt tilfeller.


To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 02.12.14 ❤️
 
Jeg har aldri turt å si ifra selv nei, men hvis jeg skulle gjort det så hadde jeg nok tatt en høflig tone og prøvd å være informerende og ikke angripe folk.

Hender stadig jeg ser folk som dekker til hele åpningen med helseteppe, eller enda verre, dekker til hele vogna med fleeceteppe, gjerne inne på kjøpesenter også. Nøyer meg med å stirre forbløffet/skeptisk på vogna og de som triller den... Skulle ønske jeg var så tøff at jeg turte å si ifra/spørre om folk vet hvor ille det er å dekke til vogna.
 
Jeg klarer ikke å si ifra. Synes det er vanskelig å tilnærme noen slik.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app
 
Jeg har gått bort å sagt " Hei, beklager at jeg bry deg, men jeg vil bare få informere om at barnet deres lett kan bli kvalt av dårlig luft når du har teppe hengende foran vognen. Det er ikke meningen å være frekk, men jeg bryr meg oppriktig om barnets ve og vel" Så er det opp til mottaker å tolke det dit de vil ;)
 
Jeg har sagt fra ved noen anledninger der det har vært dekket foran hele åpninga.
Jeg ser unnskyld, jeg vet at det ikke er noe jeg har med, men å dekke til vogna med teppe fører til overoppheting og trigger krybbedød hos barn. Håper du ikke synes det er frekt at jeg blander meg, men jeg bare måtte si fra for barnets skyld.

Noen har blitt sure. Men de fleste blir takknemlige :)
 
Jeg så en dame som brukte en liten del av et helseteppe for å bygge på kalesjen. Vurderte å si ifra at hun ikke må dekke hele åpningen, men ga meg på det.

Jeg er heller ikke flink til å si ifra...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg blandet meg forresten en dag da jeg så en mann forlot barnet sitt i bilen. Ungen var så liten at han satt i fempunktssele, satt forover men tror ikke han var mer enn 3 år, kanskje fire maks. Det var veldig varmt, og ikke mange dager etter at det hadde stått i avisen om noen som hadde forlatt et barn på samme parkeringsplass. Jeg så at han festet barnet da jeg kom, fordi jeg måtte vente til han lukket døra før jeg kom meg inn i min bil. Så gikk han mot senteret. Da ropte jeg etter ham om han forlot ungen. Hvordan da, spurte han. Sa at jeg syns det var veldig varmt da. Nei han skulle bare kjøpe en slush sa han, og ungen hadde vondt i beinet og gadd ikke være med inn eller noe slikt. Svarte bare ok, skulle bare høre. Så smilte han og gav meg tommel opp. Kjenner jeg blir irritert likevel, for er en slush virkelig så viktig at man trenger å forlate et barn i en bil utenfor et kjøpesenter i steiksola? Men i det minste kom han raskt tilbake.
 
er ikke flink til å si fra,dessverre.. jeg har aldri dekka hele åpningen, men når sola har gått inni vogna et kort stykke har det hendt jeg har dekka kvarte åpninga med vogntrekket sånn at det blir skygge.. men sånn solskjerm på vogn er det beste, det skal jeg ha til sommern nå :)
 
Jeg tok samboeren min så det suste! Han hadde gått tur med ungen (jeg var hjemme og skulle få sove litt), og dekket åpningen med helseteppe. Husker ikke hvordan jeg fant ut at han hadd dekket åpningen, men jeg skjelte han huden full. "Jammen, det er jo hull i teppet..." "Er du evneveik?!?" Han trodde meg faktisk ikke, så i hele sommer har jeg sendt han linker til nyhetssaker ol ang dette. Han har skjønt det nå :p

Men fremmede? Uff... Jeg hadde jo satt pris på om noen hadde sagt ifra til min mann! Og det er vel bedre at jeg får litt kjeft om å ikke bry meg, enn at et barn dør av luftmangel?

Har sett noen fleecpleddlignene greier, men de er jo menigen at skal henge foran vognen? Fra Stokke?
 
Jeg tok samboeren min så det suste! Han hadde gått tur med ungen (jeg var hjemme og skulle få sove litt), og dekket åpningen med helseteppe. Husker ikke hvordan jeg fant ut at han hadd dekket åpningen, men jeg skjelte han huden full. "Jammen, det er jo hull i teppet..." "Er du evneveik?!?" Han trodde meg faktisk ikke, så i hele sommer har jeg sendt han linker til nyhetssaker ol ang dette. Han har skjønt det nå :p

Men fremmede? Uff... Jeg hadde jo satt pris på om noen hadde sagt ifra til min mann! Og det er vel bedre at jeg får litt kjeft om å ikke bry meg, enn at et barn dør av luftmangel?

Har sett noen fleecpleddlignene greier, men de er jo menigen at skal henge foran vognen? Fra Stokke?

det teppe fra stokke skal heller ikke dekke til vognåpningen, og de har også trukket tilbake varen sånn at de får bytta bildet utenfor produktet..er et helt vanlig teppe som skal brukes på babyen ikke dekke til vognåpninger :)
 
Vet ikke om jeg hadde sagt noe.
Men her lærer vi jentungen på 7 år at hun ikke skal gjøre det. Hun bruker å gjøre det på dukkevogna si.


❤️ lille ❤️ 24/3-15 ❤️
 
Nei, jeg sier ikke noe. Det er ikke min sak! Selv bruker jeg ikke heldekkende teppe, det kan kun hende (hvert skuddår) at jeg henger en flik av et teppe midt på foran eller på en av sidene hvis det er sol i ansiktet på babyen. De meterne vi evt behøver gå i en retning hvor det skjer. Men da med MANGE cm åpning den ene el den andre veien. Slik at det ikke er tvil om at det er nok luft. Det har vel mest skjedd ved snøfokk når jeg tenker meg om. Om det da kommer en bedreviter og sier noe på det så ville ikke jeg vært henne. Jeg tenker mitt når jeg ser heldekkende tepper, og enda verre fleecetepper og gjerne stappet fast på sidene så det er hermetisert. Jeg har også sett utenlandske kvinner på bussen med ei vogn hvor de har lagt ned kalesjen og dratt regntrekket over. Med ungen nedi. Ikke min måte å gjøre det på. Men med mindre jeg kjenner vedkommende sier jeg ikke noe. Kan hende om vi møttes i en setting hvor det føltes greit. F.eks på helsestasjonen. Jeg verken kan eller ønsker å være andres oppdragere, om de ikke klarer å gjøre ting forsvarlig.
 
Nei,tør ikke å blande meg borti det,i frykt for sinte folk!
Men twnker mitt, da man blir minnet på dette hele tiden. Rart folk virker til å overhøre det :(


Sent from my iPad using BV Forum
 
Klarer heller ikkje å blande meg. Men ser seriøst ikkje problemet med å dekke til litt med helseteppe. Då meiner eg ikkje heildekking nei, men å henge det litt over kalesjen, så ungen ikkje får sola i ansiktet. Det gjer eg sjølv ofte. Men framleis er jo det meste åpent...
 
Jeg så en dame som brukte en liten del av et helseteppe for å bygge på kalesjen. Vurderte å si ifra at hun ikke må dekke hele åpningen, men ga meg på det.

Jeg er heller ikke flink til å si ifra...


Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, men det hender det jeg gjør også. Bare pittelitt for å hindre at solen kommer inn om han skal sove eller lignende. Har sittet i sportsvogn fra meg, og er umulig å snu. Men da snakker vi kun et lite stykke. Resten er jo åpent.

Heldigvis har jeg ikke sett en tildekket vogn på svært lenge :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Jeg klarer desverre ikke å si fra til andre. Har heldigvis ikke sett mange tildekte vogner heller, og håper jeg slipper det da jeg vet at det ikke er bra for babyen(e).
 
Jeg har aldri sagt fra, men tenker mitt. Det er utrolig mye fokus på det fr tiden så jeg skjønner ikke at det er så vanskelg å la vær å henge teppet foran
 
Jeg har gitt beskjed 2 ganger til forskjellige barnehager ! Og en gang til en dame som hadde en bergans vindtett! Jakke foran vognen Unnskyld meg men hvordan skal ungen din få tilstrekkelig luft om du henger en vindtett jakke fremfor oppningen? Herre fred snakk om og bruke hue (sa ikke det siste, det tenkte jeg) den ene barnehagen ga jeg beskjed til men det hjalp ikke så då sendte jeg mail til sjefen og sa at jeg kom til og rapportere dei til kommunen om ikke dei ga seg med det!
 
Back
Topp