Tenkte å dele litt

Heipadei

Glad i forumet
Himmelbarn
Februarlykke 2015
Gravid i 2017. Mistet i uke 35 etter feilvirdering fra lege på fostermedisin. Har en kropp proppfull av antistoffer, jeg er RH- , og det var dette som gjorde at alt gikk så fryktelig galt i november.

En ny graviditet kommer til å bli helt jævlig, mildt sagt. For antistoffer forsvinner ikke, og vi er fra dag 1 stemplet som høyrisiko. Men så da, saken er, jeg har blitt gravid på ny. Ja, i den viten at det er et helt forferdelig utgangspunkt, valgte vi å ikke begynne på prevansjon etter vi mistet. Denne skulle ikke helsesystemet vinne, vi skulle heve oss og prøve igjen på en sprell levende baby. Høres ganske tøff ut, ikke sant ?

Men nei. Idag er jeg ifølge mens 11+0, og kun min samboer vet noe. Jeg har ikke hatt guts nok til å fortelle noen dette enda. Bare i ett rent fornuftig øyeblikk bestilte jeg meg en legetime til idag, for å snakke litt. Hun er heldigvis verdens beste fastlege, med god omsorg og forståelse for hvordan jeg føler på ting. Hun ringte til sykehuset, hvor jeg IDAG fikk først en times samtale om vær og vind til en kjent jordmor av meg, før jeg etterpå fikk ultralyd. Og gjett hva ? Akkurat nååååå er alt helt som det skal, hjertet slår å babyen spreller !! DET VAR IKKE ET STILLE HJERTE!! Jeg var så innstilt, OG motivert, på å se en MA eller noe. For hvordan skal et foster klare å klamre seg fast i så dårlige oppvekstvilkår som kroppen min gir ? Fatter ikke.. Så sånn er ståa. Målt ned til 10+4, men likevel.

Fremdeles ingen fler som vet, eller kommer til å få vite. Bortsett fra hele norge som kan google seg inn på babyverdens forum.. Høhøø...

Så.... Hei Novembergjengen!
 
:welcome

Veldig trist å høre om forrige svangerskapet, krysser alt for at det skal gå bra denne gangen *klem*
 
Så glad for å høre at du har fått se det lille hjertet banke <3
 
Gåsehud og tårer i øynene :love7
Så uhyre trist ,men samtidig så gledelig :Heartred
Håper så uendelig dette går veien for dere å att du får oppfølgning fra øverste hylle:Heartred
 
Hei og velkommen til oss , håper du får en mye bedre opplevelse i dette svangerskapet, og at det ender med en levende baby. Det må være utrolig tøft det du har vært gjennom, jeg syns ikke det er rart at du sliter litt med å forholde deg til det nå.
 
Velkommen til november, og gratulerer med bankende hjerte. Vanskelig å sette seg inn i hvor fælt det har vært å miste så sent i svangerskapet.
Rh- her og.
Sender deg mange gode tanker, og satser på at alt går bra denne gang.

God klem
 
Hei. Og huff for en bakgrunn dere har tidligare.. men.. krysser fingre og tær og alt for at det går supert denne gangen:) får du noe ekstra eller er det noe som skal gjøres ift sånne antistoffer ?
 
Hei. Og huff for en bakgrunn dere har tidligare.. men.. krysser fingre og tær og alt for at det går supert denne gangen:) får du noe ekstra eller er det noe som skal gjøres ift sånne antistoffer ?

Forrige svangerskap hadde jeg også antistoffer fra dag 1. Fra uke 18 tror jeg, ble det blodprøver hver 14dag. Hadde også ultralydoppfølging på NSFM hver 14.

Denne gangen kan det nok bli hyppigere, litt etter hva vi selv ønsker. Som legen sier, hvis det er blodprøve annenhver dag som trengs for at du skal føle deg trygg så gjennomføres det. Så enkelt er det. Alt ligger i våre hender, vi kan nesten fastsette egen termindato om du skjønner..

Det som også KAN skje, er at jeg blir bærer av et RH- foster, og da er ikke antistoffene lenger en fiende. Så pr nå er kanskje det håpet vårt videre.
 
Så grusomt det som skjedde [emoji24] Krysser alt vi har for at det går riktig vei denne gangen [emoji173]️[emoji173]️
 
Forrige svangerskap hadde jeg også antistoffer fra dag 1. Fra uke 18 tror jeg, ble det blodprøver hver 14dag. Hadde også ultralydoppfølging på NSFM hver 14.

Denne gangen kan det nok bli hyppigere, litt etter hva vi selv ønsker. Som legen sier, hvis det er blodprøve annenhver dag som trengs for at du skal føle deg trygg så gjennomføres det. Så enkelt er det. Alt ligger i våre hender, vi kan nesten fastsette egen termindato om du skjønner..

Det som også KAN skje, er at jeg blir bærer av et RH- foster, og da er ikke antistoffene lenger en fiende. Så pr nå er kanskje det håpet vårt videre.
Får dere testet om babyen tåler det med blodprøver eller sånn ?
 
Får dere testet om babyen tåler det med blodprøver eller sånn ?

Blodprøvene mine blir analysert til punkt og prikke, og gir en såkalt titerverdi på antistoff. Hvis titeren stiger mellom hver prøve, er det det samme som at antistoffene utvikler seg og det er ikke bra. Da sjekkes blodgjennomstrømmingen i blandt annet hjernen til fosteret på ultralyd. Hvis det er økte hastigheter tyder det på at ting går feil vei og tiltak blir iverksatt. Dette kan være blodoverføring til barnet mens det ligger i magen, eller forløsning (fra uke 34)
Hvis titeren min ikke stiger denne gangen, kan det tyde på rh- foster. Dette kan også påvises ved en blodprøve rundt uke 20 mener jeg det var. Altså sjekke fosterets type. Ganske spennende greier, egentlig.
 
Så utrolig leit at du mistet så sent i forrige svangerskap, men så utrolig fantastisk at du nå har en liten en som har klamret seg fast inne i deg på tross av dårlig utgangspunkt! Håper virkelig at fosteret har riktig blodtype denne gangen og at alt går fint for dere! Finnes det noen medisiner som kan hjelpe eller er det kun blodoverføring og forløsning?
 
Bare sniker, men hurra for deg og spiren <3
 
Så utrolig leit at du mistet så sent i forrige svangerskap, men så utrolig fantastisk at du nå har en liten en som har klamret seg fast inne i deg på tross av dårlig utgangspunkt! Håper virkelig at fosteret har riktig blodtype denne gangen og at alt går fint for dere! Finnes det noen medisiner som kan hjelpe eller er det kun blodoverføring og forløsning?

Ingen verdens ting, kun blodoverføring eller forløsning ja..
 
Første tur til St.Olavs imorgen. Spent på det bringer..
 
Back
Topp