Tapte inntekt på fedrekvoten. Synes du familier selv bør få bestemme over hele permisjonspotten?

JEg syns det burde være opp til hver enkelt famile hvordan de gjør det! Det er en familie som får barn, og da burde de selv ha full råderett over hvem som skal være hjemme med barnet! 

 


jentungen79 skrev:
JEg syns det burde være opp til hver enkelt famile hvordan de gjør det! Det er en familie som får barn, og da burde de selv ha full råderett over hvem som skal være hjemme med barnet! 




Er så enig! Er helt vilt hva slags avgjørelser som skal tas av andre enn oss selv. Som en annen sa..nærmer seg diktatur. Enhver familie burde kunne velge selv, ikke at andre (staten) skal bestemme hva som er best for barn og familier.
Her skal vi lære våre barn å ta standpunkt, avgjørelser og stå for hva man mener.. vel.
 


Gulda skrev:


jentungen79 skrev:
JEg syns det burde være opp til hver enkelt famile hvordan de gjør det! Det er en familie som får barn, og da burde de selv ha full råderett over hvem som skal være hjemme med barnet! 




Er så enig! Er helt vilt hva slags avgjørelser som skal tas av andre enn oss selv. Som en annen sa..nærmer seg diktatur. Enhver familie burde kunne velge selv, ikke at andre (staten) skal bestemme hva som er best for barn og familier.
Her skal vi lære våre barn å ta standpunkt, avgjørelser og stå for hva man mener.. vel.

Man har full råderett over hvem som skal være hjemme med barnet! Permisjonsordningen er ett tilbud, ikke en tvang. Man står helt fritt til og takke nei til hele eller deler av permisjonen, og finne andre løsninger på egenhånd.


 

Mødre på fiskebåter, får ikke jobbe så lenge uansett, og klart de tar seg permisjon (må jo nesten det...) Det er heller veldig veldig få som går ut i en sånn jobb etter de har fått barn.  men for vår del, så er det ett så pass stort økonomisk tap, at vi ikke har mulighet til det. Dessuten er det ikke lett for ett rederi å få noen til å jobbe kun ett par mnd (for de skal ha også ha tilsvarende med avspasering). 

For en fisker, så får de ikke utbetalt lønn hver mnd, men ett forskudd på en prosent av det de fisker i året. (+litt fast). Derfor vet vi aldri hvor mye mannen tjener vert år før i desember. Han får da utbetalt lønnen sin - det han har fått i forskudd. dette blir regnet ut i fra hvor mange dager han har reist det året. (Dette blir ikke tatt med i NAV sine utbetalinger i permisjonstiden). Fiskere har også krav på fiskerfradrag på 150 000, men det er kun for de som har reist i 120 dager i løpet av ett år. Er min mann hjemme i 12 uker, så kommer han ikke opp i det antallet dager, og mister derfor fradraget. 

Det er nok ikke så lett å sette seg inn i eller forstå for de som ikke har en sånn jobb, men håper du skjønte


BlackBeauty skrev:


Lois Lane skrev:

Det skulle vært lettere å få overført fedrekvoten til mor om situasjonen tilsier at det blir vanskelig å være hjemme pga økonomi eller annet. 

 

Min mann jobber på fiskebåt, og kan ikke ta seg fri når han skal være ombord, så han tar da permisjonen sin når han alikevell er hjemme på fri (avspasering).... Da synst jeg heller at jeg kunne fått hans uker. Min mann ser tross alt sine barn mer i løpet av ett år, enn de fedrene som jobber i land. (noen år reiser han kanskje 4-5 mnd til sammen på ett år). 



Hva med mødre som jobber på fiskebåt, regner med de klarer å ta seg "fri!" til å føde å være i permisjon....??


 


FrankenMona skrev:
Jeg synes man skal få bestemme selv. Fedrekvoten droppes her i huset pga at det går for hardt utover økonomien. Så mye for å være hjemme lengst mulig med barnet ja......Takk staten....


Kopierer den. 
 


Frk. Tvert I. Mot skrev:


Gulda skrev:


jentungen79 skrev:
JEg syns det burde være opp til hver enkelt famile hvordan de gjør det! Det er en familie som får barn, og da burde de selv ha full råderett over hvem som skal være hjemme med barnet! 




Er så enig! Er helt vilt hva slags avgjørelser som skal tas av andre enn oss selv. Som en annen sa..nærmer seg diktatur. Enhver familie burde kunne velge selv, ikke at andre (staten) skal bestemme hva som er best for barn og familier.
Her skal vi lære våre barn å ta standpunkt, avgjørelser og stå for hva man mener.. vel.

Man har full råderett over hvem som skal være hjemme med barnet! Permisjonsordningen er ett tilbud, ikke en tvang. Man står helt fritt til og takke nei til hele eller deler av permisjonen, og finne andre løsninger på egenhånd.



man har jo ikke det? altså, VELDIG mange har laber økonomi i småbarnsårene, og har man ikke mulighet til at far får perm.penger pga økonomien, ja så må vel barnet ut i bhg eller dagmamma den dagen mor ikke får ta mer lønnet permisjon? sånn sett vil det jo i bunn og grunn gå utover barnet hos de familiene som er dårligere stilt økonomisk.
JA til full råderett over egen permisjonstid!
 


Mrs Lutz skrev:
jeg synes det er synd dersom fedre ikke er sammen med barna sine av økonomiske grunner. en ting er om man lever under fattigdomsgrensa, men at far dropper å være sammen med barna fordi de går ned i lønn men allikevel har nok å leve for synes jeg ikke er greit. da er det godt at det ikke går ann å overføre fedrekvoten til mor og at familielivet blir prioritert av far framfor lønn. vi er ganske heldige her i landet med lønnet permisjon ift andre land som ikke har noe eller bare 3 mnd, så for mange er det helt naturlig at den økonomiske situasjonen endrer seg når man får barn eller at man må ha oppsparte penger. jeg synes det blir feil å vinkle debatten inn på økonomi når det ikke er snakk om sultegrense, det er trossalt samvær med barna sine man ofrer penger for. synes ikke akkurat en velstående families økonomiproblemer var det beste argumentet mot fedrekvoten....

Nei, så når du er over fattigdomsgrensa, men taper så mye inntekt at du ikke får betalt lånet på huset... ?
Går ann å tenke litt utenfor boksen ;) Man trenger ikke under fattigdomsgrensa for å "ikke klare seg"
Er ikke alle som klarer av div. grunner å spare opp noe, mange barn kommer også uventet. Synes vi sparer nok som det er jeg da... se påde som ikke får "arv" av foreldre, eller har greitstående foreldre som ikke kan kausjonere.. Hvordan i hekken skal de få så mange hundretusen i egenandel? Så i tillegg spare til barn? Ja jøss..

 


Nedsig skrev:


*Nothernstar* skrev:
Å hallo! Man har jo kanskje lån og gjeld å betale på. Dropper man 60 % i inntekt så får man store problemer med å betale alt, selv om man har nok til å holde seg mett betyr ikke at man klarer seg. Noen sitter faktisk ikke så godt i det at man bare kan prioritere rett, men faktisk bare klarer seg gjennom det så best som man kan.
Dere tror jo at norske familier er komplette idioter som ikke kan bestemme det selv. Hvordan hadde DERES familie gjort det om dere fikk bestemme selv? Hadde dere klart å bestemme dette på egen hånd?

Skjønner ikke hvordan noen kan like denne snikdiktaturen.


Du ønsker jo åpenbart ikke å se annet enn problemene ved fedrekvoten, men hva med mulighetene? Som flere nevner, ikke bare her, men i alle diskusjoner om temaet, så er det fullt mulig å spre fars del av kvota utover. Han har TRE ÅR på å ta ut permisjonen sin! Han kan ta ei uke her og ei der, eller en dag i uka i litt over et år. Ikke fortell meg at dette skaper så mye problemer at folk ikke får betalt lånene sine.


Hvis f.eks mor ikke er i jobb, og kanskje ikke kommer i jobb med en gang, eller har en jobb som ikke egner seg lengre, så må ha ny. Så da taper man ikke noe da?? Neivell..
 

Det høres så enkelt ut for dere som sier at "far kan jo ta ut gradert fedrekvote" Jeg syns nemlig ikke det er greit å sende en 8 mnd baby i barnehagen. Dessuten hadde vi aldri fått inn jenta vår midt i et barnehageår. Og vi har heller ikke mulighet til å ha barna 50 eller 80% i bhg, det er 100% eller ingenting. Vi har fått 3 barn på 3 år, og far måtte bruke opp permisjonen før neste barn kom, ellers forsvant permisjonen. 

Som jeg har sagt før; Den dagen menn kan gå gravide, føde og amme; da kan vi snakke likestilling. Er det så forferdelig at vi er ulike? Det er svært få menn som virkelig ønsker å være hjemme med barna i 3 mnd. Og jeg tror det blir lite kos å være hjemme, fordi en MÅ, ikke fordi en selv ønsker det. Dersom en mann virkelig har lyst å være mer hjemme enn de 6 ukene som var før (Synes det var en ypperlig løsning) Så får han jammen meg være mann nok til å snakke med mor om dette. 

I vår familie og de andre jeg kjenner, er det mor som våkner om natten når barnet gråter, og alle som ammer vet at dette er noe en blir veldi trøtt av. De første månedene jeg har vært tilbake i jobb med de 2 første barna, har jeg gått som i koma, og har ikke vært noen trivelig mamma når jeg kommer sliten hjem fra jobb. 

Menn og kvinner er ulike, både i kropp, tanker og følelser - Det er visse ting en ikke kan likestille!

 
Ein burde hatt ein stor permisjonspott, som kva familie sjølv kunne velge korleis dei ville fordele. Kvifor skal nokon sitte å bestemme kva som passar best for andre?
 


Nedsig skrev:


*Nothernstar* skrev:
Å hallo! Man har jo kanskje lån og gjeld å betale på. Dropper man 60 % i inntekt så får man store problemer med å betale alt, selv om man har nok til å holde seg mett betyr ikke at man klarer seg. Noen sitter faktisk ikke så godt i det at man bare kan prioritere rett, men faktisk bare klarer seg gjennom det så best som man kan.
Dere tror jo at norske familier er komplette idioter som ikke kan bestemme det selv. Hvordan hadde DERES familie gjort det om dere fikk bestemme selv? Hadde dere klart å bestemme dette på egen hånd?

Skjønner ikke hvordan noen kan like denne snikdiktaturen.


Du ønsker jo åpenbart ikke å se annet enn problemene ved fedrekvoten, men hva med mulighetene? Som flere nevner, ikke bare her, men i alle diskusjoner om temaet, så er det fullt mulig å spre fars del av kvota utover. Han har TRE ÅR på å ta ut permisjonen sin! Han kan ta ei uke her og ei der, eller en dag i uka i litt over et år. Ikke fortell meg at dette skaper så mye problemer at folk ikke får betalt lånene sine.


Ja men da må barnet likevel begynne veldig tidlig i barnehagen. Hadde det ikke da vært greiere om familien kunne bestemt det selv, til det beste for barnet. Jeg tror det er verre for barnet (ikke det at jeg tror de tar skade av å begynne tidlig i barnehagen) å begynne tidlig i barnehagen og være borte fra begge foreldrene enn at barnet er hjemme i permisjon med bare moren/ faren. Om fedrene må TVINGES til å være med barnet så er det ikke bra for noen. De fleste menn er såpass oppegående idag at de ønsker tid med barna sine. Om det er mulig ville familien ordnet dette selv uten innblanding av staten. Jeg ser ingenting galt med fedre hjemme med barna men det er denne overstyringen som er forferdelig gal!
 


Kallenavn ikke valgt skrev:

Det høres så enkelt ut for dere som sier at "far kan jo ta ut gradert fedrekvote" Jeg syns nemlig ikke det er greit å sende en 8 mnd baby i barnehagen. Dessuten hadde vi aldri fått inn jenta vår midt i et barnehageår. Og vi har heller ikke mulighet til å ha barna 50 eller 80% i bhg, det er 100% eller ingenting. Vi har fått 3 barn på 3 år, og far måtte bruke opp permisjonen før neste barn kom, ellers forsvant permisjonen. 

Som jeg har sagt før; Den dagen menn kan gå gravide, føde og amme; da kan vi snakke likestilling. Er det så forferdelig at vi er ulike? Det er svært få menn som virkelig ønsker å være hjemme med barna i 3 mnd. Og jeg tror det blir lite kos å være hjemme, fordi en MÅ, ikke fordi en selv ønsker det. Dersom en mann virkelig har lyst å være mer hjemme enn de 6 ukene som var før (Synes det var en ypperlig løsning) Så får han jammen meg være mann nok til å snakke med mor om dette. 

I vår familie og de andre jeg kjenner, er det mor som våkner om natten når barnet gråter, og alle som ammer vet at dette er noe en blir veldi trøtt av. De første månedene jeg har vært tilbake i jobb med de 2 første barna, har jeg gått som i koma, og har ikke vært noen trivelig mamma når jeg kommer sliten hjem fra jobb. 

Menn og kvinner er ulike, både i kropp, tanker og følelser - Det er visse ting en ikke kan likestille!



Her var det mye synsing og lite fakta gitt! Folk med dine menigner er nettopp det som gjør at jeg kjemper med nebb og klør for fedrekvote. Slik at i alle fall neste generasjon skal ha blitt kjent med foreldre av begge kjønn og ikke sitte å generalisere for 50% av befolkningen på grunnlag av to tre menn de har møtt.

 


*Nothernstar* skrev:


Nedsig skrev:


*Nothernstar* skrev:
Å hallo! Man har jo kanskje lån og gjeld å betale på. Dropper man 60 % i inntekt så får man store problemer med å betale alt, selv om man har nok til å holde seg mett betyr ikke at man klarer seg. Noen sitter faktisk ikke så godt i det at man bare kan prioritere rett, men faktisk bare klarer seg gjennom det så best som man kan.
Dere tror jo at norske familier er komplette idioter som ikke kan bestemme det selv. Hvordan hadde DERES familie gjort det om dere fikk bestemme selv? Hadde dere klart å bestemme dette på egen hånd?

Skjønner ikke hvordan noen kan like denne snikdiktaturen.


Du ønsker jo åpenbart ikke å se annet enn problemene ved fedrekvoten, men hva med mulighetene? Som flere nevner, ikke bare her, men i alle diskusjoner om temaet, så er det fullt mulig å spre fars del av kvota utover. Han har TRE ÅR på å ta ut permisjonen sin! Han kan ta ei uke her og ei der, eller en dag i uka i litt over et år. Ikke fortell meg at dette skaper så mye problemer at folk ikke får betalt lånene sine.


Ja men da må barnet likevel begynne veldig tidlig i barnehagen. Hadde det ikke da vært greiere om familien kunne bestemt det selv, til det beste for barnet. Jeg tror det er verre for barnet (ikke det at jeg tror de tar skade av å begynne tidlig i barnehagen) å begynne tidlig i barnehagen og være borte fra begge foreldrene enn at barnet er hjemme i permisjon med bare moren/ faren. Om fedrene må TVINGES til å være med barnet så er det ikke bra for noen. De fleste menn er såpass oppegående idag at de ønsker tid med barna sine. Om det er mulig ville familien ordnet dette selv uten innblanding av staten. Jeg ser ingenting galt med fedre hjemme med barna men det er denne overstyringen som er forferdelig gal!

Poenget her er vel at det må innblanding av staten til for at det skal bli mulig. Slik det er i dag er det veldig vanskelig for menn og ta permisjon pga. det er så lite akseptert på arbeidsplassen. Med de nye reglene vil det bli mer jevnt fordelt, og dermed også mer akseptabelt på arbeidsplassen at menn tar lengre permisjon.

 


Frk. Tvert I. Mot skrev:


*Nothernstar* skrev:


Nedsig skrev:


*Nothernstar* skrev:
Å hallo! Man har jo kanskje lån og gjeld å betale på. Dropper man 60 % i inntekt så får man store problemer med å betale alt, selv om man har nok til å holde seg mett betyr ikke at man klarer seg. Noen sitter faktisk ikke så godt i det at man bare kan prioritere rett, men faktisk bare klarer seg gjennom det så best som man kan.
Dere tror jo at norske familier er komplette idioter som ikke kan bestemme det selv. Hvordan hadde DERES familie gjort det om dere fikk bestemme selv? Hadde dere klart å bestemme dette på egen hånd?

Skjønner ikke hvordan noen kan like denne snikdiktaturen.


Du ønsker jo åpenbart ikke å se annet enn problemene ved fedrekvoten, men hva med mulighetene? Som flere nevner, ikke bare her, men i alle diskusjoner om temaet, så er det fullt mulig å spre fars del av kvota utover. Han har TRE ÅR på å ta ut permisjonen sin! Han kan ta ei uke her og ei der, eller en dag i uka i litt over et år. Ikke fortell meg at dette skaper så mye problemer at folk ikke får betalt lånene sine.


Ja men da må barnet likevel begynne veldig tidlig i barnehagen. Hadde det ikke da vært greiere om familien kunne bestemt det selv, til det beste for barnet. Jeg tror det er verre for barnet (ikke det at jeg tror de tar skade av å begynne tidlig i barnehagen) å begynne tidlig i barnehagen og være borte fra begge foreldrene enn at barnet er hjemme i permisjon med bare moren/ faren. Om fedrene må TVINGES til å være med barnet så er det ikke bra for noen. De fleste menn er såpass oppegående idag at de ønsker tid med barna sine. Om det er mulig ville familien ordnet dette selv uten innblanding av staten. Jeg ser ingenting galt med fedre hjemme med barna men det er denne overstyringen som er forferdelig gal!

Poenget her er vel at det må innblanding av staten til for at det skal bli mulig. Slik det er i dag er det veldig vanskelig for menn og ta permisjon pga. det er så lite akseptert på arbeidsplassen. Med de nye reglene vil det bli mer jevnt fordelt, og dermed også mer akseptabelt på arbeidsplassen at menn tar lengre permisjon.




Men en arbeidsplass har vel ikke lov å nekte fedre så mye permisjon de vil, uansett om det er pålagt (som fedrekvoten) eller selvbestemt?
 


Fru Riskorn skrev:


Kallenavn ikke valgt skrev:

Det høres så enkelt ut for dere som sier at "far kan jo ta ut gradert fedrekvote" Jeg syns nemlig ikke det er greit å sende en 8 mnd baby i barnehagen. Dessuten hadde vi aldri fått inn jenta vår midt i et barnehageår. Og vi har heller ikke mulighet til å ha barna 50 eller 80% i bhg, det er 100% eller ingenting. Vi har fått 3 barn på 3 år, og far måtte bruke opp permisjonen før neste barn kom, ellers forsvant permisjonen. 

Som jeg har sagt før; Den dagen menn kan gå gravide, føde og amme; da kan vi snakke likestilling. Er det så forferdelig at vi er ulike? Det er svært få menn som virkelig ønsker å være hjemme med barna i 3 mnd. Og jeg tror det blir lite kos å være hjemme, fordi en MÅ, ikke fordi en selv ønsker det. Dersom en mann virkelig har lyst å være mer hjemme enn de 6 ukene som var før (Synes det var en ypperlig løsning) Så får han jammen meg være mann nok til å snakke med mor om dette. 

I vår familie og de andre jeg kjenner, er det mor som våkner om natten når barnet gråter, og alle som ammer vet at dette er noe en blir veldi trøtt av. De første månedene jeg har vært tilbake i jobb med de 2 første barna, har jeg gått som i koma, og har ikke vært noen trivelig mamma når jeg kommer sliten hjem fra jobb. 

Menn og kvinner er ulike, både i kropp, tanker og følelser - Det er visse ting en ikke kan likestille!



Her var det mye synsing og lite fakta gitt! Folk med dine menigner er nettopp det som gjør at jeg kjemper med nebb og klør for fedrekvote. Slik at i alle fall neste generasjon skal ha blitt kjent med foreldre av begge kjønn og ikke sitte å generalisere for 50% av befolkningen på grunnlag av to tre menn de har møtt.

Vel, hvilke fakta er det du vil ha? Jeg er en skikkelig pappajente, jeg er mye mer knyttet til han enn mamma, og han er 75 år! Tror du de hadde pappaperm da jeg ble født? Tull å si at barna ikke blir kjent med sine fedre om de ikke har pappaperm i 12 uker. Tror du virkelig at de ukene utgjør forskjellen om barna blir kjent med pappaen sin eller ikke? Det viktige er at han er der gjennom hele livet, og at han er tilstede for barna når han ikke er på jobb.




 
Vel, hvilke fakta er det du vil ha fru Riskorn? Jeg er en skikkelig pappajente, jeg er mye mer knyttet til han enn mamma, og han er 75 år! Tror du de hadde pappaperm da jeg ble født? Tull å si at barna ikke blir kjent med sine fedre om de ikke har pappaperm i 12 uker. Tror du virkelig at de ukene utgjør forskjellen om barna blir kjent med pappaen sin eller ikke? Det viktige er at han er der gjennom hele livet, og at han er tilstede for barna når han ikke er på jobb.
 


Lundal skrev:
Vel, hvilke fakta er det du vil ha fru Riskorn? Jeg er en skikkelig pappajente, jeg er mye mer knyttet til han enn mamma, og han er 75 år! Tror du de hadde pappaperm da jeg ble født? Tull å si at barna ikke blir kjent med sine fedre om de ikke har pappaperm i 12 uker. Tror du virkelig at de ukene utgjør forskjellen om barna blir kjent med pappaen sin eller ikke? Det viktige er at han er der gjennom hele livet, og at han er tilstede for barna når han ikke er på jobb.


Enig. Hvis den av foreldrene som jobber ikke bruker tid på barna sine er det hos han/henne feilen ligger, hans/hennes prioriteringer. Barnet får en like godt forhold til foreldrene selv om de ikke ser en av dem 24 timer i døgnet.
 
ej e i lag me en sjømann so e heime 6 veker i gongen. syns det er rart at eg då ikkje ska kunne få has uker pappaperm, for han verte uansett heime når han er på land. Fedrekvota e fantastisk sida far også vil vere heime ikkje berre mor. Men for dei som jobber slik turnus er det vanskeleg.. Jobber sjølv to veker på og to fri, men trur eg får problemer med å reise fra babyen min so lenge.
 
men så er fedrekvoten lagt opp til at mor også skal ut i jobb samtidig, som at far skal være hjemme. Å forskninger og testgrupper viser at mor faktisk jobber MINDRE når far er hjemme i permisjon. Dvs at mor også er mer hjemme - særlig noen uker ekstra når fars permisjon er forlenget, å da er det BÅDE inntektstap og poenget med å være i pappaperm faller fra, for ofte er det mor som tar hovedansvaret til tross for at far er hjemme, så det blir en jævlig lang ferie for svært mange.  Sier ikke at det altid er sånn men svært ofte.
Så at han hr. stat skal komme å bestemme hvordan man skal ta ut og fordele permisjon og ansvar i hjemme, det er helt bak mål etter min mening. vi lever da i et mer fritt samfunn enn dette ellers, så hvorfor ikke få ta disse avgjørelsene selv. Alle lever ikke et generelt A4 liv. Det er mange årsaker til at man gjerne må søke over en permisjon, det er vel neppe noen her som p.g.a at det desverre ikke lar seg gjøre å ta ut permisjon for far ende med å få dagmamma, gå ulønnet eller sende et barn i en barnehage fra mnd 8, hvis man kan slippe!
 Det burde være en mulighet for mor eventuelt far og lettere kunne søker uker frem og tilbake på hverandre. Ikke at staten skal regulere dette.
 

bakern skrev:
ej e i lag me en sjømann so e heime 6 veker i gongen. syns det er rart at eg då ikkje ska kunne få has uker pappaperm, for han verte uansett heime når han er på land. Fedrekvota e fantastisk sida far også vil vere heime ikkje berre mor. Men for dei som jobber slik turnus er det vanskeleg.. Jobber sjølv to veker på og to fri, men trur eg får problemer med å reise fra babyen min so lenge.



Hvis han overfører pengene han får utbetalt i foreldrepenger til deg, har dere jo på en måte fått overført ukene til deg da hvis du tar ulønnet permisjon de ukene han er hjemme.
 
Back
Topp