Tapte inntekt på fedrekvoten. Synes du familier selv bør få bestemme over hele permisjonspotten?

Jeg er fullstendig enig!
 
Ja, og nei.. Jeg mener at det bør være lettere å få ukene overført til mor dersom man er i en situasjon der det ikke lar seg gjøre at far tar ut fedrekvoten..
Ikke at den står fritt til disposisjon, for da kommer igjen problemet med vanskelige arbeidsgivere osv.. Synes det skal være like mange uker til mor og far og at det skal være lettere å bytte om på disse ukene.. 
 
Jeg synes fedrekvoten er nødvendig. Resten av permisjonen, bortsett fra mine uker, skulle jeg ønske var HELT opp til oss å fordele. Jeg vil gjerne gå tilbake til jobb, Adrian vil gjerne ha permisjonen, men siden jeg "bare" er vikar og ikke har noe fast stilling (jobber på sykehjem, så jeg jobber jo full stilling eller så mye jeg bare vil og orker), er jeg nødt å være hjemme hvis vi skal ha permisjon. Det er litt kjedelig. Men jeg klager ikke, altså! Generelt er jeg veldig opptatt av å spread the word om at hvis permisjonsordningene her i landet ikke passer folk, står de fritt til å velge dem bort i stedet for å klage sin arme nød, da det er valgfritt å benytte seg av dem. Et TILBUD. Men siden du nå spør hva vi synes.. jeg synes det kanskje kunne vært enda bedre tilrettelagt for å dele den potten som i utgangspunktet skal være felles og til fri fordeling :)
 
Nei, jeg synes ikke familier selv skal bestemme.. Jeg er 110% FOR fedrekvoten, statistikker viser helt tydelig at tvungen fedrekvote har ført til at mange flere fedre enn før tar ut pappapermisjon.. Og det er et gode både for pappaen og barnet/a!! Vi har en av verdens mest generøse permisjonsordninger, men som med alle andre ordninger kan man ikke treffe absolutt alle - noen faller alltid mellom stolene - men ordningen er laget for det store flertallet der det er ingenting i veien for at pappaen tar ut permisjon såfremst han vil.. Ordningen er i tillegg veldig fleksibel slik at permisjonen kan taes ut gradert eller utsettes til barnet er litt større.. Det eneste som "mangler" med permisjonsordningen nå er jo at de øker mors del slik at pappaens og mammaens del er lik.. Dette vil dog føre til nye problemer i de tilfeller mor IKKE skal ta ut permisjon (pga f.eks skole eller manglende opptjening av permisjon slik at mor velger å jobbe og la pappaen ta permisjonen) da det må gå enda lengre før pappaen kan få ta ut permisjonen.. I tillegg bør da kanskje engangsstønaden øke litt for å kompansere med økende antall uker ettersom denne stønaden jo skal sørge for mammaens livsopphold i tiden hun MÅ ta permisjon..
 
Jeg synes man skal få bestemme selv. Fedrekvoten droppes her i huset pga at det går for hardt utover økonomien. Så mye for å være hjemme lengst mulig med barnet ja......Takk staten....
 
Greit med litt fedrekvote men det må bli enklere å få den overført når det ikke funker med full pappaperm (feks med hun som var los og jobbet turnus). Syns det kunne vært et par uker som far MÅTTE ta (som ikke kan overføres) også noen uker som kan overføres hvis årsaken er god nok (veldig tap i inntekt, turnus ol).

Sånt tull som har vært nevnt med enda lengre fedrekvote syns jeg ikke noe om - en 7mnd gammel baby får gjerne en god del pupp enda og da blir det et ork å fortsette å amme. Jeg syns pumping var noe herk som jeg kun gjorde hvis jeg virkelig måtte, hadde aldri orket å holde på hver dag for å få nok til flere måltider om dagen
 
Jeg tror ikke samfunne enda er klar for å bestemme selv slik som ting er idag. Ved at en ska bestemme selv enda så tror jeg mange fedre ikke vil kunne bruke kvoten sin pga at mange fortsatt mener at det er mor som ska være hjemme og det da vil bli mer igjen at fedrene ikke bruker noe tid hjemme igjen og tror det da vil bli feil steg tilbake igjen,

Jeg tror at hvis en legger opp til det så behøver en ikke tape så mye. >En kan fordelle permen utover flerre år hvis en vil og da behøver en ikke tape så mye i årene i mellom. Vet om flere som heller har tatt 1 dag i uka over flerre år og da blir ikke tappet så mye som om en tar 12 uker i strek.
Det med at en kan delle permisjonen over flerre år er det mange som ikke vet om,så skjønner ikke hvorfor enkelte ikke bruker seg av den mulighetten
Hvorfor er det ikke framme om de kvinnene som tjenner mer? Er jo mange mødre også som tjener mest men det er det sjelden framme om ? De og tapper jo en del hva med de?
 
permisjonen har økt fra 6 mnd til 10 mnd bare på 15 år og at delen fedrene skal ha av den og har økt skulle bare mangle.... til mer vi får til mer klager vi.
flere burde heller prøve å finne løsninger istedenfor å bare se problemer, er han selvstendig? ta to dager i uken hjemme da eller tre? eller fordel det over tid så ungen går 80% i barnehagen første året.Selv for damer som er selvstendige   er det en selvfølge å iallefall ta tiden rundt fødsel, skulle ikke være noe vanskeligere for menn.


 
jeg synes det er synd dersom fedre ikke er sammen med barna sine av økonomiske grunner. en ting er om man lever under fattigdomsgrensa, men at far dropper å være sammen med barna fordi de går ned i lønn men allikevel har nok å leve for synes jeg ikke er greit. da er det godt at det ikke går ann å overføre fedrekvoten til mor og at familielivet blir prioritert av far framfor lønn. vi er ganske heldige her i landet med lønnet permisjon ift andre land som ikke har noe eller bare 3 mnd, så for mange er det helt naturlig at den økonomiske situasjonen endrer seg når man får barn eller at man må ha oppsparte penger. jeg synes det blir feil å vinkle debatten inn på økonomi når det ikke er snakk om sultegrense, det er trossalt samvær med barna sine man ofrer penger for. synes ikke akkurat en velstående families økonomiproblemer var det beste argumentet mot fedrekvoten....
 


Stjernejenten skrev:
Greit med litt fedrekvote men det må bli enklere å få den overført når det ikke funker med full pappaperm (feks med hun som var los og jobbet turnus). Syns det kunne vært et par uker som far MÅTTE ta (som ikke kan overføres) også noen uker som kan overføres hvis årsaken er god nok (veldig tap i inntekt, turnus ol).

Sånt tull som har vært nevnt med enda lengre fedrekvote syns jeg ikke noe om - en 7mnd gammel baby får gjerne en god del pupp enda og da blir det et ork å fortsette å amme. Jeg syns pumping var noe herk som jeg kun gjorde hvis jeg virkelig måtte, hadde aldri orket å holde på hver dag for å få nok til flere måltider om dagen

Signer denna
 
Å hallo! Man har jo kanskje lån og gjeld å betale på. Dropper man 60 % i inntekt så får man store problemer med å betale alt, selv om man har nok til å holde seg mett betyr ikke at man klarer seg. Noen sitter faktisk ikke så godt i det at man bare kan prioritere rett, men faktisk bare klarer seg gjennom det så best som man kan.
Dere tror jo at norske familier er komplette idioter som ikke kan bestemme det selv. Hvordan hadde DERES familie gjort det om dere fikk bestemme selv? Hadde dere klart å bestemme dette på egen hånd?

Skjønner ikke hvordan noen kan like denne snikdiktaturen.
 


bondekone skrev:
Jeg tror ikke samfunne enda er klar for å bestemme selv slik som ting er idag. Ved at en ska bestemme selv enda så tror jeg mange fedre ikke vil kunne bruke kvoten sin pga at mange fortsatt mener at det er mor som ska være hjemme og det da vil bli mer igjen at fedrene ikke bruker noe tid hjemme igjen og tror det da vil bli feil steg tilbake igjen,

Jeg tror at hvis en legger opp til det så behøver en ikke tape så mye. >En kan fordelle permen utover flerre år hvis en vil og da behøver en ikke tape så mye i årene i mellom. Vet om flere som heller har tatt 1 dag i uka over flerre år og da blir ikke tappet så mye som om en tar 12 uker i strek.
Det med at en kan delle permisjonen over flerre år er det mange som ikke vet om,så skjønner ikke hvorfor enkelte ikke bruker seg av den mulighetten
Hvorfor er det ikke framme om de kvinnene som tjenner mer? Er jo mange mødre også som tjener mest men det er det sjelden framme om ? De og tapper jo en del hva med de?


Det er ikke så ofte jeg "signerer", men det skal jeg jammen gjøre her.
 


*Nothernstar* skrev:
Å hallo! Man har jo kanskje lån og gjeld å betale på. Dropper man 60 % i inntekt så får man store problemer med å betale alt, selv om man har nok til å holde seg mett betyr ikke at man klarer seg. Noen sitter faktisk ikke så godt i det at man bare kan prioritere rett, men faktisk bare klarer seg gjennom det så best som man kan.
Dere tror jo at norske familier er komplette idioter som ikke kan bestemme det selv. Hvordan hadde DERES familie gjort det om dere fikk bestemme selv? Hadde dere klart å bestemme dette på egen hånd?

Skjønner ikke hvordan noen kan like denne snikdiktaturen.


Du ønsker jo åpenbart ikke å se annet enn problemene ved fedrekvoten, men hva med mulighetene? Som flere nevner, ikke bare her, men i alle diskusjoner om temaet, så er det fullt mulig å spre fars del av kvota utover. Han har TRE ÅR på å ta ut permisjonen sin! Han kan ta ei uke her og ei der, eller en dag i uka i litt over et år. Ikke fortell meg at dette skaper så mye problemer at folk ikke får betalt lånene sine.
 

Det skulle vært lettere å få overført fedrekvoten til mor om situasjonen tilsier at det blir vanskelig å være hjemme pga økonomi eller annet. 

Min mann jobber på fiskebåt, og kan ikke ta seg fri når han skal være ombord, så han tar da permisjonen sin når han alikevell er hjemme på fri (avspasering).... Da synst jeg heller at jeg kunne fått hans uker. Min mann ser tross alt sine barn mer i løpet av ett år, enn de fedrene som jobber i land. (noen år reiser han kanskje 4-5 mnd til sammen på ett år). 

 


Lois Lane skrev:

Det skulle vært lettere å få overført fedrekvoten til mor om situasjonen tilsier at det blir vanskelig å være hjemme pga økonomi eller annet. 

 

Min mann jobber på fiskebåt, og kan ikke ta seg fri når han skal være ombord, så han tar da permisjonen sin når han alikevell er hjemme på fri (avspasering).... Da synst jeg heller at jeg kunne fått hans uker. Min mann ser tross alt sine barn mer i løpet av ett år, enn de fedrene som jobber i land. (noen år reiser han kanskje 4-5 mnd til sammen på ett år). 



Hva med mødre som jobber på fiskebåt, regner med de klarer å ta seg "fri!" til å føde å være i permisjon....??
 
Mannen her har amerikansk arbeidsgiver, og der aner de ikke hva pappaperm er. Så mannen tok ut full pappaperm med unge nr 1, men siden han er eneste ansatt i norge så måtte han spre det utover hele våren, sommern og høsten. Jobba da tre dager i uka, og fri to dager.
Neste høst kan/vil han ikke ta ut pappapermen pga arbeidsgiver ikke ser på det med blide øyne, og det er lett å bytte ut mannen.
Greit nok at mannen har krav på pappaperm, men det er greit å ha en jobb som gir god inntekt også..

Jeg synes det hadde vært fint å få overført pappapermen til meg, men slik som reglene er så må jeg heller ta ulønnet permisjon :-/
 


*Nothernstar* skrev:
Å hallo! Man har jo kanskje lån og gjeld å betale på. Dropper man 60 % i inntekt så får man store problemer med å betale alt, selv om man har nok til å holde seg mett betyr ikke at man klarer seg. Noen sitter faktisk ikke så godt i det at man bare kan prioritere rett, men faktisk bare klarer seg gjennom det så best som man kan.
Dere tror jo at norske familier er komplette idioter som ikke kan bestemme det selv. Hvordan hadde DERES familie gjort det om dere fikk bestemme selv? Hadde dere klart å bestemme dette på egen hånd?

Skjønner ikke hvordan noen kan like denne snikdiktaturen.



Hvor mye tjener far når man mister 60% av inntekten ved å ta ut permisjonen?
 
Jeg har vært litt mot fedrekvoten, men etter utalige diskusjoner her inne har jeg faktisk skiftet litt mening....

Jeg ser fordelene med fedrekvoten, jeg er hvorfor vi trenger den.
Det er ikke lett for men som ønsker å være hjemme og ta ut permisjon med mindre vi har det sånn som vi har det nå...

Det jeg ønsker er at det kansje skal være litt lettere og overføre ukene til mor i de sitvasjonene far faktisk ikke har muligheten til å ta ut fedrekvoten i det hele tatt, fotballspillere, de som jobber offshore osv.
 
Back
Topp