Tannlege og graviditet?! Auaaaa-Forbaska tannpine-

closetta

Flørter med forumet
Hva kan tannlegen gjøre når man er gravid??
Kan man ta røntgen og borre? Evnt rotfylle??

Tror selv jeg har 3 hull og minst ett av de er en rotfylling :( :(

 
Jeg var hos tannlegen når jeg nettopp hadde funnet utav svangerkskapet. Tok røntgen, tannlegen sa en fikk mindre stråling av et røntgen bilde enn en flytur.
 
Ok! Men det hørtes jo bra ut :)
Jeg hadde aldri behov for tannlege sist svangerskap så nå ble jeg litt redd for at jeg måtte gå med tannpine i mange mnd`er...

Men lurer fremdeles på dette med borring og ent rotfylling :S
Jeg har prøvd å søke på nett men finner lite svar...
 
Jeg måtte rotfylle, og det var ikke noe problem. Var 16 uker på vei, når jeg begynte på rotfyllinga (om jeg ikke husker feil). Bare gi beskjed om at du er gravid, så får du blyforkle over magen.

Et annet tips som KAN hjelpe på tannpine er nellik. Enten hele nellik å tygge på, eller nellik pulver i vann og skylle munnen med. Det hjalp faktisk litt for meg (hadde betennelse i rota på den tanna jeg måtte rotfylle, så hadde GANSKE vondt), men vet mange som har veldig god effekt av det.
 
Du må bare informere om graviditeten så kutter de bare ut den ene bedøvelsen som kan være skadelig for fosteret;) jeg har også endel å gjøre i munn og kommer ikke til å vente til etter fødsel:)
 
Jeg skal tilbake til tannlegen om 1 mnd og borre 6 hull...Tannpleieren mente det var helt ufarlig, men hørte ingenting om at bedøvelsen kunne være farlig...?
 


mamma09og10 skrev:
Jeg skal tilbake til tannlegen om 1 mnd og borre 6 hull...Tannpleieren mente det var helt ufarlig, men hørte ingenting om at bedøvelsen kunne være farlig...?


Jeg sa også i fra til tannlegen før han satt bedøvelse på meg, han svarte bare at det var bra jeg sa i fra, men at det ikke hadde noen betydning. Kan hende det er flere typer bedøvelse, kanskje 1 av dem ikke er så bra for fostre?
 
ÅÅÅHH :) :) Tusen takk for svar!! Kjente jeg ble veldig letta nå ( ikke lommeboka) :P
Da må jeg få bestilt time snarest!

Og tipset om Nellik... Hvor får jeg kjøpt det?
 
var hos tannlegen for noen uker siden. Tok ikke røntgen, det fikk jeg ikke lov til for han. Og han bare pussa og fjerna tannstein...
 
Å? :(

Har de forskjellig praksis på dette tro??
Hva gjør man da når man har vondt og ikke kan ta røntgen? Tannlegen kan jo ikke borre i ``Blinde``....
 
De har det hvertfall på butikken... I krydder avdelingen. Kanskje moren din har det? Mødre har alltid mye rart krydder liggende...
 
Ang røntgen så fikk jeg beskjed om at de ikke tar det i første trimester, men siden jeg var 16 uker, så var det ikke noe problem..
 
JEg har trekt visdommstann (forrige svangerskap), og borra 4 hull i  dette svangerskapet. Fikk bedøvelse, men tok ikke røngten. Grunnen til at jeg visste om hullene er fordi jeg skulle ha vært hos tannlegen et helt år siden ;P  (TANNLEGESKREKK)
 
Huff a meg..! Hørtes ikke godt ut:( Ville bare ønske deg masse god :)
 
Takk :) :)

Dette var dårlig timet og akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke sjekket tenner før graviditet.. Men det er ikke alt man tenker på!
Får vel bare krype til korset og be om time:(
 


closetta skrev:
Takk :) :)

Dette var dårlig timet og akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke sjekket tenner før graviditet.. Men det er ikke alt man tenker på!
Får vel bare krype til korset og be om time:(

Det er faktisk veldig vanlig å få problemer med tenna når man er gravid. Hadde ingen plager på LAAAAAAAAAANG tid, men så fort jeg ble gravid så var det selvfølgelig noe.
 
Hei, man skal helst ikke ta røntgen bilder. Ofte man sier til pas. venter med det. Jobber som tannhlesesekretær.
 
jeg var til tannlegen i forrige uke, fortalte til tannlegen at jeg var gravid og da fikk jeg beskyttlses vest under røntgen.
 Hadde 1 hull :-( og ble anbefalt å vente til de første 3 mnd var over før jeg gjorde noe med hullet pga løsemidlene som er i fyllingen!! så frister ikke å gjøre noe med d under graviditeten..
 
Hei får hoppas du e kvar hær.
Lurar på Hur de gikk me deg hos tandlegen den gang du skullle borra evt rotfylla? Nå er eg selv i samma stol som deg . E redd att eg ikkje får sova.
 
Dytter!
Trenger selv svar. Noen andre som vet?
 
Back
Topp