tanker om å bli tobarnsmor...

mammatilenliten

Flørter med forumet
Flere som blir to barnsmor eller er tobarnsmor? Kjenner jeg er litt bekymret får hvordan overgangen fra 1 barn til 2 barn kommer til å bli. Har en gutt som akkurat er fyllt to år. Han er får tiden veldig avhengig av mamma. Om natten kommer han inn i vår seng og han våkner flere ganger om natten. Jeg har hatt ett tøft svangerskap så jeg har ikke hatt overskudd til å venne han av med å komme inn til oss. Også har jeg tatt en del lette løsninger så jeg ikke skal bli utslitt.Jeg forstår jo nå at det er best å venne han av med det før neste mann kommer. Men da blir det noen søvløse netter, og jeg får ikke hjelp av mannen om natten. Barnehagen er stengt så da får jeg ikke hentet inn den tapte søvnen. Jeg kommer nok til å samsove med baby, og det går ikke med baby og 2 åring i samme seng. Lurer også på om dere har noen gode tips får å unngå søskensjalusi. Jeg har selv mange søsken med ett tett bånd så er veldig gla får at jeg kan gi mine barn søsken. Vi bruker også kjempe lang tid på å legge om kveldene 1/2 time -1 1/2. Det er heller ikke veldig praktisk med tanke på baby som kommer og at jeg kommer til å være mye alene med de. Jeg tror kansje han bør slutte med dagluren så får vi se om han sovner raskere på kveldene. Ble litt rotete innlegg dette. Men håper noen har gode tips å komme med :)
 
Flere som blir to barnsmor eller er tobarnsmor? Kjenner jeg er litt bekymret får hvordan overgangen fra 1 barn til 2 barn kommer til å bli. Har en gutt som akkurat er fyllt to år. Han er får tiden veldig avhengig av mamma. Om natten kommer han inn i vår seng og han våkner flere ganger om natten. Jeg har hatt ett tøft svangerskap så jeg har ikke hatt overskudd til å venne han av med å komme inn til oss. Også har jeg tatt en del lette løsninger så jeg ikke skal bli utslitt.Jeg forstår jo nå at det er best å venne han av med det før neste mann kommer. Men da blir det noen søvløse netter, og jeg får ikke hjelp av mannen om natten. Barnehagen er stengt så da får jeg ikke hentet inn den tapte søvnen. Jeg kommer nok til å samsove med baby, og det går ikke med baby og 2 åring i samme seng. Lurer også på om dere har noen gode tips får å unngå søskensjalusi. Jeg har selv mange søsken med ett tett bånd så er veldig gla får at jeg kan gi mine barn søsken. Vi bruker også kjempe lang tid på å legge om kveldene 1/2 time -1 1/2. Det er heller ikke veldig praktisk med tanke på baby som kommer og at jeg kommer til å være mye alene med de. Jeg tror kansje han bør slutte med dagluren så får vi se om han sovner raskere på kveldene. Ble litt rotete innlegg dette. Men håper noen har gode tips å komme med :)
Jeg var veldig dårlig når vi ventet nr 2, så endte med at vi samsov de første 2 mnd. Jeg og barna altså, mens pappaen sov på barnerommet. Det gikk faktisk veldig greit, vi inkluderte eldste i alt. Forberedelser, bleieskift osv. Jeg vil ikke anbefale for mange forandringer midt opp i det hele da det kan føre til at eldste føler seg utrygg. Som jeg har skrevet i en annen tråd fikk eldste en "goodie bag" da hun besøkte oss på sykehuset med aktivitetsbok, farger, pysj osv. Også passet vi på at vi fremdeles hadde litt egentid med eldste. Vi har aldri opplevd sjalusi. Det er 2 år og 2 mnd mellom de, og det blir 2 år og 7 mnd mellom nr 2 og 3 som kommer nå.

De har begge vært med på å sortere og finne frem klær og de syns det er veldig stas. De har vært med til butikken for å velge ut en kosebamse til babyen og føler seg veldig inkludert. Ikke stress, ta ting som det kommer og gjør det som passer dere. :)
 
Jeg venter også nr2 og er ganske spent på hvordan det vil bli. Her er kommende storebror 3 år og 4 mnd ved termin, og skjønner veldig mye mer enn for ett år siden. Han kommer inn til oss stort sett hver natt, i 3-4-tida en gang. Sover bare rolig videre så det går greit. Vi skal ha babyen i bedside crib på min side. Mulig pappan flytter på gjesterommet de første ukene, det gjorde han sist. Tror det er plass til oss alle forsåvidt, babyen vil jo ikke oppta noen ekstra plass. Håper kanskje at eldste vil synes det er litt mas med amming og skift og våken baby på natta, og dermed velge å bli i sin egen seng oftere. Men vi vil ikke ta noen kamp på det - vurderer heller større familieseng på sikt :)
 
Jeg blir tobarnsmor nå, og datteren min er snart 7 år. Hun er vel litt forberedt på hva som skal skje, og har vært en utrolig god jente under svangerskapet. Jeg har vært mye syk, og før hun fikk vite at jeg var gravid ble hun ofte redd for hun trodde noe var galt. Men etter hun fikk vite at hun skulle bli storesøster så gjorde det ingenting om jeg tok en lur på sofaen før middag, for da satt hun å tegna. Vi har også snakket litt med henne om dette at i begynnelsen så vil babyen gråte mye og kanskje spesielt jeg ikke er tilgjengelig hele tiden. Men hun er såpass selvstendig at det tror jeg går fint. Hun skal også få være med på bleieskift, trilleturer og hun gleder seg veeldig til trilleturer og til at hun kan kose med sitt eget søsken :Heartred Jeg og samboeren har også blitt enige om at vi må få til å ha egentid med henne. At en av oss tar henne med på kino eller bare går en tur sammen med henne. Jeg tror ikke det blir noe sjalusi egentlig, for hun er veldig innstilt på hvordan det blir.
 
Blir tobarnsmor og her blir det 17 måneder mellom søsteren og lillebroren. Synes det er vanskelig å forberede seg på å bli mor til to, jeg tror vi bare må ta det litt som det kommer. Gjør klart alt til ankomsten sånn at det kun blir "relasjoner" vi trenger å tenke på etter fødsel og ikke noen praktiske ting. Søsteren er jo veldig liten og jeg tror ikke hun kommer til å skjønne så mye av det hele. Derfor tar vi en dag av gangen. En dag vil det føles for henne som om lillebroren alltid har vært der. Det er en litt trist tanke, hun vil ikke huske noe fra tiden med kun mamma og pappa liksom. Hehe. Men det blir stor stas med to barn og vi gleder oss masse! Er veldig spent på hvordan lillebroren blir. Jenta vår har sovet hele natten siden ca. 5 måneder og er alltid blid og fornøyd så vi er godt vant nå. ;) Får nyte det siste ukene!
 
Jeg blir 3barnsmor jeg da, men blir litt annerledes denne gangen likevel. Eldstemann var 4,5 da lillebror kom til verden, vi forberedte han godt og han skjønte jo så mye. Denne gangen blir det litt annerledes. Lillebror er nesten to når lillemor kommer til verden, men han har hele tiden vært litt sen av seg og akkurat lært seg å gå blant annet. Han er i tillegg skikkelig mammadalt og av typen som trenger mye tid og bekreftelse, og er jo ikke så enkelt å forberede dem på hva som kommer når de er så små, så jeg er veldig spent på hvordan dette blir..... Både i forhold til han og om jeg i det hele tatt klarer å skvise ut nok tid og energi til at jeg har litt å bruke på storebroren også når de små (som jo krever mer) har fått sitt....

Men tenkter vi bare må være litt obs på hvordan vi prioriterer, alle må få litt og så må det jo bare gå på et vis... ;) Vi er forberedt på at det blir veldig slitsomt i en periode, men det blir nok mye stas også, så man får prøve å hefte seg ved de gode stundene. :)
 
Godt å lese at jeg ikke er alene om å ha mange tanker surrende om det å bli tobarnsmor. Er så fint å ha et forum å spørre på og kan dele erfaringer :)
Jeg tror jo det vil gå fint. Men grurer meg til lite søvn, fungere veldig dårlig uten søvn. Må nok bruke den første tiden til å fokusere på barna og heller senke krava til å holde hjemmet ryddig og rent. Og hvile når jeg kan istedefor å flyge mellom klesvask, støvsuging og husvask.
Jeg er veldig heldig som skal ha mannen hjemme i hele fem uker etter fødsel. Ble mye roligere når han sa at han ville spare ferien til den lille kommer ❤ det vil jo gjøre overgangen fra 1 til 2 barn lettere tror jeg.
 
Jeg blir 3 barnsmor:eek: jentene våre blir 6 år til høsten og er skolebarn nå 22 August. Kjenner jeg stresser litt med tanken på hvordan jeg skal gi lillebror alt han trenger samtidig være der for jentene! Jentene våre kan være veldig selvstendige om de gidder, og håper de takler overgangen fra å være en smule bortskjemt til å måtte gjøre mer selv! De forstår at bebi vil kreve en del og de gleder seg villt til han kommer!
 
Her er jentene 4,8 og 10 når babyen kommer. Vi har aldri opplevd sjalusi tidligere selv om de er mammadalter hele gjengen. Har passet på å inkludere de i alt helt fra dag 1 og fokusert på hvor heldig babyen er som har de. De har fått storesøstergave når de har vært på besøk på sykehuset. Jeg har gitt beskjed til besøkende om å fokusere på storesøster før babyen og at om de ønsker å gi noe til babyen må de gi noe til storesøsken også.
 
Jeg blir og tobarnsmor og kjenner også på følelsen skrekkblandet fryd! Har en som vart 2 i mai, han er i en trassperiode og krever mye. Er redd for søskensjalusi, og er veldig spent på hvordan både han og vi vil takle den nye overgangen!
 
Back
Topp