Ta med 1,5 åring på kveldsbesøk?

G

Gjest

Guest
Må bare spørre: Svigers er skuffa fordi vi ikke kommer i kveldsselskap (bursdag) dit med vår 16 mnd gamle datter klokka 18.00 på en hverdag. De bor ca 50 min kjøring fra der vi bor. Mini legger seg klokka 19.00 hver dag, kveldsrutinen begynner ca 18.00. Er jeg rigid som tenker at det er uaktuelt å dra meg en 1,5 åring i ett voksenselskap for å prøve å legge henne der, vekke henne for å ta henne i bilen hjem om kvelden, og så å vekke henne enda en gang når vi til slutt er hjemme (hvis hun sovner i bilen)? De mener det er helt normalt å ta med unger på slikt, for det gjorde alltid de. Har de rett?

Jeg ønsker virkelig ikke å ødelegge rytmen til Mini, og ser for meg at det blir vanskelig å få henne til å sovne der etter nettopp å ha blitt introdusert for en skokk slektninger. I tillegg sover hun svært lett, så om hun sovner våkner hun garantert både på hjemturen og ved ankomst hjemme sent på kvelden. Påfølgende dag er full guff med barnehage etc. Er jeg rigid og lite fleksibel, eller helt normal?
 
Må bare spørre: Svigers er skuffa fordi vi ikke kommer i kveldsselskap (bursdag) dit med vår 16 mnd gamle datter klokka 18.00 på en hverdag. De bor ca 50 min kjøring fra der vi bor. Mini legger seg klokka 19.00 hver dag, kveldsrutinen begynner ca 18.00. Er jeg rigid som tenker at det er uaktuelt å dra meg en 1,5 åring i ett voksenselskap for å prøve å legge henne der, vekke henne for å ta henne i bilen hjem om kvelden, og så å vekke henne enda en gang når vi til slutt er hjemme (hvis hun sovner i bilen)? De mener det er helt normalt å ta med unger på slikt, for det gjorde alltid de. Har de rett?

Jeg ønsker virkelig ikke å ødelegge rytmen til Mini, og ser for meg at det blir vanskelig å få henne til å sovne der etter nettopp å ha blitt introdusert for en skokk slektninger. I tillegg sover hun svært lett, så om hun sovner våkner hun garantert både på hjemturen og ved ankomst hjemme sent på kvelden. Påfølgende dag er full guff med barnehage etc. Er jeg rigid og lite fleksibel, eller helt normal?

Nei, de har absolutt ikke rett! Du gjør det beste for barnet ditt ved å bli hjemme og opprettholde rutinen hennes, og hvis de ikke respekterer det, kan de ta seg en bolle.
Verden har gått fremover siden de hadde barn..
Bare si pent og rolig at det ikke er aktuelt, men at dere gjerne kommer på besøk til tider som passer babyen. :)
 
Har hatt akkurat samme problem stilling med mine svigers og foreldre.
Jeg sa i fra att det kom jeg ikke til og gjøre da jeg hadde mine meninger om det og det fikk dem bare respektere.. i starten synes dem bare jeg var vanskelig , men jeg var klar på att hverdagsrutinene var viktigere enn ett selskap.
Og da fikk en av oss dra om vi så måtte komme. Eller vi kunne overnatte om det var muligheter for.
Husk det er deres hverdag å om du føler det er feil og gjøre så føler du det.
 
For noen funker det kanskje, men du kjenner ungen din og hvis du tror det bare blir rot i rutiner, så har du sikkert mer rett enn slektninger. :) Vi tar ikke med så små unger ut på besøk så sent, spesielt ikke så langt unna, men heldigvis er vi ikke blitt spurt heller.
 
Unger er så forskjellige, det må du bare avgjøre uten at svigers skal få bestemme. Jeg ville bare dratt dit tidligere, og heller dratt hjem tidligere. Når gutten min var liten var han veldig fleksibel, og når vi skulle kjøre hjem så stelte jeg han for kvelden og kledde på han pysjen før jeg satte han i bilstolen. Ham sov alltid gjennom hele forflytningen, og ble heller ikke grinete dagen derpå.
Jeg syns jo den alderen sammenlignet med eldre barn var så lettvint, kunne ta han med på alt så sovnet han da vi dro hjem :)
 
Du bestemmer jo selv og vet hva som er best for barnet ditt. Men hadde det vært meg hadde jeg reist, prøvd å komme litt tidligere og reist hjem ikke så altfor sent :)
 
Nei, du er ikke vanskelig. Ønsker de at dere kommer alle tre, så får de legge det til et mer barnevennlig tidspunkt. :)
Unger er forskjellige. Eldste mi var lett å ha med å gjøre mtp søvn osv, mens yngstemann er helt motsatt. Kommer det besøk her en time før leggetid så er han så oppspilt at leggetiden tar gjerne en time lenger. Å ta ham med ut er ikke i tankene i det hele tatt.
Kan ikke bare en av dere dra? Evt reise inn tidligere som foreslått over?
 
Svigerinnen min tok med seg sin datter på sene besøk titt og ofte. Datteren blir 6 år til våren og sover enda ikke en hel natt i slengen. Snodig det der :p
 
Leggetid er leggetid, med unntak av jul/nyttår ;) iallefall her i hus! Så det er helt og holdent opp til deg :)
 
Barn er forskjellige. Vi kunne dra på sånt med min datter. Hu fikk vi aldri lagt før kl 23 uansett før hu ble 3 år. Men vår sønn begynner leggerutinen kl 19 og hvis ikke det skjer så klikker han. Her hadde og har folk litt problemer med å skjønne at de er forskjellige.
 
Jeg hadde ikke gjort det. Og vi har også fått mange kommentarer på det, og hører fra generasjonen over oss at "vi gjorde det med våre unger" og "mine unger la seg aaaaldri før 20". Javel - kunne ikke brydd meg mindre. Vi har lagt jenta 18.30 siden hun var 6 uker gammel, og hatt stor suksess med det. Og det gjelder uansett om vi er hjemme, på ferie eller på besøk hos andre.
 
Jeg drar ikke mine med ut så sent, svigers pleier å samles hos svigerinnen min lørdagene i spise pizza, men de begynner gjerne ikke på maten før kl 21, så vi dra alltid hjem før det, for å legge ungene.

Mine barn trenger å holde på rutinene selvom det er helg, er kun til jul og nyttår de er lenger våken, eller andre spesielle anledninger, men da bruker de tid på å komme inn i rytmen igjen.

Mine foreldre hadde min bror med på fest og lot han sove i vogn (de har edru) , men da de prøvde det samme med meg, så gikk det ikke, jeg måtte ha ro og være på en kjent plass for å sove, og slik er mine unger også:)
 
Svigerinnen min tok med seg sin datter på sene besøk titt og ofte. Datteren blir 6 år til våren og sover enda ikke en hel natt i slengen. Snodig det der :p

Det har vi også gjort med våre på 4 og 6, og begge sovner hvor som helst, igjennom hva som helst :) De sover hjemme også hele netter, og ikke står de opp spesielt tidlig eller.
Så barn er forskjellige ;) Ungen du snakker om kunne like greit ikke ha sovet en hel natt i slengen uansett hva.
 
Det har vi også gjort med våre på 4 og 6, og begge sovner hvor som helst, igjennom hva som helst :) De sover hjemme også hele netter, og ikke står de opp spesielt tidlig eller.
Så barn er forskjellige ;) Ungen du snakker om kunne like greit ikke ha sovet en hel natt i slengen uansett hva.

Nåja, å ha så ustabile leggetider som den ungen der hadde skal godt gjøres. Og de burde ha prøvd å gjøre noe med problemet istedenfor å bare fortsette slik de gjorde. Dere merket jo at det gikk bra for deres barn, men jeg vil tro dere hadde gjort noe med rutinene om ingen i huset fikk sove. Men ungen jeg nente ble noen år gammel før de tok tak i problemet, og da var vanene inngrodd. Ikke bare på soving, men også på at pappa ikke fikk legge (mamma kom og tok over og ga etter) og generell oppførsel. Men det er deres problem, jeg har ikke lagt meg bort i det. De tenker nok sitt om ting vi gjør også :)
 
Vi dro i bursdag som begynte 18.00 forrige uke og det endte med en illsint treåring da vi kom hjem. Det ble sent og han legger seg 19. Han hadde bikket over for å si det mildt. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å dra, men vi liker bursdager:D
 
Nei syns du gjør rett .
Du kænner ungen din Bæst.
Me var på besøk i søndags og de angrer me dypt både mannen og eg. Aldrig mer å vara Utanfør huset nær leggetiden er. De hela sluta med att gutten på 10 Mnd græt å græt hela vægen hem. 15 min kjøring heldigvis å ikke mer. Gutten på 5 klagde på att han var så trøtt att han måtte spy og jenta på snart 3 som somna i bilen og nær me kom hjem våkna hon og var så ill sint och allt vara gale. Så me ska vara flink och vara hjemma nær leggetiden e dær .
 
Gjør det som føles rett. Si at dere eventuelt kan komme tidligere på ettermiddagen, men at dere må hjem tidlig.
Eller så må dere være hjemme og følge rutinene dere har.
Her har jeg en 7-åring som er veldig sensitiv på rutiner. Så for vår del er det uaktuelt å dra noen plasser veldig sent. Her begynner vi på kveldsrutinene kl 19.00 og han er i seng kl 19.30 ca.
Tok noen år før min familie skjønte det, så nå er de litt mer barnevennlig på middager og sånt. Før var det "Middag kl 17.00 som ble nærmere kl 20.00 før den var ferdig" Nå er det middag kl 17.00 som avtalt.
Min sønn har aldri vært et sånt barn som sover lengre neste dag hvis han er oppe sent på kvelden. Da har han stått opp alt mellom kl 04.30 og 06.00 og endt opp med å få alt for lite søvn også har hele neste dag vært ødelagt pga en irritabel unge som er trøtt.
På nyttårsaften fikk han for første gang være oppe til langt på natt, og det gikk greit både den kvelden og neste dag. Men ellers holder vi på rutinene, selv i sommerferier. Vår sønn ligger og sover mens andre barn som gjerne er yngre enn han går rundt på campingplassen og hylskriker for de er så trøtte, men foreldrene drar de med seg hit og dit.
 
Barn er så forskjellige atte. Det må man nesten føle på selv.

Vi hadde aldri noe problem med eldste. Hun sovna hvor som helst og null stress å flytte hu videre i bil og i seng. Hu sov gjennom alt.

Minste derimot kunne vi ikke gjort slik med. Så da holdt vi oss hjemme, om det ikke var noe super spesielt. Greit med rutiner på hu minste. :)
 
Når frøkena var lita og de? t var sånne situasjoner så belaga vi oss på sove over. Så da ble frøkena lagt til riktig tid. Hos besteforeldrene kunne hun sove over alene når hun var blitt så stor. Men unger og foreldre er forskjellige.
 
Last edited:
Her har det variert. Når han var baby-ingen problem, litt større så klussa det til hele kvelden og nå 3 år så funker det greit, iallefall til halv ni på kvelden. Man må prøve seg litt frem, og går det ikke, nei så går det ikke. Barnas behov kommer før voksenes ønsker.
 
Back
Topp