Ta celleprøve?

Tar hvert 2. år. Skjønner ikke at noen tar så lett på det at de velger å droppe det..
 
Tok det først når jeg var 22. Skal ta igjen neste gang jeg er hos lege (er nå 25). Mange i familien min som har hatt kreft, så jeg sjekker meg.
 
Ja; gjort det to ganger. Det tar kanskje 15-20 minutter og kan redde livet mitt - selvsagt! Barnet mitt fortjener å ha en levende mamma i oppveksten, så jeg vil jo gjøre det jeg kan! Gang nr to ble for sen pga graviditet (var heldigvis fin prøve) men sikter på annethvert år fremover. Vondt gjør det heller ikke. Pleier å gå til medicus, da får man ultralyd og fullsjekk i tillegg
 
Du har tid. Du vil nemlig gjerne ha tid til å se dine barn vokse opp. gifte seg og gi deg barnebarn. Da tar du deg tid til dette. Så unngår du å bli en av dem som oppdager for sent at du slett ikke har tid til alt du hadde tenkt i livet.

Jeg vurderer egentlig om jeg burde gå oftere enn hvert tredje år som er det legen sier jeg skal , for jeg synes det er lenge...men prøvene mine har alltid vært fine da. en gang ble det over 3 år pga et svangerskap men ellers har jeg fått tatt dem som de skal.

Jeg vet, jeg vet. Trengte et spark i ræva. Skal bestille time!
 
ja tok hvert år en stund , så annet hvert år til o år
nå må jeg ta ny neste år igjen
 
Har time hos privat gyn på mandag:) Når fastlegen ikke gidder å gjøre jobben sin, så får jeg betale masse for det i stedet for da:hilarious:
 
Mhm det er veldig viktig for meg å følge opp. Har hatt alvorlige celleforandringer som måtte fjernes i sommer
 
Har til tider tatt oftere enn nødvendig. For to år siden fikk en venninne påvist livmorhalskreft, og jeg tok da en celleprøve for sikkerhets skyld, selv om det ikke var så lenge siden sist jeg tok. Fikk da påvist celleforandringer SIN2, og måtte inn til biopsi. Der ble det påvist celleforandringer SIN3, og jeg måtte koniseres. De er fremdeles ikke sikre på at de fikk tatt alt (ikke rene sårkanter), men siste celleprøve i sommer var fin, og HPV-testen var negativ. Håper på fine celleprøver igjen i januar.
 
Jeg vegret meg lenge fordi alle sa det var vondt. Bestilte meg aldri time, men hadde tul da jeg var 29 og da spurte gyn når jeg hadde tatt sist og siden jeg aldri hadde tatt tok hun. Jeg fant ut at jeg såvidt kjenner det, så nå gjør jeg det så ofte som anbefalt.
 
Aldri tatt. Men holder på å ta HPV vaksinen så har en dose igjen og tenkte å ta etter den iallefall
 
Nei! Jeg utsetter og utsetter, blir fysisk dårlig bare jeg tenker på å ta den.. [emoji17]
Det er vanligvis ikke en spesielt vond undersøkelse, og jeg lover deg at kreft som oppdages for sent er innmari mye mer ekkelt...

Og tanken på... Alvorlig talt. Ville du tillatt din datter å ikke sjekke seg? Når du vet det kan redde livet hennes?

Edit: endret. Det er vanligvis ikke en veldig vondt undersøke. Og det er veldig, veldig viktig. For det kan redde livet ditt.
 
Last edited:
Det er ikke en spesielt vond undersøkelse, og jeg lover deg at kreft som oppdages for sent er innmari mye mer ekkelt...

Og tanken på... Alvorlig talt. Ville du tillatt din datter å ikke sjekke seg? Når du vet det kan redde livet hennes?
Det kan være grunner til at man blir fysisk dårlig av tanken da, er sånn seøv jeg og det kommer av en grunn
 
Det er ikke en spesielt vond undersøkelse, og jeg lover deg at kreft som oppdages for sent er innmari mye mer ekkelt...

Og tanken på... Alvorlig talt. Ville du tillatt din datter å ikke sjekke seg? Når du vet det kan redde livet hennes?

For meg var den sinnsykt smertefull så det tror jeg er veldig fra person til person.
 
For meg var den sinnsykt smertefull så det tror jeg er veldig fra person til person.
Det variere både mellom kvinner, hvor i syklus og hvem som tar den. Men "sinnsykt smertefull", da har du vært ekstremt uheldig, mildt sagt. Det vanlige spenner mellom "kjenner ikke" og "ubehagelig, litt vondt" for de fleste. Og å få kreft, måtte kronisere, opererer, i verste fall ta ut hele livmora medfører langt mer problemer og ubehag, det er i alle fall sikkert.
 
Det kan være grunner til at man blir fysisk dårlig av tanken da, er sånn seøv jeg og det kommer av en grunn
Ja. Det er jo mange grunner til det. Jeg prøver bare å poengtere at det trolig et større grunn til å bli fysisk dårlig av kreft.
 
Det variere både mellom kvinner, hvor i syklus og hvem som tar den. Men "sinnsykt smertefull", da har du vært ekstremt uheldig, mildt sagt. Det vanlige spenner mellom "kjenner ikke" og "ubehagelig, litt vondt" for de fleste. Og å få kreft, måtte kronisere, opererer, i verste fall ta ut hele livmora medfører langt mer problemer og ubehag, det er i alle fall sikkert.

Jojo men poenget er at man ikke bør gå ut med info om at det ikke er smertefult når det for mange faktisk kan være det, er ikke uvanlig å kjenne det godt, vet om mange som gruer seg fordi de syns det er vondt. Sier ikke kreft er problemfritt av den grunn. Bare blir for meg et tullete argument for å
Få folk til å ta den, man kan vel heller fokusere på viktigheten rundt det framfor hvor på smerteskalaen det ligger.
 
Back
Topp