Ta celleprøve?

Så flinke folk er!

Jeg har fått total angst mot at noen skal borti meg etter fødselen, men vet at jeg burde ha gjort det.
 
Er dere flinke til å ta celleprøver?

Jeg klarer ikke tanken en gang på det :p

Jeg gjør det en gang i året. Jeg har store problemer med undersøkelser av det slaget (vi snakker PTSD), men kreft er verre... ;)
 
Så flinke folk er!

Jeg har fått total angst mot at noen skal borti meg etter fødselen, men vet at jeg burde ha gjort det.

Det er nok noe du burde ha snakket med noen om egentlig. Høres slitsomt ut :(
Og ja, du bør det. Får du kreft blir det veldig mye mer omfattende behandlig enn å bare ta en celleprøve. Det er det jeg tenker på; at da får jeg ikke slippe unna med en prosedyre gjort på 5 min. Da blir det lege etter lege, mulige operasjoner, cellegift, hårtap, kvalme, bivirkninger, senvirkninger etc.
 
Så flinke folk er!

Jeg har fått total angst mot at noen skal borti meg etter fødselen, men vet at jeg burde ha gjort det.
Jeg gikk lenge og bare ignorerte brevene fra kreftregisteret eller hvor de kommer fra.

Turte ikke ta prøven.

Men så fikk en mor i bhg livmorhalskreft i ung alder, hun var noen og 20 år da. Det skremte meg litt, så da tok jeg. Men jeg var godt over 30 før jeg tok...

Jeg har tatt en gang, før jeg satte inn spiralen for 3 år siden. Tror jeg. Egentlig litt rart hvis jeg da ikke fikk brev i sommer... Hmm.. Kanskje det bare er 2 år siden. Da var jeg isåfall 35 før jeg tok den første gang.

Men det er ikke noe å grue seg til, det gikk veldig fint.

Mye bedre å bare hoppe i det.

(og jeg skjønner at du ikke vil etter en fødsel, men jeg var gjennom en nesten totalruptur, masse sjekker pga ting som ikke gror etter fødsel, og en påfølgende operasjon 8 mnd etter for å fikse underlivet. Så jeg vet at man fortrenger og ikke orker ha folk i underlivet. Men dette er så innmari viktig å passe på å sjekke jevnlig, at man bare må legge frykten til side)
 
Du har tid. Du vil nemlig gjerne ha tid til å se dine barn vokse opp. gifte seg og gi deg barnebarn. Da tar du deg tid til dette. Så unngår du å bli en av dem som oppdager for sent at du slett ikke har tid til alt du hadde tenkt i livet.

Jeg vurderer egentlig om jeg burde gå oftere enn hvert tredje år som er det legen sier jeg skal , for jeg synes det er lenge...men prøvene mine har alltid vært fine da. en gang ble det over 3 år pga et svangerskap men ellers har jeg fått tatt dem som de skal.

Jeg spurte gyn. om nøyaktig dette når jeg var der for 2 mnd. siden, og hun sa at man egentlig burde vært der hvert 2 år. Jeg sa: ”hva om man får endringer 6 mnd. etter at prøvene har vært helt fine, og det er 2.5 år til jeg skal hit igjen?” Da fikk jeg beskjed om at man burde kommet oftere, men at det aller, aller oftest går bra med hvert 3 år.

Og jeg er så enig med deg, dette er noe man tar seg tid til! Dette er en investering i livet, i barna, i familien, i alt du har kjært og nært. Det er en trygghet om fremtiden.

Jeg tar celleprøve m/ultralyd av eggstokker mm. hvert 2-3 år, fordi jeg er viktig, for de rundt meg. Og fordi de rundt meg er viktige, for meg, fordi jeg ikke vil gå glipp av noe. Dette er noe man faktisk kan være med på å påvirke, og da er det en selvfølge at jeg gjør det. Jeg har i tillegg tatt HPV-vaksinen, anbefaler dette også. :)
 
Syns det er grisevondt, tok for ca 1 år siden og blir leeeeenge til meste gang.
 
Tar når jeg skal , og skal ta igjen etter fødsel (før jeg setter inn spiral) :) Tok også i februar. Har en mor som hadde grove celleforandringer og hun fjernet livmor og alt annet der nede fordi der var en sjanse for at det kunne komme forandringer tilbake og hun var uannsett ferdig med barn (er 56 år) så har da følt at jeg også må passe litt på :) Det er jo ikke det gøyeste å gjøre, men er veldig nødvendig !
 
Jeg tar det når jeg får beskjed om det, evt også når jeg er innom gyn. Synes det noen ganger gjør vondt, andre ganger ikke. Tror det kommer ann på gyn og hvor i syklus man er.
 
Jeg tok min første celleprøve tidlig i år. Jeg er i starten av 20-årene :) Har absolutt tenkt å følge anbefalingen om å ta den igjen etter en stund :)
 
Har ikke vært veldig flink til å huske å ta det. Men nå har jeg faktisk tatt det et par ganger ila av to år. Etter fødsel og når jeg tok ut igjen spiralen.
Det er så viktig å sjekke seg! Og for dere som sier det er så vondt, det er fryktelig mye vondere med kreft.
 
Har tatt det etter anbefalingene, men var litt treig til å ta den første gang da. Når jeg først hadde kommet over den kneika så har det gått greit.
 
Sjekk deg!

Det er langt i fra alle som kjenner ubehag under prøven, og det er gjort på et lite minutt :) Tenk på konsekvensene som kan oppstå i stedet for, kreft, operasjoner, barnløshet.. Mye som kunne vært unngått for mange, om man sjekket seg i noen minutter med buksene nede.. <3
 
Syns det er rart at de kun vil ha deg in. Hvert 3 år. For det kan utvikle seg veldig raskt også. Jeg går oftere. Var inne på sykehuset annen hver måned i 1 år. Noen ganger oftere. Så når jeg har født nå skal jeg inn å ta nye prøver igjen.

Hos meg utviklet ting seg i racerfart. Fra å gå fra cin1 til cin 3 på under en måned. Med beskjed om at jeg måtte koniseres. Jeg hadde så kraftig celleforandring at de sa det var ingen mulighet for at det ville trekke deg tilbake. Normalt sett går det tilbake av seg selv. Men om jeg ikke tok koniseringen ville det utvikle seg til kreft innen 5 år. Så tok ikke lange tiden før jeg var konisert. De fikk fjernet alt. Men celleforandringene var allerede tilbake på neste oppfølgingskontroll. Så sjekk deg. Det er viktig. Det kan utvikle seg veldig raskt også.
 
Tok celleprøve på mandag. Og da hadde jeg utsatt det i et år, så var 4 år siden sist. Har gått å utsatt det, men så tenkte jeg at det var bedre å få det gjort, for tenk om det var noe galt. Var hos en lege som er ny utdannet, og det var egentlig super kleint, men tok bare noen minutter, og nå er det gjort. Så da slipper jeg å tenke på det på ett par år :)
 
En i familien har dødd av livmorhalskreft, så ja, jeg sjekker meg! Grudde meg voldsomt første gang siden jeg hadde hørt at det gjorde vondt, men jeg kjente ikke at prøven ble tatt engang. [emoji4]
 
Jeg tok det for et års tid siden sist, og fikk da beskjed om at jeg ikke kom til å få innkalling igjen før om 5 år. Det var de nye retningslinjene når man ikke var infisert av hpv.

Jeg kommer nok tli å sjekke meg hvert 3. år likevel, selv om jeg er samboer og ingen av oss er smittet av hpv.
 
Jeg tok første i år (er 26) og kommer helt klart til å ta jevnlig fremover, kanskje til og med oftere enn hva som er anbefalt. Det er kleint men jeg har sett kreft på nært hold og den situasjonen vil jeg ikke være i. Jeg merket absolutt ingenting denne gangen, i hvert fall.
 
Ja! Sånt slurver man bare ikke med. Sist jeg tok celleprøve merka jeg ikke at legen gjorde det en gang.
 
Ja, hvert 3.år :)
 
Back
Topp