System i nyfødtklærne

Bkno2107882

Flørter med forumet
Har store problemer med å få oversikt over alle nyfødtklærne vi har så de blir brukt når de passer. Er jo så stor forskjell på størrelsene fra merke til merke. Hva slags system hadde dere for å få oversikt? Lurer på å sortere alt i gjennomsiktige plastkasser, men skal jeg sortere det etter størrelsen som står på eller etter type (body/pysj/bukse/annet)? Er så kjedelig hvis noe ender med å bli ubrukt eller at vi handler nytt uten at det er behov for det...
 
Jeg tenker gjøre følgende:

- Ha str som passer nå og str over i babyens kommode, da kan jeg raskt måle om en body i str over ser like stor ut som den i str vi bruker nå eller om en body kanskje er litt for stor og legges i skuffen under til neste str.
- I skapet skal jeg ha stående en plastboks hvor vi enkelt kan legge/kaste oppi klærne som er for små når vi prøver ta de på, enten om de kommer rett fra vask eller ikke passer når jeg tar de fra kommoden. Denne kassen sorteres og ryddes når jeg har tid eller den er full.
- Overlappe litt str. For eksempel kan jo enkelt 56 brukes samtidig med 50 om det brettes opp. Da merker man jo også fort når det er passe/for lite. Er det alt for stort brettes det bare pent inn i skuff nummer 2 med størrelsen over.
 
Gode tips fra VictoriaH:) Håper flere kan komme med sine råd, så du får et system til nyfødtklærne. Og ikke minst, et system som passer for deg og dine rutiner :)
 
Var godt tips fra Victoria:):)
 
Vi har alle klær som hun bruker nå i den øverste skuffen i kommoden hennes og det som er for stort i skuffen under.
Jeg plukker fortløpende ut det som er for smått og pakker i en eske vi har i inneboden og går jevnlig gjennom skuffen med større klær for å se om noe kan begynne å passe.

Har ikke opplevd at vi har «misset» å bruke noe:)
 
Vi har alle klær som hun bruker nå i den øverste skuffen i kommoden hennes og det som er for stort i skuffen under.
Jeg plukker fortløpende ut det som er for smått og pakker i en eske vi har i inneboden og går jevnlig gjennom skuffen med større klær for å se om noe kan begynne å passe.

Har ikke opplevd at vi har «misset» å bruke noe:)

Vi gjør akkurat det samme Og det fungerer veldig fint.
 
Smarte hjerner tenker likt. :) Her har jeg også ulike størrelser i ulike skuffer, og så tenker jeg å pakke bort per størrelse etter hvert som klærne blir for små så jeg kan fylle på tomme skuffer med større størrelser etter hvert.

Og så per skuff legger jeg klærne i samme rekkefølge bortover fra venstre mot høyre: Bodier, sparkebukser, strømper og bukser, trøyer/gensere, tykke klær og mer yttertøy.
 
Smarte hjerner tenker likt. :) Her har jeg også ulike størrelser i ulike skuffer, og så tenker jeg å pakke bort per størrelse etter hvert som klærne blir for små så jeg kan fylle på tomme skuffer med større størrelser etter hvert.

Og så per skuff legger jeg klærne i samme rekkefølge bortover fra venstre mot høyre: Bodier, sparkebukser, strømper og bukser, trøyer/gensere, tykke klær og mer yttertøy.

Skulle tro vi var tvillinger, gjør akkurat det samme:joyful:. Du har ikke malm kommode var ikea også :p;)
Siden vi har to barn, ett sv hvert kjønn, sorterer jeg de klærne etter storebror som lillesøster kan arve med en gang de blir for små til han så har jeg til enhver tid oversikt over arvetøy
 
Jeg tenker gjøre følgende:

- Ha str som passer nå og str over i babyens kommode, da kan jeg raskt måle om en body i str over ser like stor ut som den i str vi bruker nå eller om en body kanskje er litt for stor og legges i skuffen under til neste str.
- I skapet skal jeg ha stående en plastboks hvor vi enkelt kan legge/kaste oppi klærne som er for små når vi prøver ta de på, enten om de kommer rett fra vask eller ikke passer når jeg tar de fra kommoden. Denne kassen sorteres og ryddes når jeg har tid eller den er full.
- Overlappe litt str. For eksempel kan jo enkelt 56 brukes samtidig med 50 om det brettes opp. Da merker man jo også fort når det er passe/for lite. Er det alt for stort brettes det bare pent inn i skuff nummer 2 med størrelsen over.
Akkurat slik gjør vi det! :)
 
Vi har kommode (ikea malm som nevnt over:p) og har også størrelsen som er i bruk nå, og neste klar i kommoden. Med litt ujevne mellomrom går jeg igjennom og måler med plagg vi bruker. Jeg har faktisk akkurat tatt i bruk en del ullbodyer i str 68, selv om vi egebtlig er på str 62. En størrelse er ikke en størrelse i babytøy heller.. Størrelsene over de vi bruker ligger ferdig vasket i et skap, og det hun har vokst ut av legges fortløpende i gjennomsiktige plastkasser merket med str og settes på loftet.
 
Last edited:
Jeg har et garderobeskap med hyller. Plasserte klærne i bunker:
bodyer
topper/gensere
strikket
bukser/strømper

Sokker, luer og slik småtteri var samlet i en skuff.

Dermed hadde jeg 2 hyller med 4 bunker i f.eks. størrelse 56.

I hyllene over hadde jeg en bunke med klær i str. 62, en bunke i str. 68 og en liten bunke med assorterte større klær.

Har opplevd at bare en t-skjorte ikke ble brukt tidsnok da den var kjøpt i utlandet og størrelsene ikke passet med norske. Ellers byttet jeg hele garderoben da jeg gikk fra en størrelse over til neste.
 
Back
Topp