Syns du folk er for kjappe med å få barn?

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Hvor lenge syns du folk bør være sammen før de får barn? Syns du folk er for kjappe dersom de bare har vært sammen 3 mnd? 6 mnd? Kommer det an på alder? Hva med ekteskap da?

Overhørte en samtale i går, og er litt nysgjerrig på hva "folk flest" tenker. :)
 
Ja jeg synes noen er for kjappe med å få barn, har man barn fra før synes jeg hvertfall det er viktig å ikke bare kaste seg uti det å bli gravid med engang
 
Vi bestemte oss for å få barn etter 1.5 år. Noen synes sikkert det er tidlig også. Men det er mye som spiller inn i en slik avgjørelse... noen er klare tidlig, andre sent... jeg tenker man må se an forholdet og om man har felles mål. Videre spiller jo alder en viss rolle... er man 20 og har vært i et forhold i 3 mnd tenker jeg de ikke har noe å stresse med, selv om barneønsket absolutt kan være til stedet. Men er man 30 og ikke har barn fra før så tror jeg man er innstilt på ansvaret på en litt annen måte, og kanskje har man litt dårligere tid også :p
Uansett er man aldri garantert at forholdet varer uansett hvor lenge man venter med familieforøkelse. Det viktigste er vel at begge føler seg klare for oppgaven og har et velfungerende og stabilt forhold. Antall måneder/år sammen blir litt i annen rekke for min del :)
 
Jeg tenker man skal være forsiktig med å mene mye rundt dette temaet for alle mennesker er forskjellige og velger å leve livet sitt på den og den måten fordi det er det de mener er riktig. Men jeg vil nok tro at det er en stor fordel å kjenne sin partner godt før man setter et barn til verden.
 
Kommer an på hvem det er det. Jeg vet om noen som absolutt burde ha ventet før de fikk barn, der ble det slutt gitt. Men der skrantet forholdet før de ble gravide, og det virker som om det egentlig var litt viktigere å få barn enn å få barn med en som ville bli en god pappa.
Jeg kjenner også noen som giftet seg ca et år etter at de først møttes, og hun var gravid da hun giftet seg. Der hadde jeg ingen negative tanker rundt det, for begge var jordnære og voksne mennesker, som uansett ville ta ansvar. Begge er flotte folk og kjempegode foreldre.
Har du rette innstillingen så klarer du nesten alt.
 
Jeg tror ikke det finnes noen fasitsvar på hvor lenge man bør ha vært sammen. Noen er sammen i årevis og har alt på plass men ender å gå fra hverandre uansett, noen er omtrent nettopp blitt sammen og har ingenting på stell men får det til å fungere uansett.
 
jeg tror det kommer ann på personene som får barn.
Kan sammenligne litt med å gifte seg.Jeg og mannen giftet oss etter 4 mnd og det ble jo dømt nord og ned av de fleste.Nå har vi vært gift i 6 år ;) Mens jeg har vennepar som giftet seg etter 8 år og var gift i 3 mnd.
 
Tja... Ekteskap synes jeg ikke har noe med saken å gjøre i alle fall. Men jeg tror at om man har vært sammen en god stund har man et bedre grunnlag for å takle hverdagen som foreldre. Det er faktisk tøft å få barn. Har man bare vært sammen noen mnd har man faktisk ikke kjent så mye på "den kjedelige hverdagen" sammen. Er nok lettere å gå fra hverandre da, tror jeg. Men enig med BMC at det ikke er noe fasitsvar. :)
 
Jeg tenker at det må få være opp til hver enkelt. Det er virkelig ikke min sak hvor tidlig eller sent i forholdet folk velger å få barn! Man gjør/velger det man føler er rett for seg selv.

Er det bedre å ha vært i et rævva forhold i 10år og få et barn sammen?
Eller er det like greit å få et barn mens man er nyforelska og kan vokse sammen med et barn inni bildet?

Dette avhenger av hvordan man takler ting, hvordan man er som person og hva man er villig til å ofre!

Min mening er at det finnes ikke et fasit svar på hvor lenge man bør være sammen før man får barn sammen
 
Tenker at av og til skjer det rett og slett bare :p Jeg dømmer ikke gitt.

Selv satt jeg med positiv test når jeg og mannen hadde kun vært sammen i en mnd. Absolutt ikke planlagt, jeg ville ikke ha barn en gang i fremtiden. Men her sitter jeg. 10.5 år etter med samme mann, tom gifte nå og med to barn. Hu som snart blir 10 år og ei på 5 år og har aldri hatt det bedre.

Det er ikke noe fasit på dette.

Vet om de som har vært sammen i mange år og så fort barn kom til verden gikk de hver sin vei.
 
Ja syns noen er kjappe. Men så er det ikke alle barn som var planlagte heller.
Men tenker at man ikke kjenner hverandre godt nok før det har gått noe tid og man faktisk har bodd sammen...
 
Ja jeg mener virkelig at man bør BO sammen MINST ett år før man bestemmer seg for noe sånt :)


Jeg mener at hvor kjapt man får barn, evt. OM man får barn, bør bestemmes av forholdets kvalitet, begge parters modenhet og hvor klare man er for å ta ansvar, økonomisk sikkerhet osv. Ikke hvor lenge man har vært sammen. Men er i grunn enig med Prox her, det er en stor fordel å ha bodd sammen en god stund før man hopper i det. Først når man har bodd sammen en stund kan man liksom være sikker på at forholdet kommer til å fungere tenker jeg, og man er jo gjerne sammen en stund før man flytter inn sammen også.

Ikke for det, jeg flyttet inn her så snart vi ble sammen, og det har gått kjempefint hele veien det. :p Nå har vi straks vært sammen i tre år, og lillebølla kommer når som helst. Synes i grunn vi er godt rustet til å takle det, selv om planen EGENTLIG var å vente til jeg er ferdig på skolen om halvannen års tid. Slik gikk det ikke, er ikke alltid man har kontroll på hva som skjer og når :p
 
Ja det er noen som er for kjappe, kjenner noen som har prøvd, tatt abort og skal prøve igjen, selv om det er mere slutt enn de er sammen og de ikke klarer engang å ta vare på seg selv.. Tragisk. Noen har bare hastverk med at det er så søtt med en baby og at alle andre får barn, det blir jo helt feil!
Men samtidig så ble jeg og sambo planlagt gravide etter 1 år, og det ER tidlig, men riktig her. Nå etter 3,5år så har vi en nydelig datter på 1,5år, drømmehuset og venter barn nr 2:)
 
Noen får jo barn omtrent før de bor sammen, men hver sin smak tenker nå jeg... For min del er det viktig å ha alt i orden, hus/leilighet, fast inntekt, plass og selvfølgelig et stabilt forhold... Har en datter som ikke er samboeren sin datter og Syns det er alt for mange barn med skilte foreldre :( så dette ble "reglene" for meg denne gangen. men dette er min mening, er jo mange som får det til uten de tingene jeg nevnte... All ære til dem :)
 
Folk gjør vel som de vil, tenker jeg. Vi var "treige" og var gift i nesten fem år før første barnet ble født, det passet for oss. Var litt mas på slutten da, spesielt fra våre foreldre som ville ha flere barnebarn, men ikke verre enn at vi gjorde det vi hadde lyst til selv. :)
 
Back
Topp