Symfysmål

Aa3

Blir kjent med forumet
Hvor mange uker er du på vei og hva er symfysmålet ditt? :)
Vet at man følger egen kurve, men syns 27 cm i uke 25 virker litt stort? Ikke er jeg overvektig eller en stor person heller.
 
Målte forrige uke og da var jeg 28+0 og symfysemålet var 28.. Ikke noe vits i tenke på størrelsen så lenge man følger egen kurve[emoji4]
 
Jeg var 25 cm da jeg var på kontroll sist om jeg husker rett [emoji848] Da var jeg 24+4 og lå litt over gjennomsnittet..
 
99516797dcf743caf1c014c6153e3798.jpg
hun holder sin kurve forløpig [emoji7]
 
Last edited:
27 + 3 var symfysemålet 27 cm. Er rett,over gjennomsnittet, og pussig nok er jeg over gjennomsnittet opptatt av symfysemål og den slags ;) Er godt fornøyd med at det ligger over, men er spent på hvordan det blir på slutten (om det flater ut som sist!)
 
28+3 og målte 29 cm. Kunne visst forvente meg et 4 kilos barn sa jordmor :angel9

28+6 og 29cm her også! Så hvis jeg går til termin er det en ganske stor gutt som kommer ut ser det ut som [emoji85]
 
28+4 var det 26 cm her. Holder jevn kurve rett under midten. På ul anslo legen vekten til å være 1500 gr 28+5.
 
Jeg føler legen min måler veldig fort og «unøyaktig» og at jeg da havner over den røde streken, mens jordmor tar seg mye bedre tid og krysser av midt på den røde streken....Det er jo ikke en kjempenøyaktig metode for å måle størrelse, men syns bare det er litt rart at de får så ulike målinger...
 
Jeg føler legen min måler veldig fort og «unøyaktig» og at jeg da havner over den røde streken, mens jordmor tar seg mye bedre tid og krysser av midt på den røde streken....Det er jo ikke en kjempenøyaktig metode for å måle størrelse, men syns bare det er litt rart at de får så ulike målinger...

Hadde nok heller stolt på jordmor sine målinger ja. :) de har alltid vært mer nøyaktig faktisk :)
 
Jeg føler legen min måler veldig fort og «unøyaktig» og at jeg da havner over den røde streken, mens jordmor tar seg mye bedre tid og krysser av midt på den røde streken....Det er jo ikke en kjempenøyaktig metode for å måle størrelse, men syns bare det er litt rart at de får så ulike målinger...

Samme føler jeg! Hos legen havnet alltid magemål oppå den lyselilla område.. altså over gjennomsnittet. Mens jordmor er som sagt mer nøyaktig og tar lengre tid til å få det riktig og da lå jeg på røde streken! Da jeg spurte henne hvorfor det er slik så sa hun at jordmødre er mye strengere når det gjelder magemål enn fastlegen, synes derfor det er bedre å gå til jordmor da de har mer kunnskap ang svangeskapet enn legen.
 
Jeg har nå bestemt at jeg kun kommer til å gå hos jordmor resten av svangerskapet. Hos legen får man kanskje 10 minutter og min lytter ikke på hjertet engang. Mens hos jordmora kan jeg velge mellom 30 minutter og 1 time, alt i forhold til hva jeg føler det er behov for. Hun bruker også MYE lenger tid på målingen av magen. Jordmor var også veldig opptatt av at forskjellige personer måler forskjellig så derfor er det lurt å ikke ha mange forskjellig som måler. Veldig spent på neste måling siden jeg nå går ned i vekt igjen. Ikke noe stas å bekymre seg for veksten på lille. [emoji17]
 
Jeg har nå bestemt at jeg kun kommer til å gå hos jordmor resten av svangerskapet. Hos legen får man kanskje 10 minutter og min lytter ikke på hjertet engang. Mens hos jordmora kan jeg velge mellom 30 minutter og 1 time, alt i forhold til hva jeg føler det er behov for. Hun bruker også MYE lenger tid på målingen av magen. Jordmor var også veldig opptatt av at forskjellige personer måler forskjellig så derfor er det lurt å ikke ha mange forskjellig som måler. Veldig spent på neste måling siden jeg nå går ned i vekt igjen. Ikke noe stas å bekymre seg for veksten på lille. [emoji17]
Jeg er også fristet til å ta resterende kontroller bare hos jordmor...Får høre hva hun sier på neste kontroll. Heldigvis var jeg på UL i går og fikk estimert vekt/størrelse til 7% over gjennomsnittet så jeg er ikke redd for at han ikke vokser som han skal selv om jeg ikke klarer å legge noe særlig på meg. Men ser absolutt det jordmoren din sier om at når mer enn én person måler så blir det forskjeller.
 
Back
Topp