Symfysemål

Jeg tror symfysemålet påvirkes av flere ting, ikke bare str på baby :) Dersom du har kort rygg vil magen gå mer utover for eksempel. De med lange rygger bærer gjerne barnet "lengre inn" i magen og har dermed mindre mage. Hvor mye fostervann du hsr vil trolig også kunne påvirke.
 
Jeg tror symfysemålet påvirkes av flere ting, ikke bare str på baby :) Dersom du har kort rygg vil magen gå mer utover for eksempel. De med lange rygger bærer gjerne barnet "lengre inn" i magen og har dermed mindre mage. Hvor mye fostervann du hsr vil trolig også kunne påvirke.
Enig så kommer det litt ann på hvordan babyen også ligger inni der vil jeg tro
 
Jeg ligger også høyt, hele 29 cm nå i uke 26. Skal på kontroll om 2 uker, så får se hvordan det ligger an da. Jeg har ikke vært på noe ny ultralyd og dette er mitt første barn, så aner ikke om knøtten er stor eller ikke. Mistenker at han vokser litt fort da, ettersom at jeg ble flyttet en uke frem på OUL, sammenlignet med hva jeg ble estimert til i uke 12:)
 
Hei!
Har vært på kontroll hos jordmor idag og hadde veldig høyt symfysemål. Det ligger helt ytters i den ytterste skaleringen.. Jordmora sa jeg ikke skulle bekymre meg siden jeg bare er i uke 24 og at målene ikke er helt sikre nå. Men blir jo litt bekymra uansett.. Livredd for at ongen skal bli kjempestor:wideyed: Hvordan ligger dere andre ann dær?

(Jeg er ikke gravid nå..)

Hvis hun hadde bekymret seg for at babyen var større enn normalen, hadde hun henvist deg videre, så bare pust. ;)
SF-målene endrer seg bare man slurver litt med hvor man setter målebåndet, så jeg hadde ikke tenkt noe mer over det om jeg var deg. :)
Hos meg målte 3 forskjellige mennesker på forskjellig tid i samme uke, og fikk ganske forskjellige mål, mens jordmoren min sitt var nesten identisk med et de tok med UL. :)
 
Dere må også huske på at hvordan magen vokser, kommer helt ann på kroppsform, høyde og hvordan livmoren ligger i forhold til bekkenet. Dette er faktorer som også kan påvirke fundus - symfysemålet. Alle kvinner er jo forskjellige, og om magen er avlang eller spiss varierer veldig. Det trenger ikke alltid bety noe. Det er hvertfall slik jeg tenker [emoji4]
 
Er det lite? Gjennomsnittlig?
Det er litt lite, ligger litt under snittet. Ser ut som den røde streken (som jeg antar er gjennomsnittet) ligger på 28 cm i uke 29/30, så jeg er noen cm under der. Hadde 24 cm i uke 24, så SF-målet mitt er ganske avflatet. Har vært til ekstra ul for å sjekke om ungen vokser og har det bra, og det gjør den heldigvis :) Så pga. litt høyt blodtrykk og avflatet SF-mål blir jeg litt tettere fulgt opp av jordmor nå :) Er veldig spent på hvor stor ungen er når den kommer, for forrige var 3,6 kg og 50 cm :)
 
28+3 i dag, SF-mål på 25 cm. Litt under kurven jeg burde følge, men forrige mål ble tatt av jordmor, denne gangen ble det tatt av jordmor.
 
Uke 27 og ligger jevnt litt under streken, men innenfor normalen. :)
 
Var hos jordmor i går, 28+0, og hadde da et SF mål på 29.
 
Back
Topp