Symfyse fundusmål

Tova

Flørter med forumet
Er det flere som har fått målt livmoren på først svangerskapskontroll?
Hvilket mål fikk dere i tilfelle og hvor langt var dere i svangerskapet?

Jeg var 8+2 og ble målt til 9 cm, tenker kanskje det var et romslig mål. Er flergangsgravid, men trodde ikke livmoren var kommet over skambenet så tidlig.

Man begynner ikke å måle før uke 20 eller noe her trur jeg...?!

Har aldri blitt målt før etter oul. Og første kontroll etter det er vel ca uke 24.

Tror ikke det er vanlig å måle så tidlig.

Her måler de ikke før tidligst uke 12.

Det er ikke vanlig at de måler så tidlig :happy: jeg stoler forøvrig ikke helt på det der. Jeg lå HØYT forrige svangerskap og fikk hele veien beskjed om at jeg kom til å få en giga jente på langt over 4 kg. Vel ut kom en jente på 3,5 kg. Nå er jo det mer i forhold til om de gjetter vekta da, men bare sånn til obs :)

For min del tror jeg ikke det er vits å måle før etter OUL pga magen jeg har fra før ha ha :hilarious: med nr1 i 2011 målte lege symfyse tidlig, men tror ikke det ble gjort med nr 2 i 2014..

Har aldri hørt om det bli målt så tidlig. De har ikke engang begynt med det hos oktober-jentene som jeg har sett til nå..
-sniker

Det er nok bare isåfall for å ha et fasitmål. Hadde ikke tenkt på det så mye, heller om du følger kurven videre. Merker jo selv som gravid før 4 gang at livmoren er lengre oppe enn normalt.

Da ser jeg at det ikke er vanlig å måle så tidlig. Jordmoren spurte om hun skulle sjekke, magen er nokså synlig, det kan ha vært grunnen.
Hun har henvist meg til tidlig UL for å få bekreftet foreløpig termin og sjekket at alt er normalt. Fått time allerede til uka. :)

Her ville ikke jordmor måle før kontroll i uke 24.
Og skjemaet vi har her begynner ikke før i uke 24 på symfysemåling. :happy:

Back
Topp