Symfyse- fundus mål

her er jeg

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Hei
Jeg er 24+3 i dag. Legen har målt symfyse-fundus helt siden uke 9. Jeg har hele tiden lagt over det grønne feltet, men i det siste har jeg gått nedover. Ved sist måling var jeg akkurat på den røde streken. Er dette noe å bekymre seg over?
Det skal sies at jeg har vært i utrolig dårlig form i hele svangerskapet og gikk ned 8 kg i starten. Nå har jeg akkurat tatt igjen den tapte vekten, og er tilbake til vekten jeg hadde før jeg ble gravid. ( har noe ekstra å ta av, så vekttapet har ikke vært en krise)
 
Hei på deg!

Det høres ut som om du har hatt en tøff start på svangerskapet med vektnedgang. Kastet du mye opp?
Godt å høre at vekten stabiliserer seg nå. Og selv om man har litt ekstra å ta av er det ikke bra med vektnedgang gjennom et helt svangerskap. Håper du har fått god veiledning ift kost og hvordan du kan tenke når formen ikke er så god!
Symfysefundus-mål er en måte å følge med i at babyen i magen vokser og trives som den skal. De aller fleste opplever at kurven følger formen til den røde gjennomsnits-streken på helsekortet. Noen ligger litt over og noen litt under - det er normalt. Hvis du kjenner godt med liv i magen tenker jeg det er okay. Men du kan jo spørre legen når du skal der neste gang!
Du skriver at legen din har målt SFmål siden uke 9 - det høres litt underlig ut...... For vanligvis ligger livmoren enda bak symfysebenet så tidlig som uke 9. Det er èn av grunnene til at man heller ikke kan høre fosterlyden så tidlig: livmoren ligger gjemt bak symfysen.....

Håper dette var oppklarende.
Masse lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Hei på deg!

Det høres ut som om du har hatt en tøff start på svangerskapet med vektnedgang. Kastet du mye opp?
Godt å høre at vekten stabiliserer seg nå. Og selv om man har litt ekstra å ta av er det ikke bra med vektnedgang gjennom et helt svangerskap. Håper du har fått god veiledning ift kost og hvordan du kan tenke når formen ikke er så god!
Symfysefundus-mål er en måte å følge med i at babyen i magen vokser og trives som den skal. De aller fleste opplever at kurven følger formen til den røde gjennomsnits-streken på helsekortet. Noen ligger litt over og noen litt under - det er normalt. Hvis du kjenner godt med liv i magen tenker jeg det er okay. Men du kan jo spørre legen når du skal der neste gang!
Du skriver at legen din har målt SFmål siden uke 9 - det høres litt underlig ut...... For vanligvis ligger livmoren enda bak symfysebenet så tidlig som uke 9. Det er èn av grunnene til at man heller ikke kan høre fosterlyden så tidlig: livmoren ligger gjemt bak symfysen.....

Håper dette var oppklarende.
Masse lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
Tusen takk for svar.
Jeg har ikke kastet opp, bare vært ekstremt kvalm og ikke hatt noe matlyst.
Legen mente at jeg var lenger på vei siden livmoren kom så fort opp, hun estimerte at jeg var en måned lenger på vei enn hva jeg var. Jeg fikk og høre fosterlyden i uke 9
Kjenner ikke så mye til babyen. Morkaken ligger foran og tar for sparkene.
Nå har jeg nettopp fått beskjed om at jeg har lavt stoffskifte, og har derfor bestilt ul. Slik jeg har forstått det kan det føre til at fosteret ikke vokser slik det skal og det kan jo stemme med symfyse-fundusmålene mine:(
 
Hei igjen!

Hvis du har lavt stoffskifte skal du sansynligvis gå på medisin. Da blir du godt regulert, og så er det ikke økt risiko for at babyen ikke vokser som den skal :) Det har legen din styr på, så snakk med henne!

Ble din termin flyttet når du var på ultralyd da? Skulle nesten tro det, for det går ikke an å måle SFmål i
uke 9 og heller ikke å høre hjertelyden!
Hvis morkaken ligger på den fremre vegg av livmoren din, så ligger den som en "buffer" og demper sparkene fra babyen din. Derfor kjenner du mindre liv enn mange andre gravide i uke 24 - der er helt normalt.

Masse, masse lykke til videre da :)
Jordmor Ragna.
 
Back
Topp