Sykt foster?

Jandia

Glad i forumet
hadde en diskusjon med mannen min her en dag, jeg mener at dersom jordmora hadde sett at barnet var sykt eller hadde noen feil (downs etc...) så ville hun sagt noe da vi var på UL. Hun sa at alt var helt i orden med den lille. Så...
Mannen min mener motsatt. Hva er rett??
Vi er jo over abortgrensen uansett, så det er liksom ikke spørsmålet.

Bare lurer... og jeg sier ikke at jeg er for abort når det gjelder Downs eller andre barn med spesielle behov.
(Vanskelig å formulere seg rett, i frykt for å tråkke noen på tærne)... Eneste jeg lurer på, er om jordmora ville sagt noe om det var tilfellet?
 
Downs ser de ikke på ul i uke18....og kanskje ikke i det hele. Men dersom jordmoren hadde sett noe er hun pliktig til å opplyse dere om det.
 
Aha... takk for svaret.
 
tror faktisk de er pliktet til å fortelle om de finner noe "feil". det er jo derfor dere er på ultralyd i bunn og grunn, det er jo for å få vite om det er noe gale med den lille.
 
Det er det jeg mener.
Men så bor vi i Norge, formynderstaten over alle...
 
Downs ser du på ul fra uke 11 til 14. Jeg var på den siden vi har et sykt barn for vi tilbude. De ser da på nakkefolderen om alt er som det skal. Før jeg tok den var 1:700 for jeg skulle få og etter den var det 1:1500
Hadde de hatt mistake om noe på ul da hadde jeg fått tilbud om fostervanns prøve.
men de ser etter ting og tang på den vanlige og, og finner de noe så får du vite det.
 
Heisann!
Hørte om ei som fikk ei jente med en arm....mora fikk sjokk selfølgelig med en gang, men gikk fort over. Jeg diskuterte dette med læreren min som er sykepleier og jeg sa at det var merkelig at de ikke hadde sett det på ultralyden.....Og hun svarte enten så såg de det ikke eller så ville de ikke se!
Noen jordmødre og annet helsepersonell som ikke VIL si sånt uansett lov, fordi de mener at det kan gi større grunnlag for at kvinnen velger å ta abort...De mener at alle barn er velkomne uansett...Og det er jeg også enig i, men syns også at det bør være opp til de enkelte foreldrene som skal leve med dette.
Så jeg forstår begge sider liksom, selv om jeg vet jeg hadde satt mest pris på å få vite det så tidlig så mulig....
 
da jeg var på ul spurte jeg om de kunne se om babyen hadde downs,nei det kunne de ikke,men veldig ofte når babyer har downs har de andre sykdommer oxo,som hjerte feil sa hun,og de større feilene kunne de finne. heldigvis fant de ikke noe gale med lillemann.
 
Et vennepar av oss fikk prøverørs-tvillinger, og der så de på UL i uke 12 at den ene hadde Downs. Og jeg tror også at de er PLIKTA til å informere dersom de ser noe galt.
 
ORIGINAL: Pearl81

Heisann!
Hørte om ei som fikk ei jente med en arm....mora fikk sjokk selfølgelig med en gang, men gikk fort over. Jeg diskuterte dette med læreren min som er sykepleier og jeg sa at det var merkelig at de ikke hadde sett det på ultralyden.....Og hun svarte enten så såg de det ikke eller så ville de ikke se!
Noen jordmødre og annet helsepersonell som ikke VIL si sånt uansett lov, fordi de mener at det kan gi større grunnlag for at kvinnen velger å ta abort...De mener at alle barn er velkomne uansett...Og det er jeg også enig i, men syns også at det bør være opp til de enkelte foreldrene som skal leve med dette.
Så jeg forstår begge sider liksom, selv om jeg vet jeg hadde satt mest pris på å få vite det så tidlig så mulig....


Som profesjonelt fagpersonell bør det vel strengt tatt IKKE være ROM for folk som ikke er ærlige overfor den kvinnen som ligger på ul-benken!!! De er faktisk pålagt å informere! Blir mektig provosert av slikt.....abort eller ikke...det er vel for pokker opp til det paret/kvinnen som er inne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Phu, deilig....
 
Jordmor/ lege har plikt til å si ifra om de oppdager ting som kan tyde på et sykt foster.

Og ja man kan se om det har downs ganske så tidlig, det fortalte legen meg da jeg var på ul i uke 15.
 
Det er jo grunnen til at det er frivillig, det er mange som ikke vil vite det hvis det skulle være noe galt, for man får ikke gjort noe med det alikevel... (føler i hvert fall mange) Jeg mener jo at det er en av hovedårsakene til mine ultralyder, for å få en bekreftelse om at det er liv der inne, og at alt ser bra ut. Tok 2 innvendige ultralyder før uke 14 og fikk bekreftet begge gangene at det ikke var noen antydning til Downs, nå var jeg på ultralyd pga blødninger.. men han sa det uten at jeg spurte. Og da var jo hele meningen med ultralyden bare å konstantere liv. [:)] Så jeg mener helt klart at de MÅ si i fra hvis de ser noe "unormalt" med fosteret.
 
ved ul tar de også mål av lårbeinet og underarmsneinet dette er det ofte avvik på ved downs,, har selv tatt 3 ul og skal ta en til det er jo uansett forsent nå hvis man finner det ut men regner med at 3 ul ville avdekket evt feil ved barnet!!
 
jeg har hørt og lest et sted at foster med down har en litt annen form på hodet enn "vanlige" barn....men jeg har ingen erfaring med down annet enn å hatt barn i barnehgen med det.
 
På UL i uke 18 så ser de vel mest på de "store" tingene. Hjertefeil..nyrer..hjernen og lignende. De måler også lårbeinet, og er det kort så KAN det tyde på Downs. Men det er ikke sikkert det er noe for det, da får man i allefall tilbud om flere undersøkelser og i noen tilfeller fostervannsprøve. Men på den andre side så var min venninne på tre ultalyder..ingen tydet på noe galt. Men jenta hennes har downs.
 
På den vanlige kan de ikke se dowsn er kun fra 11-14 da de ser på nakkefolderen.
 
...er jo helt enig med deg da...sier bare at jeg forstår hvorfor de kan ha det synspunktet.
Det finnes folk i alle yrkesgrupper som ikke har den profosjonaliteten de burde ha...men det betyr ikke at de ikke finnes for det!
 
Så nettopp en lege som er spesialist på ultralyd hadde et innlegg i en avis. Der skrev han at de ikke hadde plikt til å fortelle alt de så. Fikk selv en jente for 14 år siden med delt spiserør og uten endetarmsåpning. Leste senere i en epikrise at legen som vi hadde vært hos på en av de ørten ekstra ultralydene vi tok pga mistanke om at noe var galt, hadde hatt en mistanke om at det kunne være noe sånn. Det var endogtil den samme legen som hadde vakt den dagen hun ble født og da jordmødrene prøvde å konsultere ham om ting og tang fikk de hele tiden beskjed om at dette var en normal fødsel og ingenting spesielt..... Da jenta ble født var hun helt blå og måtte rett i kuvøse selv om jeg var to uker over tiden med henne. Tror dette er av unntaka, da jeg har hatt veldig god oppfølging i alle mine fire neste svangerskap og legene har vært spesielt oppmerksom på å sjekke ut de misdannelsene hun hadde, men de har også sjekket alt annet som sjekkes kan, føler jeg, så jeg føler meg veldig godt ivaretatt nå, da. Har imidlertid ikke helt sansen for han første legen, da....[;)]
 
Back
Topp