Sykemelding vs. svangerskapspenger VIKTIG!

Småting

Forelsket i forumet
Ser nå at det kommer mange på listen over sykemeldte etter hvert. HUSK at hvis du har svangerskapsrelaterte plager og arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge så du kan fungere helt eller delvis på jobben så kan du ha krav på SVANGERSKAPSPENGER. Det er et stort underforbruk av denne ordningen, og det er håpløst at både leger og kiropraktor/fysiterapeut sykemelder der det skulle ha vært søkt om svangerskapspenger.

Arbeidsgiver kan også søke om en type tilretteleggingstilskudd fra NAV, som er penger som din arbeidsgiver skal bruke for å avlaste /hjelpe deg i ditt arbeid. Har du f.eks. en jobb hvor det er en del kontorarbeid, men en del av jobben er løfting, så kan tilskuddet brrukes for å leie inn noen til å ta løftedelen av jobben. Har du en jobb som er stressende kan det kanskje hjelpe å få en assistent til å dele noen av oppgaven dine.

Blir du sykmeldt bruker du opp sykepengene dine - du kan ikke ha mer enn 1 års sykemelding i løpet av en treårsperiode, perioder med delvis sykemelding teller likt som 100% sykemelding! Hvis du er sykemeldt det meste av svangerskapet, f.eks. 6 måneder og du blir langttidssykmeldt under permisjonen eller før det har gått 26 uker fra forrige sykemelding har du altså bare 6 måneders sykemelding igjen - dette er situasjoner som kan skje de fleste, og får man for eksempel en kreftsykdom, så går det halve året fort!

Med andre ord - ikke bruk opp sykemeldingsperioden din! Prøv alle andre muligheter først, still krav til lege/jordmor om at de skal bli med i samtale med din arbeidsgiver for å snakke om tilrettelegging før det har gått for langt og sykemelding er eneste utvei.

Det er veldig mange arbeidsgivere som ikke følger opp NAVs nye sykemeldingsreglement fra 1. juli - hvor du som arbeidstaker har krav på tett oppfølging og tilbud om tilrettelegging - finn ut av hva du har krav på - og KREV DET!

Det er ikke så lett å få svangerskapspenger heller tydeligvis .. Jeg søkte både dette og forrige svangerskap, og fikk avslag. Jeg har en jobb der jeg står oppreist hele dagen, og det er ikke mulighet å tilrettelegge dette for meg da jeg har bekkenløsning m gangvansker og mye nedpress. Har fått beskjed at lege og fysio å ligge mest mulig.
Likevel fikk jeg avslag fra NAV og må bruke sykemeldingen min......

Svangerskapspenger er det f.eks. jordmor som ber om for deg, hvis jordmor/lege anbefaler det så kan NAV (ifølge min arbeidslivsjordmor - jada vi har sånt i denne kommunen..,.) ikke avslå det :-)

Det er selvfølgeelig lagt med brev fra jordmor/og lege i søknaden - likevel fikk jeg avslag fra NAV.
Ei annen jeg kjenner fikk gjennomslag på omtrent samme søknaden, med samme plager og grunnlag. Da jeg ringte til NAV for å klage på vedtaket, fikk jeg bare beskjed om at det kom helt an på saksbehandleren jeg hadde - det var opp til han/hun å avgjøre ....

Fik beskjed fra arbeidslivsjordmor her at når lege/jordmor ber om svangerskapspenger kan NAV ikke avslå.

Jeg fikk også avslag av NAV. De mente jeg måtte først prøve tilrettelegging, noe som jeg har prøvd og så evt ta en sykemelding. Så hvis de er plikta til å ikke avslå, så vet de det hvertfall ikke. Har nå vært sykemeldt i snart 3 mnd...

Maei skrev:
Det er selvfølgeelig lagt med brev fra jordmor/og lege i søknaden - likevel fikk jeg avslag fra NAV.
Ei annen jeg kjenner fikk gjennomslag på omtrent samme søknaden, med samme plager og grunnlag. Da jeg ringte til NAV for å klage på vedtaket, fikk jeg bare beskjed om at det kom helt an på saksbehandleren jeg hadde - det var opp til han/hun å avgjøre ....

SØk igjen! Makan. Tull og tøys at du ikke skal få dette når det er så opplagt at du ikke kan jobbe eller fungere i jobben din!

Usynlig skrev:

Maei skrev:

SØk igjen! Makan. Tull og tøys at du ikke skal få dette når det er så opplagt at du ikke kan jobbe eller fungere i jobben din!

Enig!
Jeg fikk svangerskapspenger fra rundt uke 25 (jobbet redusert) sist. Hadde bekkenløsning med gangvansker. Det får jeg også nå, kjenner det godt allerede, og mølla med tilrettelegging er igang. Når disse tiltakene er gjort, og jeg likevel ikke makter å jobbe fullt pga hormonell bekkenløsning regner jeg med at jeg får sv.skapspenger igjen.

Det står vel at svangerskapspenger skal brukes hvis det er FARE for FOSTRET i jobben man har, der man ikke kan omplasseres eller tilrettelegging. Så det må jo være en reell fare for at fostret kan ta skade av det du gjør, hvis du skal få sv.penger..
 Jeg fikk det innvilget pga tunge løft og fare for slag mot magen. Jobber med et barn på ca 30kg som er psykisk utvikligshemmet uten egne bevegelser og med epelepsianfall.derav slag mot magen.

Jeg var hos jm i går, og pga bl skal jeg søke om dette nå. Spennende å se om jeg får da... Hilsen KirstenJ

Maei skrev:

Dette syns jeg høres veldig rart ut... Grunnen er fordi at jeg akkurat har blitt innvilget svangerskapspenger selv, å rundt dette har jeg satt meg en god del inn i tema svangerskapspenger. Nå skal det sies at jeg går i et høyrisikosvangerskap etter å ha født sønnen min 15 uker før tiden, å at jeg tidlig ble tatt ut av jobb på grunn av bekken og kynnere, men allikevel, det skal ikke være SÅ vanskelig å få dette vedtaket. Jeg fikk klar beskjed om fra min saksbehandler hos nav, at så lenge legen min anbefalte svangerskapspenger fremfor sykmeldings, så skulle dette tas hensyn til. Jeg må også streke under det at om det kan hende at du kommer til å jobbe under svangerskapet ditt senere, er det vanskeligere å få dette vedtaket.

Jeg jobber som kokk og fikk bekkenløsning i uke 17, fikk invilget svangerskapspenger med en gang da arb.giver ikke kunne tilrettelegge for  meg.

jordmor sa at så lenge hun anbefale sp, kunne ikke  nav gi avslag. og gjennomslag fikk jeg.

Maei skrev:
Det er ikke så lett å få svangerskapspenger heller tydeligvis .. Jeg søkte både dette og forrige svangerskap, og fikk avslag. Jeg har en jobb der jeg står oppreist hele dagen, og det er ikke mulighet å tilrettelegge dette for meg da jeg har bekkenløsning m gangvansker og mye nedpress. Har fått beskjed at lege og fysio å ligge mest mulig.
Likevel fikk jeg avslag fra NAV og må bruke sykemeldingen min......

Klag....Send en skriftlig klage...Og du kan (om jeg ikke tar feil) få en annen saksbehnadler...Så søker du på nytt...

Back
Topp