Sykemelding for å sikre meg selv økonomisk i permisjonen

  • Trådstarter Tilkallingsvikaren
  • Opprettet
T

Tilkallingsvikaren

Guest
Jeg vil gjerne ha litt tilbakemeldinger på dette, da jeg sliter fælt med dårlig samvittighet for å i det hele tatt vurdere denne løsningen.. Jeg er 7 mnd på vei å skal ha permisjon fra midten av mai.

Jeg er tilkallingsvikar og har i det siste jobbet 100% + i 6 uker sammenhengende. Fra April av kommer det flere som ikke er fast ansatt tilbake til arbeidsplassen fra permisjon, og det blir derfor mindre vakter på meg siden jeg er den vikaren som ble hyret inn sist. Arbeidsplassen har vært ærlig med meg om at det blir mindre jobb utover.

Økonomisk sett så er det mest gunstige for meg å sykemelde meg på 100% + lønningene, og være sykemeldt til permisjonen starter. Isteden for å ikke ha aning om hvor mye jeg får mulighet til å jobbe utover, noe som kan gjøre det vanskelig økonomisk i permisjonstiden. Hva ville dere gjort? Er det lov å være egoistisk for å sikre seg selv??
 
Du får kun sykemelding om legen din ser et behov for det, så det er jo ikke noe du kan bestemme selv. Så er du i fin form så er det utelukket. Har du derimot en grunn til det så må du jo sykemeldes uansett hvor mange vakter du kan få.
 
Du får jo ikke lønningene dine i tillegg til sykepenger, du får bare sykepenger for det du ville tjent om du hadde jobbet.
NAV regner ut et gjennomsnitt utifra hva du har jobbet over en viss periode, også får du sykemelding som arbeidsløs, fordi du ikke er i stand til å jobbe om du hadde hatt jobb. Du er altså sykemeldt fra arbeidssøking.

Husk bare at legen ikke sykemelder deg "bare" fordi du ikke har jobb.
Enten har du rett på foreldrepenger, eller så har du ikke det. Hvis du ikke får jobb, er det jo dagpenger som er den neste ytelsen "på lista," hvis du har tjent deg opp rett til det. Ellers blir det engangsstønad ved fødsel.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på spørsmålet ditt, fordi jeg er litt delt. Ja, det er lurt å sikre seg økonomisk, men det er jo en grunn til at man fort blir stigmatisert når man må "gå på NAV," og det er fordi mange utnytter systemet.
Det gjør det veldig mye vanskeligere for dem som faktisk har behov for å motta ytelser fra NAV. Det synes jeg ikke noe om..
 
Regnes ikke permisjonspengene ut fra de beste månedene en viss tid tilbake? I såfall vil du jo få utbytte for den perioden du har jobbet mye nå, selv om den siste tiden blir roligere!
 
Men om du er 7 mnd på vei har du vel allerede søkt om permisjon? Da er det allerede regnet ut hvor mye penger du får i permisjonstiden. Det er ikke riktig å bruke sykemelding på denne mnd. Vil ikke legen stusse om du plutselig ikke er i stand til jobbe?
 
Jeg ville definitivt ikke gjort det!! Jeg hadde rett og slett ikke hatt samvittighet til å være en av de som snylter på systemet og gjør det vanskelig for andre som trenger det fantastiske velferdssystemet vi har!

Jeg er selv ikke i fast jobb (tilkallingsvikar og student) og vet utmerket godt at det kommer til å bli trangt i min egen permisjonstid, men jeg har jo selv satt meg i denne situasjonen, så da får jeg finne en løsning på det også! Jeg tenker for min del at jeg kommer til å ta noen ekstravakter når babyen er noen måneder gammel for å få det til å gå rundt.
 
Er einig i at det er dumt å gjere som du foreslår, og ver obs på at du kan besje deg sjølv på leggen òg! På min arbeidsplass kan eg berre få sjukemelding for mine faste vakter, eller dei eg er satt opp på i framtida. DVS sjukemelder eg meg 2 veker fram i tid og har berre fått vaktliste for veka etterpå og har berre 1 fast vakt i veka, vil eg på veke 2 berre få sjukemelding for den eine dagen og tape eventuelt det eg pleier å jobbe ekstra. Om du skjønner?

Støtter virkelig ikkje det å snylte på systemet å sjukemelde seg utan grunn, men om ikkje det er godt nok argument for deg ville eg tenkt meg om 2 gongar uansett pga det eg skreiv over. Og ja, forstår at penger er viktig så meiner virkelig ikkje å vere stygg her :)
 
Har du gjort deg noen tanker?
 
Back
Topp