Sykehus eller privatklinikk ved MA?

Yazzzy

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Hei,

Jeg var på ultralyd i dag hos privat gynekolog (ble henvist dit av legen for å sjekke hvor langt jeg var på vei) og fikk påvist MA. Hjertet stoppet trolig i uke 8. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake om noen dager for å dobbeltsjekke så skulle jeg få tabletter for å støte ut spira. Men pleier man ikke å gjøre det på sykehus eller er det vanlig å gjøre det hos private gynekologer?
 
Slik er har forstått det skal private henvise til sjukehus for å få bekrefta funnet, samt vurdere vidare behandling.
 
De henviser deg nok til sykehuset for videre behandling, ja. Leit å høre om MA[emoji53] Ta vare på deg selv!
 
Samme her. MA hos meg ble oppdaget hos privat gyn. Gynekologen hjalp meg med å få time på sykehuset. Ellers så kunne jeg bare ringe selv og få time på sykehuset. Trist å lese, klem til deg!
 
Jeg fikk også påvist MA hos privat gyn (en mandag kveld). Hun henviste meg til Gyn.pol. på sykehuset, de ringte meg tirsdag og gav meg time onsdag. Da påviste de i tillegg til MA at jeg har hatt BO (blindt egg). Deretter har sykehuset fulgt meg opp med to kontroller til, hvorav på den andre fikk jeg Cytotec-piller og smertestillende som jeg skulle ta hjemme den dagen det passet meg. Den tredje kontrollen hadde jeg i dag, nesten to uker etter priv.gyn.timen. I dag sjekket de at alt var kommet ut.

Jeg har forstått det slik at avhengig av hvor langt man er kommet i sv.sk. kan man enten gjennomføre den medikamentelle aborten hjemme eller på sykehuset. Mener skillet går ved 9/10 uker.
 
Jeg fikk påvist BO hos privat gyn. Jeg fikk tilbud om henvisning til sykehus, men det var fremdeles en liiiten mulighet for at det kunne være iorden (ihvertfall teoretisk) så avventet til jeg kom til gyn med offentlig avtale to uker senere (10 uker).
Fikk da bare med meg Cytotec og smertestillende hjem. Hadde kontroll 7 uker etterpå (tok lang tid pga jul).
 
Da jeg fikk påvist ma hos en privatklinikk så var det ikke snakk om å henvise til offentlig sykehus. Jeg valgte og avvente et par dager etter ultralyden for å se om noe skjedde av seg selv (og hadde forresten ikke tid/mulighet til å sette igang noe selv før senere den uken pga møter jeg ikke kunne avlyse), og hvis ingenting hadde skjedd til fredag (hadde ultralyd på mandag), så skulle jeg bare stikke innom og hente resept og oppskrift på cytotec. Nå startet det av seg selv hos meg natt til fredag, så ble ikke nødvendig med piller, men hadde ikke trengt innom offentlig sykehus uansett. Men dette var på volvat da, ikke hos en privatpraktiserende med egen praksis alene. Vet han gynekologen jeg var hos også jobber delvis på sykehuset her i tillegg.
 
Back
Topp