Svangerskapspenger

Snekkerfruen

Andre møte med forumet
Var dere sykemeldt frem til dere fikk innvilget svangerskapspenger?
Har vært sykemeldt i flere uker nå pga kvalme, men kjenner endelig at formen er bedre. Men jordmor mener jeg ikke får gå tilbake til mitt nåværende arbeid i byggebransjen, å fylte ut søknaden om svangerskapspenger til meg.
Var dere sykemeldt frem til dere fikk innvilget svangerskapspenger slik at dere var sikret inntekt, eller var det en selvfølge at søknaden gikk igjennom? Hvis dere var sykemeldt, ble sykemeldingsdagen automatisk omgjort til svangerskapspengedager fra den datoen dere ba om svangerskapspenger?
 
Jeg var sykmeldt fram til den dagen det ble skrevet søknad om svangerskapspenger, altså gikk jeg «uten noe» den tiden det tok før søknaden var godkjent.

Jeg syntes det var kjempeskummelt å ikke ha noe sikkert å forholde meg til de ukene, men jordmor sa hun aldri hadde vært borti at de avslo søknad når hun først hadde skrevet klinkende klart at den gravide skulle ha svangerskapspenger.

Det tok ca tre uker fra søknaden ble mottatt av nav til den ble godkjent (nesten fire uker fra siste sykemeldingsdag), jeg fikk første utbetaling få dager etter det igjen [emoji4]
 
Jeg var sykmeldt fram til den dagen det ble skrevet søknad om svangerskapspenger, altså gikk jeg «uten noe» den tiden det tok før søknaden var godkjent.

Jeg syntes det var kjempeskummelt å ikke ha noe sikkert å forholde meg til de ukene, men jordmor sa hun aldri hadde vært borti at de avslo søknad når hun først hadde skrevet klinkende klart at den gravide skulle ha svangerskapspenger.

Det tok ca tre uker fra søknaden ble mottatt av nav til den ble godkjent (nesten fire uker fra siste sykemeldingsdag), jeg fikk første utbetaling få dager etter det igjen [emoji4]


Noe det samme som hun over er min historie og :) Men om pengene blir omgjort er opp til arbeidsgiver å søke/kreve og ikke ditt :)
 
Jeg var ikke sykemeldt, fikk høre at jeg ikke kunne være sykemeldt fra den datoen det ble søkt om svangerskapspenger fra - for da ville søknaden ikke gå igjennom. Da ville NAV henvise til sykemelding og at det er mors form som er årsaken til at hun ikke kan stå i jobb, eller noe sånt. Et av kravene for å få svangerskapspenger er jo at mor er arbeidsfør.

Mange får betalt ut lønn fra arbeidsgiver i søknadsperioden (de får refundert det fra NAV), men jeg gjorde ikke det. Søkte heldigvis bare om 20% og de brukte kun tre uker på å behandle søknaden. :)
 
Jeg var sykmeldt fram til den dagen det ble skrevet søknad om svangerskapspenger, altså gikk jeg «uten noe» den tiden det tok før søknaden var godkjent.

Jeg syntes det var kjempeskummelt å ikke ha noe sikkert å forholde meg til de ukene, men jordmor sa hun aldri hadde vært borti at de avslo søknad når hun først hadde skrevet klinkende klart at den gravide skulle ha svangerskapspenger.

Det tok ca tre uker fra søknaden ble mottatt av nav til den ble godkjent (nesten fire uker fra siste sykemeldingsdag), jeg fikk første utbetaling få dager etter det igjen [emoji4]

Jeg glemte å skrive at det er nav som utbetaler alt til meg, både sykepenger, svangerskapspenger og foreldrepenger [emoji4] (Arbeidsgiver stod kun for de første 16 dagene av sykmelding, noe de fikk refundert da det var pga svangerskap)
 
Har ikke hatt sykemelding nei. den ville ikke NAV ha.
Nå siste gangen, skrev legen sykemelding, med beskjed om at de ville bli søkt om svangerskapspenger når han hadde fått bekreftet svangerskapet. De får jo en del direkte fra legen.
Men jeg sendte aldri inn sykemeldingen min, da NAV mente det var unødvendig.
Var aldri noen tvil om at det ville gå gjennom da.
 
Var hos min lege i dag, og hun mente jeg skulle være sykemeldt til jeg fikk innvilget svangerskapspenger. Jeg spurte henne om jeg da risikerer å få avslag på min søknad om svangerskapspenger, men det mente hun de ikke kan gjøre, å skulle det bli ett problem så skulle hun kontakte Nav.
Fant en del mere info på nav sine sider ang svangerskapspenger: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-4-svangerskapspenger

Takk for svar alle sammen
 
Back
Topp