Svangerskapspenger

1600km nord

Glad i forumet
Dere som får/har fått, vil dere fortelle hvorfor? Jeg lurer på hva som typisk er grunnen til at man søker om det.
Jeg er i uke 30 nå og har nettopp begynt på jobb igjen (er lærer). Det er mye tyngre enn før sommeren og jeg er fullstendig oppbrukt når jeg kommer hjem. Og så har vi bare hatt planlegging, har ikke begynt med selve undervisningen en gang. (har i tillegg en to-åring hjemme som krever sitt..)
Jeg er redd for at jeg rett og slett ikke har energi til å gå hele dager nå. Men har ikke andre plager enn mer behov for hvile. Er dette en legitim grunn for å få svangerskapspenger? Jeg ser ingen annen mulighet for tilrettelegging enn å få færre timer.
(Jeg har også mild bekkenløsning men det skaper ingen problemer hvis jeg unngå de tingene som gjør det verre)
 
Det høres ut som sykepenger er evnt riktig for deg.
Svangerskapspenger gis om mor er frisk, men jobb/aktivitet er til fare for lille i magen.
Grunn til svangerskapspenger kan være jobb med farlige stoffer, høyt støynivå, voldsrisiko eller ekstreme stressbelastninger (så store at det kan påvirke lille)
 
Høres ikke ut som du vil få innvilget svangerskapspenger på bakgrunn av det du opplyser. Da hadde nok veldig mange gravide hatt sv.penger :)

Sv.penger innvilges dersom arbeid er til skade for fosteret. Slik jeg forstår er ikke arbeidet dott i seg selv farlig for fosteret, og en lege må evt vurdere om du fyller vilkårene for sykepenger. Evt om arbgiver kan tilrettlegge mer enn de evt gjør?

Jeg har hatt sv.penger siden mai (er snart 28 uker). Begrunnelsen er at stress har gidd meg sterke kynnere, blødninger og morkakeruptur. Jeg selv er fysisk i god form, og kan arbeide,men babyen ble stresset og jeg fikk diagnosen truende abort.

Overlege på gynpol og jordmor skrev søknad, og jeg og arbeidsgiver skrev også under søknaden. Arb giver må signere om at tilrettelegging ikke er mulig.

Håper det ordner seg for deg :)
 
Kan virke som at det er sjukmelding som gjelder for deg. Det fekk eg pga at eg var sliten og ikkje fekk sove, noko som igjen gjekk utover jobben min.
 
Jeg skal søke sv.penger nå i uke 23 pga risikosvangerskap (tvillinger) og forkortet livmorhals 2,4cm med risiko for for tidlig fødsel. Legen på ahus gav med jobb-nekt og jeg må være mye i ro pga fare for fostrene.
 
Som de andre sier er det nok mest riktig med sykemelding, da svangerskapspenger er for fosterets del.
Jeg får 100% svangerskapspenger fra dag en pga løsemidler. Skulle gjerne jobbet et annet sted så lenge så dagene ikke blir så lange, men får ikke lov
 
Ved tvillinggraviditet får man visst også svangerskapspenger når man ikke lenger får lov å jobbe pga fare prematur fødsel. Selv om man f.eks.føler seg bra så er det fare for barnet, og det nytter ikke med f.eks. bare tilrettelegging på jobb.
 
Takk for mange svar [emoji5] Jordmor nevnte svangerskapspenger da jeg fortalte at det var tungt å begynne å jobbe igjen. Hun forklarte det sånn at jeg ikke er direkte syk men at det kan gå utover babyen om jeg jobber for mye. Jeg tenker jo på situasjoner som dere beskriver når jeg hører om svangerskapspenger, så ble nyskjerrig. Litt skeptisk til hva sjefen vil si om jeg får det 'bare' fordi jeg er sliten. Skal spør jordmor om det igjen på neste kontroll. Da har jeg også vært på jobb litt lengre og sett hvordan det går
 
Last edited:
Dersom du jobber i en IA bedrift, er de pliktig å tilrettelegge arbeidsdagen til deg, dersom de ikke får det til så kan du ha rett på svangerskapspenger. Jordmor må begrunne hva som skal/bør tilrettelegges, og arbeidsplassen må signere på at de ikke kan/har mulighet å tilrettelegge. Det var sånn jeg fikk svangerskapspenger, begynte med 70% på jobb, og så justerte etter hvert som ting ble tyngre og mindre mulig for meg å gjøre [emoji4] Men i ditt tilfelle er jeg enid med de andre her, at sykemelding nok er riktig!
 
Back
Topp