Svangerskapspenger vs sykemelding

EE2017

Flørter med forumet
Hei. Jeg har litt problemer i forhold til jobb. Jobber med svært utagerende mennesker, og er redd i forhold til babyen i magen.

Har fått noe tilrettelegging, men syns ikke det fungerer så bra da jeg må hjelpe til utagerende situasjonen, som backup.

Noen som har vært borti lignende?

Ble anbefalt av en jordmor å søke om svangerskapspenger, men en annen jordmor tvilte på at det gikk gjennom.
 
Om det er fare for baby ved at du er på jobb og faren ikke kan tilrettelegges bort (du ikke har noe med de mest utagerende el.l) så er vel svangerskapspenger det eneste riktige. Og grunnen til at svangerskapspenger finner
 
Jeg vil tro at hvis jordmor skriver under på at det er fare for babyen og arbeidsgiver sier at det ikke kan tilrettelegges mer enn de har gjort allerede, så går ikke NAV i mot det.
 
Jeg jobber på ungdomsinstitusjon, hvor det også forekommer utageringer. Fikk beskjed om å trekke meg unna i slike situasjoner, men når man feks bare er to på jobb så kan man ikke bare stikke av hvis det andre personalet blir angrepet. Det er ikke fair ovenfor kollegaen. Og man må huske at det er ikke rettferdig ovenfor brukerne/pasientene heller. Et lite dytt i sinne fra en bruker kan få alvorlige følger for foster i magen, og det skal ikke en bruker måtte ha på seg i ettertid!!

Fortalte dette til jordmor og hun sa at dette ikke er noe å diskutere engang. Hun fylte ut søknad, ga arb giver 2 dager på å tilrettelegge (feks bli satt på kontoret). Arb giver kunne ikke tilpasse, så det ble min siste arbeidsdag. Var da i uke 15-16. Fikk innvilget 100% svangerskapspenger frem til 3 uker før termin.
 
Høres ut som svangerskapspenger er det eneste riktige. Er jo snakk om fare for fosteret her, og det skal en del til før NAV gir avslag på slike tilfeller. Ihvertfall ifølge de jeg har snakket med på NAV.
 
Hei. Jeg har litt problemer i forhold til jobb. Jobber med svært utagerende mennesker, og er redd i forhold til babyen i magen.

Har fått noe tilrettelegging, men syns ikke det fungerer så bra da jeg må hjelpe til utagerende situasjonen, som backup.

Noen som har vært borti lignende?

Ble anbefalt av en jordmor å søke om svangerskapspenger, men en annen jordmor tvilte på at det gikk gjennom.
Hei!

En venninne av meg fikk svangerskapspenger ettersom hun var nødt til å stå/gå mens hun var på jobb, og dette var "nok" til at hun fikk svangerskapspenger. (hun jobber i butikk). Dersom hennes søknad gikk igjennom tenker jeg at din ihvertfall vil det :)
 
Hvis jordmor begrunner nok og godt hva på jobben din som kan føre til skader på fosteret, og anbefaler svangerskapspenger, så kan ikke nav overprøve denne anbefalingen. Har nettopp vært gjennom det og fikk innvilget i dag :)
 
Hei!

En venninne av meg fikk svangerskapspenger ettersom hun var nødt til å stå/gå mens hun var på jobb, og dette var "nok" til at hun fikk svangerskapspenger. (hun jobber i butikk). Dersom hennes søknad gikk igjennom tenker jeg at din ihvertfall vil det :)
Jøss, tror det er mye forskjell da [emoji85] JM sa at jeg burde forberede meg på avslag, men får håpe det går gjennom!
 
Hvis jordmor begrunner nok og godt hva på jobben din som kan føre til skader på fosteret, og anbefaler svangerskapspenger, så kan ikke nav overprøve denne anbefalingen. Har nettopp vært gjennom det og fikk innvilget i dag :)
Ja, håper det! Hvor lang behandlingstid var det hos deg og hvordan gjorde du det på jobb i mellomtiden?
 
Høres ut som svangerskapspenger er det eneste riktige. Er jo snakk om fare for fosteret her, og det skal en del til før NAV gir avslag på slike tilfeller. Ihvertfall ifølge de jeg har snakket med på NAV.
Ja, håper det går raskt og greit gjennom :)
 
Jøss, tror det er mye forskjell da [emoji85] JM sa at jeg burde forberede meg på avslag, men får håpe det går gjennom!
Inne på nav sine sider står det at de ikke har lov til å overstyre jm/legens anbefaling :) så med andre ord så så lenge jm har skrevet at du ikke kan ta del i den delen av jobben og arbeidsgiver har skrevet under på at de ikke kan frita deg for del delen så skal du ha rett på svangerskapspenger.
Så får du avslag ville jeg slått i bordet med navs egne retningslinjer [emoji14]
 
Inne på nav sine sider står det at de ikke har lov til å overstyre jm/legens anbefaling :) så med andre ord så så lenge jm har skrevet at du ikke kan ta del i den delen av jobben og arbeidsgiver har skrevet under på at de ikke kan frita deg for del delen så skal du ha rett på svangerskapspenger.
Så får du avslag ville jeg slått i bordet med navs egne retningslinjer [emoji14]
Jøss, kanskje ikke JM har fått med seg det [emoji23] Tusen takk for veldig god informasjon [emoji16]
 
Inne på nav sine sider står det at de ikke har lov til å overstyre jm/legens anbefaling :) så med andre ord så så lenge jm har skrevet at du ikke kan ta del i den delen av jobben og arbeidsgiver har skrevet under på at de ikke kan frita deg for del delen så skal du ha rett på svangerskapspenger.
Så får du avslag ville jeg slått i bordet med navs egne retningslinjer [emoji14]
Har jeg faktisk ikke sett, men stemmer overens med det nav har sagt til meg. Det tror jeg mange jordmødre ikke er klar over og. Men har også hørt om flere som får avslag da, men ikke i slike tilfeller som i HI.
 
Har jeg faktisk ikke sett, men stemmer overens med det nav har sagt til meg. Det tror jeg mange jordmødre ikke er klar over og. Men har også hørt om flere som får avslag da, men ikke i slike tilfeller som i HI.
2e7a62b99a82a8e8193c5c99bbb58097.jpg

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-4-svangerskapspenger

Står under saksbehandling.
Kan være andre grunner til at man får avslag da, f.eks at det går på mors helse, eller at man ikke har opparbeida seg nok :) evt at man har støtt på et bedreviter som ikke kan jobben sin [emoji14]
 
Hei. Jeg har litt problemer i forhold til jobb. Jobber med svært utagerende mennesker, og er redd i forhold til babyen i magen.

Har fått noe tilrettelegging, men syns ikke det fungerer så bra da jeg må hjelpe til utagerende situasjonen, som backup.

Noen som har vært borti lignende?

Ble anbefalt av en jordmor å søke om svangerskapspenger, men en annen jordmor tvilte på at det gikk gjennom.

Det vil garantert gå igjennom, fordi det er babyen som er i fare, og ikke nødvendigvis du.
Dersom du ikke får det kan jo legen alltids sykemelde deg, fordi jobben ikke kan tilrettelegge tilstrekkelig. :)
 
Ja, håper det! Hvor lang behandlingstid var det hos deg og hvordan gjorde du det på jobb i mellomtiden?

Fikk beskjed om inntil 12 uker, men med søknad 1, avslag, søknad 2 og vedtak tok det 2 uker.

Jeg har vært sykemeldt fram til bare noen dager siden, men svangerskapspengene er tilbakedatert over en måned og overstyrer deler av sykemeldingen..


En ting som er viktig i søknaden, er at jordmor må beskrive hvordan arbeidet kan påvirke fosteret - og at hun anbefaler.
Hjelper ikke å skrive at du jobber i den og den type jobb.. det må beskrives i detalj.
Min første søknad var vag, og derfor fikk jeg avslag. Søknad to var velbegrunnet og innholdsrik - så da gikk den gjennom.
 
2e7a62b99a82a8e8193c5c99bbb58097.jpg

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-4-svangerskapspenger

Står under saksbehandling.
Kan være andre grunner til at man får avslag da, f.eks at det går på mors helse, eller at man ikke har opparbeida seg nok :) evt at man har støtt på et bedreviter som ikke kan jobben sin [emoji14]
Se der ja. Har ikke vært noen tvil hos meg pga løsemidler, men sikkert veldig greit for mange å vite at dette står nedskrevet :)

Er vel forsåvidt flest tilfeller med bekkenløsning jeg har hørt om får avslag, og det er jo i seg selv ikke grunn nok. Så da gjelder det vel å beskrive det godt nok i søknaden.

På min forrige søknad skrev de kun et ord, men som sagt ingen tvil her.
 
Se der ja. Har ikke vært noen tvil hos meg pga løsemidler, men sikkert veldig greit for mange å vite at dette står nedskrevet :)

Er vel forsåvidt flest tilfeller med bekkenløsning jeg har hørt om får avslag, og det er jo i seg selv ikke grunn nok. Så da gjelder det vel å beskrive det godt nok i søknaden.

På min forrige søknad skrev de kun et ord, men som sagt ingen tvil her.
Ja sant :)
Skal undersøke mulighet for svangerskapspenger selv nå, dette vil da gå på stress, og at det er umulig å legge til rette med pauser når jeg måtte trenge det. Føler den er i grenseland, men håper jo jeg slipper å bruke opp sykepengepotten =/ har et par andre ting som kan brukes i søknaden og, så håper det er nok.
Skader ikke å søke tenker jeg :) 50% fremover blir jeg uansett.
 
Fikk beskjed om inntil 12 uker, men med søknad 1, avslag, søknad 2 og vedtak tok det 2 uker.

Jeg har vært sykemeldt fram til bare noen dager siden, men svangerskapspengene er tilbakedatert over en måned og overstyrer deler av sykemeldingen..


En ting som er viktig i søknaden, er at jordmor må beskrive hvordan arbeidet kan påvirke fosteret - og at hun anbefaler.
Hjelper ikke å skrive at du jobber i den og den type jobb.. det må beskrives i detalj.
Min første søknad var vag, og derfor fikk jeg avslag. Søknad to var velbegrunnet og innholdsrik - så da gikk den gjennom.


På min sto det bare:
«Jobber med utagerende ungdom».
Men kanskje litt annerledes når det er en sånn type jobb[emoji1303]
 
På min sto det bare:
«Jobber med utagerende ungdom».
Men kanskje litt annerledes når det er en sånn type jobb[emoji1303]

Og så har det sikkert litt å gjøre med den som behandlet saken også. Første jordmor mente nemlig at å skrive arbeidsstedet holdt, samt at jeg jobbet turnus og hadde tunge løft. Men det var ikke nok.
Så ny jordmor skrev i detalj hvordan arbeidsdagen kunne arte seg :)
 
Back
Topp