svangerskapspenger, hjelp??

junee89

Betatt av forumet
Hei jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt ang rett på svangerskapspenger.

Jeg har fått bekkenløsning og er blitt sykmeldt så jeg lurer på om jeg har rett på svangerskapspenger.

Jeg har vært veldig dårlig siden starten av svangerskapet med kvalme og oppkast så jeg har gått ned 13kg, har startet og gå litt   opp    igjen men  mangler fortsatt ca8kg før jeg er der jeg var. er i uke 18. jeg er i     tillegg resiusminus.

Jobben min består av og være kokk og vi er bare to stk påhvertskift, jeg          lager mat, betjener gjester, holde restauranten ryddig til en    hver tid. dette medfører mye stress og ingen mulighet til sammenhengende pause i 30min. jeg får 5 min  når det er tid. så dette er en fryktelig stressende og fysisk      jobb.

Lurte da på om jegharrett på svangerskapspenger. merker stor forskjell på kroppen nå som jeg erhjemme  enn når jeg     jobber. ingen hodepine og  smertene i bekkenet er betraktelig bedre.

noen som vet? Jeg er også redd jeg ikke får fult med foreldrepenger hvis jeg er sykmeldt.? var sykmelt mellom 16mai og 16juni pga nakken tidligere i år. har det invirkning?

Håper noen kan hjelpe meg =)
 
ut fra hva jeg har forstått er det friske gravide som får svangerskapspenger fordi jobben er skadelig for fosteret.

Men jeg tror ikke du mister foreldrepenger selv om du er sykemeldt.
 
sykepenger teller som lønn, så da regner de svangerskapspengene utifra hva du før i sykepenger
 
det har du. men det må søkes om av arbeidsgiver og evt jordmoren din. hvis du prater med arbeidsgiveren din skal de vite litt om slikt.... for det lønner seg ikke for deg å være sykmeldt men det lønner seg mtp sykeperioden vi har lov til og ha å gå over på svangerskapspenger.
 
Dersom arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge for deg slik at du klarer å være i jobb, så kan du få svangerskapspenger. Dersom de kan tilrettelegge, men du allikevel ikke klarer jobben, så må du ha sykemelding..
Sykepenger og svangerskapspenger er det samme som lønn og gir derfor samme krav om fødsels/foreldre penger..
 
Hvis de tilrettelegger og hun fortsatt ikke kan fortsette i jobben, må vel det fortsatt være mulighet for svangerskapspenger? For da har de jo ikke kunnet tilrettelegge godt nok.. (lurer jeg..)
Men det er Jordmor eller lege som bestemmer om du har krav på svangerskapspenger.. og så må arbeidsgiver være enig.. !
 
Så lenge ikke jobben din utgjør noen risiko for fosteret, så skal du ikke ha svangerskapspenger, nei. Det er du som er "syk" og skal dermed ha sykepenger. Som folk over meg sier, så gir sykepenger grunnlag for permisjonspenger.

Les mer her: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147607.cms

"Dersom en kvinnelig arbeidstaker blir gravid, og som følge av graviditeten ikke kan utføre sitt vanlige arbeid på grunn av fare for fosterskader, skal muligheten for tilrettelegging og omplassering på arbeidsplassen vurderes. Det er når en slik tilrettelegging og/eller omplassering ikke er mulig, at det kan foreligge rett til svangerskapspenger."
 
De har blitt ganske strenge på rettighetene til svangerskapspenger. Du tenker nok sikkert på sykepenger. I en slik situasjon som du forklarer er det kanskje naturlig at du ber legen din om sykemeldelse og da vil det telle som grunnlag, å du vil opprettholde dine økonomiske rettigheter så lenge du går sykemeldt/ jobber minst 6 av 10 mnd.
At du er Rh - har liten betydning. Det er mange av oss som er å skal ikke være påvirkende på sykemeldingsgrunnlag.

Svangerskapspenger derimot får du hvis du er i et yrke hvor yrket ditt utgjør en nærmest direkte fare for fostret. Å være kokk er ikke et typisk yrke for svangerskappenger, men det er jo de som får det, avhengig av hva de gjør på sin jobb som kokk og hvor de jobber( forstå meg rett )
Mens sykepenger får du når mor ikke er helt frisk. feks p.g.a underernæring, kvalme, bekken, eller deprisjon - egentlig alt som går på mor. Kommer du over på svangerskapspenger så er det noe du vil ha frem til permisjonen din, å da går du over på foreldrepenger, mens sykepenger må du som regel gjenvlig fornye, for det er skjeldent dem sykemelder deg i 5-6 mnd i slengen:)
Men som sagt, forstår jeg deg rett, så har du nok krav på sykemelding, men det kommer jo litt ann på din dialog med legen, å hva dere kommer frem til.
Å hvis du har bedt din sjef om tilrettelegging på jobb, for at det ikke er frosvarlig slik som det er nå, å de ikke ønsker å gjøre noe overhode da kan det få konsekvenser som går ut over barent, å de kan vurdere svangerskapspenger!:)
 
Jeg har nå fått invilget svangerskapspenger fordi tilrettelegging ikke var mulig. Jeg jobber som servitør og gjør mye av det samme som deg. Stress har en stor innvirkning på fosteret og det i kombi med hard jobb, mye stående arbeid ol. gjør at du har all rett på det om det ikke er mulig å tilrettelegge.

På jobben min har vi nå prøvd en periode med tilrettelegging, men det endte med at jeg svimte av på jobb!
 
Back
Topp