Svangerskapspenger - Dagpenger/vikar

Frumommy

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Hei,

Jeg mistet min offshore jobb i 2015. Har reist jevnlige vikarturer offshore siden den tid. Har gått på dagpenger hos NAV i perioder, men stort sett fått lønn fra arbeidsgiver som sender meg på vikarturer.
Pga fosterskadelige kjemikalier og diverse fraråder legen meg å reise offshore. Nå har jeg takket nei til to offshore turer (noe som er snakk om mye penger!!) Legen har søkt om svangerskapspenger til NAV og jeg har fylt ut på meldekortet at jeg ikke har vært i stand til å ta jobb. Det vil si jeg ikke har fått utbetalt fra NAV.
Hvis svangerskapspengene går i orden får jeg etterbetaling.
Når jeg snakket med NAV virker det som de ikke har noen ordning for de som ikke er fast ansatt og går på dagpenger. Legen søkte først som frilanser, men fikk avslag og nå skal vi søke på en ny type svangerskapspenger. Mulig jeg må få legen til å sykemelde meg? Noen som har vært eller hørt om folk i lignende situasjoner? [emoji4]
 
Jeg hadde samme problemstilling, selv om jeg hadde en annen jobb før jeg fikk sparken fra den under svangerskapet.
Jeg fikk beskjed av NAV om at jeg måtte sykemeldes fra jobbsøking, fordi at man tross alt kan ta andre jobber enn hva enn man har drevet med før. (At ingen ansetter en midt i svangerskapet tar de ikke hensyn til.)
Så ja, be legen sykemelde deg, det er den løsningen de mener man skal bruke...
 
Back
Topp