Svangerskapskurs?

Ballettien

Glad i forumet
Mailykke 2018
Noen her som skal på det?

Siden jeg er førstegangsfødende vet jeg jo ikke helt hva jeg går til, samtidig som jeg tenker det kan være en fordel for meg å ikke vite alle detaljer (har slitt litt med angst, så jeg har en tendens til å overbekymre meg). Men er litt usikker på om det er nødvendig å gå på dette eller ikke. Har dere noen erfaringer å dele?
 
Siden jeg har født to ggr før så blir det ikke aktuelt nå, men vil absolutt anbefale det! Ble ikke skremt av å gå på det, bare tryggere på hva som skjer/kan skje og hvorfor det skjer eller kan skje..
 
Jeg skal på fødselsforberedende og ammekurs :) arrangeres av helsestasjon der jeg går hos jordmor, så da hun spurte om jeg var interessert slang jeg meg bare på.. :) tenker det er greit å få litt info som førstegangs :)
 
Glemte å spørre jordmor om det sist, så sendte mail til helsestasjonen. Har ikke fått svar, så skal purre.
Var ikke sist, så kunne godt tenkt å meg å gå denne gangen.
 
Jeg er også førstegangsgravid og jeg har meldt meg på fødselsforberedende kurs som holdes på sykehuset. Synes det er greit å få litt informasjon om fødselen og hva sykehuset kan tilby (av smertelindring ol.). Får også omvisning på klinikken og det er jo greit å vite hvor man skal dra når fødselen er i gang :p
Skal på ammekurs også, men da i regi av helsestasjonen :)
 
Jeg har vært gjennom fødsel før, så skal ikke denne gangen, men var forrige gang. Kan anbefales :) ingen fødsler er jo like, så det er jo egentlig umulig å forberede seg, men jeg syntes allikevel det var nyttig og betryggende å ha fått informasjon om hva man har i vente.
 
Jeg var på det når jeg ventet ho første. Synes det var veldig ålreit å være med på. Anbefaler å være med på det når du venter førstemann [emoji4]
 
Jeg er også førstegangs, så vi har gått på kurs. Helsestasjonen vår tilbød en kursrekke med tre temaer: fødsel, samspill og amming. Har vært på fødsel og samspill, og skal på det om amming om halvannen uke. Synes i grunn kursene har vært helt greie. For min del som har lest en del på forhånd, så var det ikke noe nytt som kom frem, men jeg hadde med mannen min og han synes det var svært interessant og spennende, og sier han lærte mye.
I tillegg tilbyr sykehuset et slags kurs kombinert med omvisning på føden, så tenker å bestille det også.
Vi tar all den info og veiledning vi kan få:p
 
Jeg og mannen var på fødselsforberedende kurs forrige graviditet, spesielt mannen hadde god nytte av det [emoji4] God info om de forskjellige fasene av fødsel, samtidig som det ikke var noe skremmende/skummelt. Fikk også omvisning på de to fødeavdelingene på sykehuset vi hørte til den gangen, veldig betryggende å ha vært der før den dagen det brakte løs for alvor [emoji106]
 
Snakket nettopp med jordmoren min, og dessverre var det fullt på vårens kurs[emoji85] Nå er jeg annengangs da, men var ikke på kurs sist, så kunne tenkt meg å gå. Men snille jordmoren min satt av en hel time på neste kontroll, så skulle vi gå gjennom litt ifht amming, forrige fødsel osv.
Så det var jo veldig snilt av henne å tilby [emoji106]
Tenker det kan være lurt å vite at man har som alternativ, dersom man ikke vil/kan gå på kurset.
 
Hos meg så er det ingen som tilbyr det dessverre. Jeg skulle gjerne ha gått, men jordmor satt opp en hel time neste gang for et "minikurs" med henne, men føler liksom ikke at det er helt det samme [emoji57]
 
Jeg er førstegangs og har meldt meg og mannen på fødselsforberedende kurs. Har også meldt meg på ammekurset. Begge blir holdt gratis her på helsestasjonen. Tenker å suge til meg all informasjon jeg kan få. Har også startet å lese i fødselsboken som vi kan laste ned fra appen gratis!
 
Jeg spurte etter sv.skapskurs da jeg var på jmkontroll i forrige uke (er førstegangs). Hun var usikker på om det kom til å bli satt opp kurs før min termin, men hun også tilbydde seg å sette opp en lengre time for meg og barnefar der hun ville gå gjennom de samme temaene som bruker å bli tatt opp på kursene som arrangeres dersom det ikke blir kurs vi får anledning til å delta på [emoji4] Her bruker de å snakke om fødsel, amming, parforhold, veiledning fra fysioterapeut ang. gode «arbeidsstillinger» (amming, bæring etc) for både baby og forelder, samt det er omvisning på fødeavdelingen.
 
Koster kursene noe, og isåfall hvor mye betalte dere? [emoji4]

Googlet litt ang svangerskapskurs for litt siden, og leste at noen skrev det var dyrt men verdt det.
 
Jeg har meldt oss på fødselsforberendende kurs på sykehuset, og det kostet 600,-. Jeg tror jeg vil synes det er godt å ha vært der og sett litt på forhånd. Og så håper vi på å få inn med teskje når vil skal ringe og reise til føden. Vi har litt reisevei, og verken mannen eller jeg stoler på at vi "bare skjønner det" :p
 
Koster kursene noe, og isåfall hvor mye betalte dere? [emoji4]

Googlet litt ang svangerskapskurs for litt siden, og leste at noen skrev det var dyrt men verdt det.

Det på helsestasjonen var gratis. Litt usikker på det på sykehus. Vet at noen steder må man betale for det,men de sa ikke noe om det da jeg ringte og bestilte.
 
Her på helsestasjonen i Arendal koster dette kurset 800,-
Er det kanskje noe eget for amming, eller kommer dette også opp i fødselsforberedende kurs?
 
Var på det første gangen, gidder ikke nå. Kan ikke huske at det kosta noe, på helsestasjonen. Syns ikke vi fikk så veldig mye ut av det.
 
Så flott at så mange av dere har fått tilbud om dette på helsestasjonen!
Det fikk aldri jeg. Benytter meg ikke av offentlig jordmor denne gangen, siden vi skal ha hjemmefødsel, men søsteren fikk heller ikke informasjon eller tilbud om slike kurs dere nevner her i Drammen (hun er også gravid nå).

Tror det kan være veldig fint å få med seg! Spesielt fødestillinger som åpner bekkenet og som kan hjelpe barnet å komme lettere ut, og pusteteknikker. Jeg leste masse sist, men var ikke på kurs. Det beste tipset jeg kan gi - som jeg fikk god bruk for selv - er å prøve å la kroppen gjøre jobben, den vet akkurat hva den skal gjøre, samt slappe av så godt så mulig (hvis man knytter never f.eks, er det gjerne andre muskler som også strammes, dette kan f.eks gjøre riene vondere.. prøv å bare la det skje.. ikke anstrenge seg)
 
Syns det er mye hjelp i å se på jordmødrene på NRK eller fødeavdelingen på TVNorge! Litt kunnskap om forskjellige fødsler og hvordan ting foregår hjelper veeeldig. Ser på det før hver fødsel [emoji23]
 
Back
Topp